Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Négyfelé szakad a blogoszféra

2006.05.08. 10:45
Négy jól körülhatárolható, erős blogoszféra létezik: kettőt a nők, kettőt pedig a férfiak uralnak. Legalábbis ez derül ki egy nemrégiben készült felmérésből. Megkíséreltük feltérképezni, hogy mire kattannak a magyar blogolvasók, köztük az Index munkatársai.
A Blogads nemrégiben készült kutatása során összesen 56 ezer blogolvasót kérdezett meg, és ez alapján jött ki az a négy vezető téma, mely köré a blogolvasók többsége csoportosul.

Polblogok

A legelkötelezebb olvasók általában a politikai webnaplók közönségéből kerülnek ki. Nagyrészük naponta legalább öt polblogot olvas, és közel ötödük hetente átlagosan 10 órát tölt naplóolvasással. A polblogok olvasói némi aktivitásra is hajlandóak: 70 százalékuk állította, hogy az elmúlt fél évben részt vett valamilyen online kampányban. A politikai blogok olvasóinak nagy része férfi, és legnagyobb hányaduk 41-50 év közötti. Politikai hovatartozásukat sem titkolják: 50 százalékuk demokrata, ötödük republikánus meggyőződésű, és újabb 20 százalék pedig függetlennek vallotta magát.

Zeneblogok

A politikai blogok olvasóihoz hasonlóan a zeneblogok közönségének többségét (72%) is férfiak adják, jóllehet ők többnyire a fiatalabb, 30-40-es korcsoportba tartoznak. Nem meglepő, hogy körükben igen népszerű (86%) az online zenevásárlás. A legnagyobb rész, 18 százalék egy blogot olvas naponta, és 16 százalékuk hetente egy órát tölt blogolvasással.

Pletykablogok

A blogolvasó nők a politika vagy a zene helyett szívesebben olvasnak pletykákról. A pletykablogok olvasóinak 77 szézaléka nő, és közel fele a 22-30 éves korosztályba sorolható. Többségük felsőfokú végzettséggel rendelkezik, 22 százalék pedig még diák. A zeneblogok szintén fiatal közönségéhez viszonyítva valamivel kevesebben vásárolnak közülük zenét a neten (63%). Viszont nagyon szívesen vásárolnak ruhát online. Minden második pletykablogolvasó naponta átlagosan három blogot néz meg, és 15 százalékuk hetente legalább két órát tölt webnaplók olvasásával.

Mamablogok

A nők másik kedvenc blogtémája az anyasággal foglalkozó tartalmak. A mamablogok olvasótáborának 90 százalék nők adják, és 12 százalékuk naponta legalább öt blogot megnéz, 17 százalék pedig legalább két órát tölt blogolvasással. Aktív vásárlók is: 72 százalékuk vásárolt online ruhát az elmúlt fél évben, és 83 százalékuk a webet könyvvásárlásra is használta már. A mamablogok olvasótáborának legnagyobb csoportját a 22-30 évesek adják (45 százalék).

A blogolvasók indíttatása is eltérő: a pletykablogok olvasói kifejezetten szórakozásra vágynak, míg a politikai blogok olvasói elsősorban azért keresik fel a webnaplókat, hogy olyan hírekhez jussanak hozzá, melyet máshol nem kapnának meg.

Mik a népszerű magyar blogtémák?

A politika, a tévé, a szex és a kütyük a legnépszerűbb témák a magyar blogoszférában, mondja a Blog.hu vezetője, Barczi Imre. A tematika szempontjából az össznépesség érdeklődéséhez képest felülreprezentáltak a tech-közeli témák. Szerinte Magyarországon komoly politikai pletykablogok nincsenek, egyszerűen azért, mert még nem elég erős a blogoszféra. Alternatív hírforrásokról leginkább a techblogok kapcsán lehet beszélni.

A választások alatt főként a közéleti témájú oldalak mentek, ami pedig állandóan kimagasló érdeklődésre tartott számot, az a bulvár, mondja Dobó Mátyás, a Blogter egyik vezetője. Szerinte egyébként nem sok eltérést mutatkozik a klasszikus online fogyasztási mintáktól: "talán a kiszolgálás módja - sok kicsi teszi össze a tartalmat-, ami tipikusan más". Szerinte ami nálunk nagyon megy, azok a celebblogok, a politikusok blogjai. De azt is megjegyzi, Amerikában sokkal szélesebb a kínálat. A Freeblog részéről azt ajánlották, hogy nézzük meg a freeblogos statisztikákat. Megnéztük, s ennek alapján egyértelmű, hogy az egyik legnépszerűbb tematikus blogjuk tévésorozatokkal foglalkozik, de egyébként nagyon sok a személyes napló, és kevesebb a népszerű tematikus tartalom.

Mit olvasnak az indexesek?

Körbekérdeztünk a szerkesztőségben is. A Velvet egyik munkatársa azt mondja, hogy főleg személyes blogokat olvas, melyek "valami írói képességet is felmutatnak." A tematikusokból meg csak azokat, akiket személyesen is ismer. A gazdrovatban ülő egyik kolléga elsősorban hírblogokat olvas, melyek közélettel, sporttal foglalkoznak. De szereti az álhírblogokat is. A személyes blogok közül csak azokra néz rá, melyek "nem csak személyes nyavalygásról szólnak, túllépnek a karesszalelmentünkaboltbabiciklivelésdefektetkaptunk szinten".

Itt a techrovatban balage kolléga szabadidejében is munkájának él: tech- és geekblogokat nézeget, de néha rásandít a fejlesztéseket kipletykáló webnaplókra is. Navarro, aki a kultrovatban ül, úgy emlékszik, hogy csak ismerősök blogjait olvassa. "Illetve egyet nem ismerek, de azt is mintha ismerném." Olvas azért zenével foglalkozó blogokat, és néha a ScreenHeadet is, de a webnaplók többsége idegesíti. Az IT egyre rövidebb hajú munkatársa, Füge néhány ismerőse személyes blogját olvassa, de belenéz lokálpatrióta és tecblogokba is. Legnagyobb bánatunkra nem sikerült olyan - névvel vagy név nélkül nyilatkozó - kollégát találni, aki mamablogokat olvas két cikkírás között.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.