Gusztáv
-11 °C
-2 °C

Internet és televízió

2006.01.27. 11:50
A világháló térhódításának egyik legszemléltetőbb példája a még gyerekcipőben járó internetprotokoll alapú televíziózás. Egyrészt különös házasság, mert a passzív tévé és az interaktív internet teljesen ellentétes médiumok, másrészt a kommunikációs eszközök történetének és az IKT területén felgyorsult konvergenciának logikus következménye.

Interaktív televíziózás?

A szélessávú hozzáférés, a mind nagyobb kapacitású otthoni számítógépek hatására a fogyasztók egyre kevésbé fogadják el, hogy tétlen szemlélői legyenek a számukra legyártott programoknak. Már nem csak nézők: irányítani, ellenőrizni akarják a tartalmat; változatosságra, flexibilitásra vágynak. A megváltozott viszonyokhoz új szolgáltatási stratégiák szükségesek.

Az IPTV (Internet Protocol Television) az egyik kulcstechnológia. A digitális tartalom (ellentétben a műholdas, kábeles sugárzással) IP-alapú szélessávú átvitellel jut el a fogyasztóhoz. Még csak kialakulófélben van, de számos lehetőséget rejt magában: élő programozást, kívánság szerinti videókat (video on demand, VOD), kétirányú interaktív kommunikációt, digitális videofelvételeket. Személyre szabott szolgáltatásokat nyújt, integrálható a különböző számítógépes platformokkal (e-mail, SMS, keresés, web-hozzáférés, VoIP, stb.).

Internet Tv és IPTV

Nem azonos az Internet tévével, ugyanakkor mindkettő sokkal rugalmasabb, mint elődeik (és egyben) konkurenseik. Az Internet TV nyitottabb a videó-letöltések, a folyamatos átvitel felé, míg az IPTV (a tartalomszolgáltatóknak biztonságot jelentő) zárt rendszer, olyan védett hálózati környezet, amelyben az operátor - és nem a felhasználó - kontrollálja az alkalmazásokat. Szörfölni is csak meghatározott határok között lehet. Viszont teljesen új módon kapcsol össze televíziókat, számítógépeket és egyéb mozgókép-lejátszásra alkalmas készülékeket.

Az IPTV, mivel az internetet használja, valamint a standard analóg és digitális televíziónál kevesebb információt továbbít, üzemeltetők és fogyasztók számára egyaránt olcsóbbnak ígérkezik. Egészen pontosan: már az, csakhogy 2005 első felében világszerte mindössze 1,47 millió előfizetőt tartottak nyilván - az adatok egyelőre jövőtechnológiára, s nem a jelen átlagvalóságára engednek következtetni. Ugyanakkor jelentős mértékű növekedés tapasztalható, ami szintén igazolni látszik az IPTV-re vonatkozó optimista prognózisokat.

Kaotikus médiavilág

"A jelenlegi televízió nem igazán része a digitális kornak" - jelentette ki Christine Heckart, a Microsoft TV marketingmenedzsere. Hangzatos szlogennel folytatja: "nemcsak a világot hozza be a nappalinkba, hanem a nappalinkat is kitágítja a világ felé."

A legtöbb internetes, telekommunikációs és szoftvergyártó cég (Apple, Google, Yahoo, Cisco Systems, Nortel Networks, stb.) érzi a "jövő tévéjének" lehetőségeit, és különböző javaslatokkal, szolgáltatásokkal áll elő.

A gyorsan változó terep egyszerre okoz félelmet és jelent kihívást a televíziós társaságoknak. Egyik oldalról apadnak a régi bevételi források, miközben újak sejlenek fel a másikról. A legjobb megoldást a tartalom eladása, vagy a programok IPTV-n történő megtekintése alapján kiszámított előfizetési díj jelentené számukra. Egyik sem tűnik túl biztosnak, ráadásul a permanensen átalakuló médiavilág új infrastruktúrát és üzleti modelleket követel meg.

A helyzetet bonyolítja, hogy a kábeltársaságok és a főként telekommunikációs cégek által szponzorált IPTV platformok között máris megkezdődött az állóháború.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!