Jakob Nielsen webszakértő az online viselkedésről közölt éves jelentésében egyértelműen negatív elmozdulásról beszél: a szakember szerint a júzerek kevésbé türelmesek, mint korábban.
A céltalan böngészés helyett most már azt várják el a felhasználók, hogy gyorsan, hatékonyan elvégezzék online feladataikat, hogy minél előbb továbbállhassanak. Legtöbbjüket hidegen hagyják azok az erőfeszítések, amikkel az oldalon próbálják tartani őket az üzemeltetők.
A felhasználók már inkább célirányosan neteznek, és egy perccel sem maradnak tovább az oldalakon, mi nt azt eredetileg tervezték. Ezáltal sokkal hatékonyabbak is lettek: 1999-ben még csak a netezők 60 százaléka találta meg, amit akart, ma már ez az arány 75 százalékos.
Átláthatóbb oldalak, tapasztaltabb júzerek
Ennek oka egyrészt az oldalak jobb felépítése, átláthatósága, másrészt az, hogy a felhasználók is otthonosabban mozognak az interaktív környezetben, mondta el Dr. Nielsen a BBC-nek. Ma már tudják, hogy mit akarnak, és azt is tudják, hogyan jussanak hozzá. Ezáltal persze immúnisabbá váltak a kiemelt hirdetésekre, és azokra a szerkesztői törekvésekre, hogy az oldal további tartalmait is megtalálják.
„Az internetes felhasználók mindig türelmetlenek voltak, ami most még inkább igaz lett” – mondta Nielsen. “Elvárják, hogy azonnal megkapják, amit akarnak, és nem hajlandók várni, amire tapasztalatom szerint az oldalak üzemeltetői még nincsenek felkészülve. Még mindig azt gondolják, hogy ha a weblap érdekes, izgalmas, akkor azt a júzerek értékelni fogják, és több időt töltenek majd el ott” – mondta a szakember.
Ezzel szemben Nielsen szerint az emberek csak idegesebbek lesznek a widgetektől és egyéb, az oldalakat díszítő alkalmazásoktól, mert ezektől lassabban töltődnek be az weblapok. Éppen ezért megváltoztak a keresési szokások is. Négy éve még az emberek 40 százaléka egy adott oldalon böngészve jutott el az információig, és csak 60 százalékuk talált rá valamilyen keresővel közvetlenül a kérdéses adatra. Manapság már csak a júzerek 25 százaléka éri el célját véletlenszerűen, weblapon nézegetve. „Tulajdonképpen a keresőmotorok uralják az internetet” – fogalmazott Nielsen.