Vilma
-7 °C
4 °C

Háztáji akciófilm

2000.08.23. 18:15
Egy ötlet, két unatkozó grafikus, három hónap és négy folyamatosan dolgozó processzor kell ahhoz, hogy valaki egy háromperces rövidfilmmel történelmet csináljon az interneten. Persze azért nem árt néhány év filmes gyakorlat, hiszen még tenger szabadidőben sem annyira egyszerű kényszerleszállást végrehajtó repülőgépet modellezni, mint azt gondolnánk.
Az országút harcosa
Ugyan ki ne szeretett volna gyerekkorában szélesvásznú robbanásokkal tarkított grandiőz akciófilmet forgatni, amitől Bujtor István szégyenében Tunéziába emigrált volna egy napsütéses nyári délután? Aki valóban nekifogott egy ilyen munkának, az tudhatja, hogy igen hamar több akadály gördül az amatőr filmesek elé, elsőként talán, hogy a munkálatok első perceiben szertefoszlik a teljes költségvetés. De egy landoló repülőgép háromdimenziós modellezése is kiveszi az emberből a vitamint.

Ilyen esélyekkel fogott hozzá Bruce Branit és Jeremy Hunt egy háromperces rövidfilm forgatásához. Helyzeti előnyük azért volt, hiszen mindketten különböző olyan tévésorozatok vizuális effektjeit készítették több éve, mint a Star Trek: Voyager vagy az X-akták. Estére azonban elegük lett Janeway kapitány és Scully ügynök hangjából, és saját rövidfilm készítésébe fogtak.

Természetesen mesterséges

A három illetve öt év szakmai tapasztalattal már veteránnak számító Bruce és Jeremy két NT-s számítógéppel fogott hozzá a 405-ös autópályán kényszerleszálló DC-10-es American Airlines repülőgép kalandjainak megrajzolásához. Még második alkalommal sem tűnik fel a nézőnek, hogy számítógépes animációval áll szemben, pedig ha utánagondolna, nem egyszerű, de legalábbis igen költséges lehet Los Angeles egyik legforgalmasabb bekötőútját megtisztítani az autósoktól, aztán pedig letenni oda egy gépet.

A két lelkes animátor ehelyett beizzította két-két 433MHz-es Pentium II és Celeron processzort használó számítógépét, és a költséges jeleneteket Lightwave 3D modellezőprogrammal rajzolta meg. Amíg napközben a stúdióban tévéműsorokon dolgoztak, számítógépeik otthon az este megrajzolt jeleneteket öntötték fotórealisztikus formába.

Előtte
Utána
A legnagyobb munka a DC-10-es gép modellje volt, amely 27 ezer poligonból áll és 100MB tárhelyet foglal, de a másik "főszereplő" Grand Cherokee dzsipet sem a manufaktúra szülte. Kivételt ezalól a sofőr (Jeremy Hunt személyesen) jelenetei képeznek, ahol viszont a háttér és az autó egyéb részeit javították fel digitálisan. Még a kiürített autópálya is megkapta a magáét: a digitális kamera állóképeiből vágták össze az út üres részeit ábrázoló részeket, ami így egy teljesen üres autópályát adott.

A film június közepére, három és fél hónap munka után készült el, és egy héten belül 250 ezren töltötték le, ami rövid idő alatt megbénította a szerzőpáros szerverét. Segítségükre az amatőr rövidfilmekre specializálódott iFilm sietett, s a "405" így érte el augusztus közepére az egymillió letöltést. Ezzel komoly csapást mért az iFilm korábbi slágerére, a More című darabra, amelyre összesen 173 ezren voltak kíváncsiak.

Az internetes siker után off-line is felszálló pályára állt a két animátor, az egyik legnevesebb hollywoodi ügynökség, a Creative Artists Agency szerződött le velük. Minden jó, ha a vége jó. Egy újabb tipikus példa, hogy az interneten mindenkiből lehet sztár, csak kurvajónak kell lenni, és minden sikerül.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.