Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Szeretem a méheket!

2004.10.24. 09:51
Egy Amerikában hódító titokzatos játékban sokan órákat vezetnek csak azért, akár a hurrikánon át is, hogy felvegyenek egy nyilvános telefont, aminek csak a gps-koordinátáit ismerik. Az elnökjelölti vitán feltűnő, vigyorgó méhet ábrázoló transzparens is a játék számlájára írható, és vannak, akik már csak a Weephun hadnagy vagy a Hmrpita névre hallgatnak.
A múlt szerdai amerikai elnökjelölti vitán különös transzparens tűnt fel a bushos és kerrys táblák között. A képen egy vigyorgó méh volt látható. A CNN nézőinek valószínűleg fel sem tűnt a dolog, de egy titokzatos játék beavatottjainak ez jelzés volt az Arizonai Állami Egyetem csapatától.

Közelgő háború

A játék az I Love Bees (Imádom a méheket!) nevet kapta, és ez a legújabb és a legnagyobb az úgynevezett alternatívvalóság-játékok közül. Az I Love Beesben résztevőknek adott időpontban csörgő nyilvános telefonok ezreit kell felkutatni szerte Amerikában, és válaszolniuk kell az elhangzó kérdésekre. Ha minden kérdésre válaszoltak, egy internetes, Világok Harca-szerű rádiójáték újabb része válik hozzáférhetővé a rajongók számára.

Egy weboldal felsorolja a telefonok gps-koordinátáit, és hogy mikor fognak csörögni. Eddig több mint egymillióan látogatták meg az I Love Bees weboldalt, mondták a játék készítői

A rádiójáték 2552-ben játszódik, a történetben hat szereplő készül egy közelgő nagy háborúra. Valahányszor egy játékos helyesen megválaszol egy kérdést, újabb harminc másodpercet hallgathat meg a történetből. A játékban kiderül, hogy egy idegen hadsereg fenyegeti a 26. századi Földet, és csak a múltból jövő segítségre számíthatnak.

Furcsa dolgok nyilvánosan

A játék legérdekesebb része, hogy néha magukkal a szereplőkkel is beszélhetnek a szerencsés játékosok, majd ezeket a beszélgetéseket beleszövik a rádiójátékba. "Nagyon furcsa volt, és nagyon jó - mondta a San Franciscó-i Lenore, aki a játékban Hmrpita néven szerepel. - Mivel ilyenkor általában felvételeket hallunk, nagyon más volt egy színésszel beszélni. Nagyon beleéltem magam, talán túlságosan is. Úgy éreztem, hogy a karakterek igaziak."

Ezeknek az alternatívvalóság-játékoknak egyik állandó jellemzője az úgynevezett függönyhatás, ami folyamatosan arra készteti a játékosokat, hogy függesszék fel a kételkedést, még akkor is, ha futurisztikus történetekben vesznek részt.

Az első ilyen játék a Beast (fenevad) volt 2001-ben, az AI című film univerzumában játszódott. Azóta a műfaj annyit fejlődött, hogy bármikor lehetne akár négy-öt sztorit is futtatni. A játék kitalálói minden esetben hasonló dolgokat várnak a résztvevőktől: webes nyomozást, távol élő emberek koordinálását vagy azt, hogy furcsa dolgokat csináljanak nyilvánosan.

"Mindent beleadunk - mondta a Wirednek az idahói Boise-ban élő Preston Thorne, aki az I Love Beesben Weephun hadnagy néven szerepel. - Legutóbb 250 emberre volt szükségünk, de túl kevesen voltunk. Ezért elmentünk a bevásárlóközpontba, kerestünk egy telefont, és megkértünk járókelőket, hogy álljanak mellé és tisztelegjenek a fotókhoz. Több mint hatvan embert tudtunk rávenni."

Átalakulás

"Ami érdekessé és egyedivé teszi, az az, hogy kollektív közönségre van szüksége - mondta az egyik alkotó, aki névtelenségben maradva csak Kettes Számú Bábjátékosnak hívatja magát. - Olyan közösséget hoz létre, akik beszélnek egymással, fejtörőket oldanak meg együtt, próbálják kitalálni, mi folyik éppen, belemerülnek a világba és a történetbe... Ez már három hónapja folyik."

Thorne-nak - aki a többi játékos között arról híresült el, hogy mániákusan próbálja megkeresni, hol bújkál az Alvó Hercegnő, az egyik karakter - nagyon fontos, hogy a "függöny" a helyén maradjon.

"Az, amikor a játékot játszó, egy csomó telefonra válaszolni próbáló Preston Thorne-ból Weephun hadnaggyá változtam, aki az Apocalypso tagja, és Melissának próbál segíteni beteljesíteni a küldetését, hatalmas átalakulás volt, és sokkal élvezetesebbé tette a játékot - mondta Thorne. - Ha közvetlenül kommunikálnánk a Bábjátékosokkal, sokkal kevésbé lenne izgalmas."

Marketing

Közben a legtöbb résztvevő annak is tudatában van, hogy az I Love Bees nem önálló vállalkozás, hanem a Halo 2 lövöldözős videójáték marketingjének része. Ezért a történet várhatóan egyenesen a Halo 2 történetébe torkollik. Az I Love Bees első reklámja a játékprogram mozikban játszott trailerének végén tűnt fel.

De úgy tűnik, a játékosokat ez nem zavarja. "Az ember elfelejti a tényt, hogy egy nagy marketingkampányról van szó, mivel a játék nagyon jól meg van csinálva, és önmagában is megáll. Akár megveszi az ember a Halo 2-t, akár nem, mindenképpen jól szórakozik." A sztori persze, nem véletlenül, úgy van megírva, hogy éppen a Halo 2 megjelenésének napjára essen a befejezés.

De addig is vannak, akik órákat vezetnek csak azért, hogy résztvehessenek a játékban, sőt egyvalaki még az Iván hurrikánnal is megküzdött Floridában, hogy felvegyen egy olyan telefont, amit nem sokkal később elvitt a szél. "Haver - mondta neki akkor a Kettes Számú Bábjátékos -, ez egy hurrikán, tedd le a telefont."

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!