Tíz évvel ezelőtt a Google a PageRank algoritmussal forradalmasította az internetes keresést: az ötlet, hogy a találatokat annak alapján rendezzék sorba, hogy mennyien linkelnek az adott oldalra, sokkal megbízhatóbb eredményeket hozott, mint addig bármi más. A Google programozói most ugyanezt a forradalmat próbálják megismételni a képkeresés területén.
A Google (és szinte az összes többi kereső) a képek keresésénél is főleg szöveges információkra támaszkodik: a fájlnévre, a html-kódban a képhez fűzött megjegyzésre, és a képet körülvevő szövegkörnyezetre. Ez pedig az esetek idegesítően nagy részében téves, irreleváns találatokhoz vezet. A képfelismerő technológiák ma már elég fejlettek ahhoz, hogy egy képet analizálva beazonosítsák, mi is van azon, de ez óriási számítási kapacitást követelne, és borzasztó lassú lenne.
A Google új technológiája, amit a pekingi International World Wide Web Conference-en mutattak be, csak részben támaszkodik a klasszikus képfelismerő algoritmusokra. Az egyelőre tesztüzemben működő, a Google kétezer legnépszerűbb képkereső kifejezésével kipróbált rendszer arra alapul, hogy a keresőszavakhoz képi motívumokat párosít, majd a képkereső ezek felbukkanásait figyeli a képeken. Példaként az új algoritmust bemutató mérnökök a McDonald's keresőszót hozták fel, amihez a rendszer többek között a logó íves M betűjét párosítja, és azt keresi a képeken - még arra is képes, hogy osztályozza, mennyire hangsúlyos elem a képen.
Az első tesztek azt mutatták, hogy az új algoritmus az irreleváns találatokat 83 százalékkal csökkenti, vagyis sokkal hatékonyabb lesz tőle a képkeresés. Az viszont nem derült ki, hogy mikor épül be a rendszer az éles Google-be.
Hasonló technológiákkal más cégek is kísérleteznek, például az amerikai Riya, vagy a brit Blinkx, ahol videokereső rendszert építenek képfelismerő algoritmusokra.