Az FCC eddig összesen egyetlen légi drótnélküli internetelérésre kifejlesztett rendszert engedélyezett: a Boeing cég Connexion nevű, műholdas megoldását. A rendszert azonban igen kevés légitársaság rendelte meg, nem utolsósorban borsos ára miatt: a Boeing félmillió dollárért szerel fel egy-egy repülőgépet Connexionnal. A hírközlési bizottság mostani döntése alapján viszont egy gépen akár 100 000 dollárból is kiépíthető a nagy sebességű internetelérés.
És míg a Connexion használata egy három órásnál rövidebb repülőúton 15 dollárba (kb. 3000 forint) kerül, az új rendszer felhasználói ugyanennyi internetezést már 10 dollár (kb. 2000 forint) alatt megúszhatnak majd. Az FCC tender keretében szeretné megpályáztatni a szolgáltatókat, azt viszont nem közölte, hány résztvevőre számít, és hány cég kaphatja meg végül a lehetőséget. Az amerikai szolgáltatók úgy számítanak, hogy az új rendszereket legkorábban 2006-ra tudják majd kiépíteni.
Mobil a fedélzeten: enyhülő szigor
Enyhülni látszik a bizottság szigora a mobiltelefonok használatával kapcsolatban is: bár az utasok saját mobiltelefonjainak használatát az FCC mellett az amerikai repülésügyi hatóság, a Federal Aviation Administration (FAA) is szigorúan tiltja, az FCC most úgy döntött, hogy a 2005 elején nyilvános vitára bocsátja a kérdést, és legkésőbb egy éven belül határoz az ügyben.
Biztonságos?
Jelenleg egyébként a világ légitársaságainak többsége kikapcsoltatja az utasokkal a mobiljaikat, mert szerintük a készülékek által használt frekvencia interferálhat a repülőgépek elektronikai és navigációs rendszerével. Sok repülőgépet felszereltek ugyan az ülések karfájába vagy háttámlájába épített telefonokkal, de a vételi viszonyok sokszor kritikán aluliak, a percenként 4 dolláros hívásdíjak pedig elriasztják a potenciális ügyfeleket.
Mint azt szeptemberben írtuk, az Airbus európai repülőgépgyár egy idén készült vizsgálat alapján kiadott tanulmányban azt állítja, hogy a mobilhasználat egyáltalán nem veszélyezteti a repülés biztonságát. Az amerikai FAA nemrégiben független céget bízott meg a fedélzeti mobilhasználattal kapcsolatos kérdések kivizsgálásával; az eredmények 2006-ra várhatók.