Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Egymillió felett a magyar internetezők száma

2001.04.11. 22:59
A hagyományos média erős pozícióit egyelőre alig befolyásolja az internet annak ellenére, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma az elmúlt öt év alatt megkétszereződött, és meghaladta az egymilliót - írja a GfK Piackutató Intézet szerdán kiadott felmérése.
A GfK felmérésében arra következtet, hogy a médiafogyasztási szokásokban azon fiatal rétegek körében okoz majd változást az internet használata, akik csak a közeljövőben kezdenek foglalkozni a nettel.

Magyarországon az internetet használók száma, ha nem is robbanásszerűen, de folyamatosan emelkedik: a legutóbbi, 2000 második félévében végzett felmérés alapján mintegy 1,2 millió felnőtt rendelkezik internet-hozzáféréssel, a 15 éves és idősebb népesség 14 százaléka - derül ki a felmérésből. Ugyanez az arány 1998-ban még csak 9 százalékot ért el.

A közlemény szerint az internetezők száma mellett az internethasználat gyakorisága és az internetezésre fordított idő is emelkedik. Magyarországon az internet-hozzáféréssel rendelkezők kétharmada használja kisebb-nagyobb rendszerességgel a világhálót.

Bár a napi újságolvasásra fordított időről nem áll rendelkezésre kutatási adat, a televíziós és rádiós közönségkutatási felméréseket elemezve kiderül, hogy sem a televízióknál, sem a rádióknál nincs csökkenő trend. A Nemzeti Média Analízis adataira támaszkodva a GfK úgy látja, hogy tavaly 1999-hez képest csekély mértékben változott a televízió, a rádió és a napilapok által egy nap alatt elért személyek száma.

A kimutatás szerint tavaly naponta mintegy 1,5 millióan olvasnak napilapot, ami megegyezik az elmúlt évben mért adatokkal. Tévét naponta több mint 7 millióan néztek, ami megegyezik az 1999-es adatokkal, és csekély mértékű növekedést mutat az 1998-ban mért adatokhoz képest. A rádiózásnál is hasonló az arány az 1999. évhez viszonyítva, bár 1998-hoz mérve tavaly egy enyhe visszaesés figyelhető meg. Kijelenthető, hogy az online-világ Magyarországon egyelőre nem tör a hagyományos média pozícióira.

Mégis feltételezhető, hogy a médiafogyasztásban szerepet játszik a világháló. A fiatalok körében ugyanis az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma jócskán meghaladja a napilapot olvasókét. Leginkább a lappiacot érintheti a hatás. A kutatók szerint a televíziózás és a rádiózás kevésbé veszélyeztetett az internet által.

Az internet-felhasználásában leginkább érintett csoport a 18-29 éves, legalább érettségivel rendelkező budapesti férfiak köre. Vélhetően ez a jelenség előbb-utóbb a társadalom többi rétegében is le fog játszódni.