Ambrus
-7 °C
3 °C

Szándékos webkereső a Yahoo-tól

2005.05.31. 16:04
Soroksárral nem boldogul, a Viagrát viszont jól helyre teszi a Mindset, amely azt ígéri, hogy automatikusan különbséget tud tenni a kereskedelmi és az információs célú szájtok között.

"Szándéktól mozgatott" segédeszközt vezetett be csendben a Yahoo, hogy megkönnyítse a weben keresők dolgát. A cég kutatólaboratóriumában kifejlesztett, egyelőre demóváltozatban működő Mindset minden találatot értékel aszerint, hogy az adott webszájt kereskedelmi tevékenységet végez, vagy inkább információs célzattal készült.

A netezők egy csúszkán elhelyezett pötty mozgatásával tudathatják a keresővel, hogy vásárolni szeretnének, vagy komoly kutatást végeznek valamilyen témában. Alapállásban a pötty középen, semleges helyzetben van. Ha a felhasználó valamelyik irányba elmozdítja a csúszkát, a Mindset dinamikusan újrarendezi a találatokat. A pötty összesen öt állást vehet fel, a semlegesen kívül a kék színnel jelzett kereskedelmi és a narancssárga tudományos irányba is kettőt-kettőt.

Soroksárt nem ismeri, a Viagrát igen

#alt# Bár mindez ígéretesen hangzik, élesben kiderül, hogy a Mindset valószínűleg nem véletlenül jelent meg hírverés nélkül, és miért csak próbaverzióban. A "Soroksár" keresőkifejezésre például összesen kilenc találatot ad, és bármerre rángatjuk a csúszkán a pöttyöt, a találatok sorrendje nem változik. (A nagytestvér Yahoo bezzeg majdnem nyolcezer soroksáros oldalt talál, és elsőként hozza a település hivatalos szájtját, amit a Mindset nem is ismer.) Aki viszont a Viagrára kíváncsi, megtapasztalhatja a szándék szerinti keresés szépségeit: teljes vásárlási üzemmódban az első tíz találat csak gyógyszerárusok oldalaira mutat, a másik, az információs fokozat viszont a hat kereskedelmi szájton kívül négy olyat is hoz, amelyeken az érdeklődő olvasók valóban elmélyedhetnek az erektilis diszfunkció rejtelmeiben.

Önerős algoritmus

A Mindset elkészítéséhez a fejlesztők két manapság divatos szakterület, az automatikus szövegosztályozás és a gépi tanulás eredményeit gyúrták egybe. A Yahoo munkatársai egy kézzel válogatott szájtlistával kezdték a munkát: eldöntötték az egyes oldalakról, inkább kereskedelmi vagy informatív jellegűek, azután a listát a számítógépre bízták, és hagyták, hogy a gép tapasztalati úton bővítse azt. A gépi tanulás nagy vonalakban azon az elven alapul, hogy a komputer a felhasználók döntéseit figyelembe véve maga fejleszti a találatok megjelenítéséhez használatos algoritmusokat.

A Mindset kritikusai kétlik, hogy a csúszkás megoldás áttörést jelentene a webes keresésben. A felhasználók többségét ugyanis csak a keresők által megjelenített legelső találat érdekli, és hiába kínál az összes kereső - így a Yahoo két legnagyobb vetélytársa, a Google és az MSN - finomhangolási lehetőséget, azzal csak kevesen élnek.