További Net cikkek
A Google úgy fél éve jelentette be, hogy elindítja a Knolt, amelyet kimondva-kimondatlanul a Wikipedia riválisának szán a cég. (A knol az angol knowledge - tudás - szó rövidítése, és a Google szerint egy információs egységet, mondjuk szócikket jelent.) Szerdán hivatalosan is megnyílt a szolgáltatás: lehet szócikkeket létrehozni, másokéiba beleírni, és a reklámbevételekből jól meggazdagodni. Akkor most reszkessen a Wikipedia, vagy ne reszkessen?
Bár a bejelentés óta mindenki egyértelmű Wikipedia-riválisként emlegeti a Knolt ("wiki with bylines", sőt "Wikipedia killer"), a Google találmánya számos tekintetben különbözik az online enciklopédiától.
Először is a Knolon a szócikkek szerzőjük neve alatt jelennek meg, és alaphelyzetben az adott knol írója felel a tartalomért. A szerző dönthet a "nyitott kollaborációs" modell mellett, ebben az esetben bárki beleírhat a cikkbe. Választhatja a moderált szerkesztést - ilyenkor emailben kap értesítést a mások által javasolt változtatásokról -, és dönthet úgy is, hogy elzárja a knolt a többiek elől, tehát csak ő szerkeszthet.
Nincs szerkesztő, van reklám
Mivel a Knolnak a Wikipediával ellentétben nincsenek olyan űberszerkesztői, moderátorai, akik döntenek egyes szócikkek sorsáról, és törölhetnek vagy zárolhatnak anyagokat, a Google-féle változat sokkal inkább hasonlít enciklopédikus blogposztok gyűjteményére, mint valódi enciklopédiára. Ebben a rendszerben elméletileg elképzelhető, hogy a barokk zenéről több tucat szócikk születik, és egyszerűen az olvasók száma dönti el, melyik emelkedik ki a többi közül. Ha egyáltalán. A szerzők mindehhez névvel, képpel, önéletrajzzal, sőt saját credóval jelenhetnek meg, ha akarnak, ami a Google szerint hozzájárul majd az egyes írások hitelességéhez.
A harmadik fontos különbség a szigorúan reklámmentes Wikipediához képest, hogy a Knol szerzői viszonylag egyszerűen csatlakozhatnak a Google hirdetési rendszeréhez, az AdSense-hez. Rövid regisztráció után a Google perceken belül megjeleníti a reklámokat az egyes szócikkek mellett, és azt is meg lehet határozni, melyik bejegyzés mellé kerüljön reklám.
A friss Knol persze egyelőre sehol sincs a hétmillió szócikkel uralkodó, a net hetedik legnépszerűbb szájtjaként számon tartott Wikipediához képest, de tekintve, hogy a Google meg az első legnépszerűbb, komoly versenyre lehet számítani. Kérdés, meg tudja-e állni a Google, hogy egy picit meg ne bütykölje keresési algoritmusát, a PageRanket, és a Wikipedia rovására a Knolt tolja előtérbe a találatok között.
Stratégiai elemzők szerint mindenesetre a Google a Knollal végleg elkötelezte magát a tartalom mellett, igaz, csak a maga webkettes módján: a YouTube-hoz hasonlóan továbbra sem foglalkozik saját tartalom létrehozásával, csak összegyűjti és megjeleníti a felhasználók által feltöltött anyagokat. Ő aggregál, mi meg iterálunk.
A puding próbája: Speak
A Knolról egyelőre hiányzik a valóban érdekes tartalom: a címoldalon kiemelt cikkek között van egy a hátizsákos turizmusról, egy az eldugult vécék tisztításáról, és egy-egy a cukorbetegségről, a tüdőrákról és a fogfájásról. A szomorú helyzeten javítandó gyorsteszt gyanánt sebtében létrehoztunk egy knolt a Knolon, kiről másról, mint Speakről, a legendás magyar rapperről. A rendszerbe gmailes accounttal simán be lehet lépni; az AdSense-hez egyelőre nem csatlakoztunk, tehát a cikk hirdetésmentes formában élvezhető. Egy ponton homokszem került ugyan a gépezetbe, a Knol váratlan hibáról panaszkodott és nem volt hajlandó elmenteni a változtatásokat, de aztán megjavult. A cikket viszont egyelőre nem találja sem a Google, sem maga a Knol. A bejegyzés moderált, vagyis emailt kapunk arról, ha valaki beleírna, mi meg eldöntjük, megérdemli-e. Várjuk a kontribúciókat, speak up!