További Net cikkek
A Kozmix-ot két indiai származású fiatalember, Anand Rajaraman és Venky Harinarayan alapította idén februárban. Pályájuk párhuzamosan haladt, mindketten a Stanfordon szereztek doktori címet, mindketten hosszabb ideig dolgoztak az Amazon.com-nak, és mindketten közeli ismeretségben állnak a Google két alapítójával, Larry Page-dzsel és Sergey Brin-nel. Page és Brin be akarta venni a két srácot a cégbe, de ők inkább megmaradtak a tudománynál. Nyolc év elteltével rászánták magukat, hogy saját céget alapítva megjelenjenek az internetes keresők addigra már szinte túlzsúfolt piacán. Keresőmotorjukkal nem kívánnak a régi barátok riválisai lenni, inkább egy téma-specifikus, de az adott témában a Google-nál jobb szolgáltatást akarnak nyújtani. Ezeket az úgynevezett vertikális keresőket egyre többen használják és elemzők szerint hosszú távon is van létjogosultságuk a piacon.
A Kosmix-szal egyelőre az egészség, az utazás és a politika témakörében lehet keresni. Még mielőtt a választási lázban égő magyar olvasó rávetné magát a böngészőjére, hogy egy aktuális hírre rákeressen a Kosmix-szal, sajnálattal közöljük, hogy csak angol nyelven lehet használni a szolgáltatást. A kereső a politikai témájú kulcsszót beírva a találatokat három csoportba osztja: liberális, konzervatív és libertáriánus (ez utóbbit talán leginkább a szocialistának lehetne megfeleltetni Magyarországon).
A motor nem csak a találatok forrását veszi figyelembe, hanem azok tartalmát is. A cég ennél többet nem árult el a rendszer működéséről, de saját bevallásuk szerint is gyakran előfordulnak téves kategorizációk, amikor egy (amerikai sajtóban a magyarnál sűrűbben előforduló) semleges cikket valamelyik kategóriába sorol. Az oldalt személyre szabottan is használhatjuk, sok politikailag elkötelezett olvasó (akárcsak itthon) nem kíváncsi a más elfogultsággal rendelkező újságírók véleményére és így boldogan böngészhet az övéi által írottak között. Ugyan alig egy hónapja él a szolgáltatás, de a zöld elkötelezettségű olvasók már követelik, hogy egy negyedik kategóriát is vezessenek be számukra.
A másik két témában a kereső a találatokat felbontja további alkategóriákra, így nem csak ömlesztve, egy felsorolásban böngészhetünk az eredmények között. Ha például az egészség témakörébe tartozó kifejezést írunk be, akkor a találatok fel vannak osztva egyrészt a kezelendő beteg típusa szerint: férfi, nő, baba, gyermek; másrészt a linkek lelőhelyei szerint: blogok, fórumok, alap információk, szervezetek oldalai, stb.; harmadrészt a gyógykezelés módozatai szerint: alternatív medicina, fitnessz, táplálkozás, stb. Az utazás témakörnél szintén különböző témakörök és források szerint vannak csoportosítva a linkek. A személyre szabásnál itt is beállíthatjuk, hogy ha pl. inkább úti-beszámolókból szeretnénk informálódni, mint hivatalos útikalauzokból, akkor ezek a találatok kerüljenek előre.
A különböző kategóriákba sorolt találatok aránya az összes találathoz képest igen alacsony a legtöbb kulcsszó esetén. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb oldalt még nem tudja besorolni a motor. A keresőkkel foglalkozó szakírók szerint ez leginkább manuálisan lehetséges, többségük kételkedik az automatizált, nem a forrás alapján történő kategorizáció sikerében.