Tudásuk megosztására bátorítja az internetezőket a Google, magyarán a keresőcég megirigyelte a Wikipedia sikerét, ezért saját online tudástárat hoz létre. A Knol néven futó projekt azonban nagyon különbözik a rivális Wikipediától. A Google csak az infrastruktúrát biztosítja, a főszerep és a felelősség a szerzőé.
Az olvasók nem manipulálhatják, szerkeszthetik át a portálon megjelent szövegeket, és a szerzők sem maradhatnak névtelenek; még fényképet is kell csatolniuk az írásokhoz, írja az MTI. Az egyes közreműködők dolgozatai külön-külön oldalon szerepelnek majd, akkor is, ha ugyanarról a témáról szólnak, ellentétben a Wikipediával, ahol összedolgoznak a szerzők és a közös munka egy összefüggő szöveggé áll össze.
Fizetett tudás
A felhasználók persze értékelhetik a szerző munkáját és kommentárt fűzhetnek hozzá, így tehát a szócikkek versenyeznek egymással, és az olvasó dönti el, hogy melyik a jobb, alaposabb írás. Azért is érdemes jó cikkeket írni, mert a szerzők maguk dönthetnek arról, hogy akarnak-e hirdetéseket látni az oldalukon. Ha igen, akkor részesedést kapnak a hirdetési bevétlekből.
Ezzel a lépéssel a Google egy lépéssel eltávolodik fő tevékenységétől, mások tartalmainak indexelésétől, és a keresőcég benyomul a tartalomszolgáltatás piacára. Népszerű webkeresőjével ráadásul nyerő helyzetbe hozhatja magát, hiszen könnyedén elintézheti, hogy a találatok első helyén a saját tartalmai szerepeljenek.
A TechCrunch szerint a Google pontosan ezt tervezi: a Knol az indexelt oldalak közt lesz, és ott is kitüntetett helyen, hogy ha valaki rákeres egy adott témára, a Knol kapcsolódó cikke legyen az első, amit olvas. A Google veszélyes területre evez, mivel a webkeresők piacán elért dominanciáját használja arra, hogy egy másik piacon, a tartalomszolgáltatásban is erős pozíciót szerezzen. A Wikipedia is aggódhat, hiszen olvasóinak nagy része a Google keresőoldaláról talál rá a cikkekre.