Ambrus
-7 °C
3 °C

Jönnek az internetező iskolás lányok

2002.09.10. 15:38
Négy éve 30 százalékkal több magyar férfi internetezett, mint nő, idén ez a különbség szinte teljesen kiegyenlítődött. A férfiak 21, a nők 18 százaléka rendelkezik jelenleg internet-hozzáféréssel. Minden második magyar internetező nő iskolába jár, és onnét is netezik.
Az internethez hozzáférő nők száma majdnem megháromszorozódott az elmúlt négy év alatt, és elérte a 790 ezret. Különösen a 15-29 éves nők felzárkózásának következtében válnak egyre kiegyensúlyozottabbá a nemek lehetőségei. Ebben a korosztályban ugyanis négy évvel ezelőtt a férfiak aránya még 30 százalékkal meghaladta a nőkét, de mára ez a különbség eltűnt, állapítja meg a Netsurvey Internetkutató Intézet "Magyar Online Monitor" (MOM) című legutóbbi felmérése.

Férfiak és nők esetében a korcsoportok aránya egyforma: a 15-29 évesek körében 38-38 százalék, a 30-49 éveseknél 20-20 százalék. Eltérés csak az 50 évnél idősebbeknél tapasztalható, ahol a férfiak 8, a nőknek viszont csak 4 százaléka jut hozzá a nethez. "Az idősebb korosztályokban tapasztalható különbségek okozzák az átlagban az eltérést" - hangsúlyozza Bokker Sándor, a Netsurvey igazgatója. "Összességében ugyanis a férfiak 21, míg a nők 18 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel jelenleg."

Az internetet használó nők korcsoportok szerinti megoszlása. Százalékban.
Korcsoport Részarány a felnőtt női lakosság százalékában Részarány az internetezők között
15-17 évesek 5 22
18-29 évesek 22 44
30-39 évesek 16 16
40-49 évesek 19 15
50 évesek és idősebbek 38 3
Forrás: Netsurvey Internetkutató Intézet - Magyar Online Monitor

Egyelőre az internetező nőknél is meghatározó szerepe van a vagyoni helyzetnek. Kétharmaduk a felső egyharmadot képező státuszcsoportba tartozó háztartásban él. Szembetűnik, hogy az internetet használó nők 79 százaléka rendelkezik mobiltelefonnal, 64 bankkártyával, 44 életbiztosítással, 43 valamelyik pénzintézetben megtakarított pénzzel.

Iskolás lányok a hálón

Metodológia
A MOM az internet-hozzáférés és -használat jellemzőit negyedévenként méri fel Magyarországon. A kutatássorozat az internettel kapcsolatos alapinformációk változásait folyamatosan követi. Az adatgyűjtés módja negyedévenként 7290 felnőtt személyes megkérdezése.
Internetezni a legtöbb nő az iskolában szokott, azután a saját otthon, a munkahely és az egyéb helyek következnek. Ezt tükrözi az iskolai végzettség szerinti megoszlás is. Az internetező nők háromnegyede legfeljebb érettségivel rendelkezik, ami összefügg azzal, hogy foglalkozás szerint kiemelkednek a tanulók, szinte minden második internetet használó nő ebbe a csoportba tartozik. Őket követi a másik nagy csoport, a szellemi munkát végzőké.

A lakóhely településtípusa szerint a budapestiek felülreprezentáltak, de ez elmondható a megyeszékhelyeken élőkre is. Erősen alulreprezentáltak viszont a községekben lakó nők.

Nem interneteznek sokat

Viszonylag egyenletesen oszlik meg a háló használatának gyakorisága a nők között. Egyharmaduk havonta egyszer-kétszer vagy ritkábban internetezik, egynegyedük hetenként vagy hetente többször, egyötödük naponta. Az internetező nők 4 százaléka bonyolított már le online vásárlást, további 9 százalék tervezi ezt.

Popperek

Az internetező nők érdeklődési körei közül elsöprő többséget képviselnek a könnyűzene kedvelői. Egyaránt kétharmad körüli arány érdeklődik az egészséges táplálkozás, a kozmetika-testápolás, az utazási ajánlatok, a lakás-lakberendezésés a környezet(védelem) iránt.

Az internetet használó nők korcsoportok szerinti megoszlása. Százalékban.
Szolgáltatás Részarány a felnőtt női lakosság százalékában Részarány az Internetezők között
Hitelkártya/bankkártya 38 61
Betétszámla/takarék- betétkönyv 25 43
Értékpapír 5 8
Életbiztosítás 29 44
Mobiltelefon 14 79
Forrás: Netsurvey Internetkutató Intézet - Magyar Online Monitor

A nemek közti különbség jobbára az internethasználat gyakoriságában mutatkozik: a hetenként többször internetezők 60 százaléka férfi és 40 százaléka nő. Bokker Sándor szerint az arányok akkor módosulhatnak a kiegyenlítődés irányába, ha a fiatalabb nők közül a jelenleginél sokkal többen fognak hetenként többször internetezni.