További Net cikkek
Ágensalapú döntéstámogatás
A kereskedelmi és a pénzügyi szféráról felvázolt jövőképekben központi szerepet szánnak az ágensalapú döntéstámogató infrastruktúráknak, kialakításuknak. Olyan területeken, mint az automatizált vásárlás, a piac ellenőrzése, a csalások felderítése, stb.
Ha az árlisták hozzáférhetők elektronikus formában, a vásárlás is automatizálható. A minimális elvárás, hogy a csak ideig-óráig aktuális, alkalmanként rendkívül kedvező árfekvés a kereskedő tudomására jusson, figyelmeztesse rá a gépi rendszer. Még ideálisabb azonban, ha a rendszer rögtön meg is vásárolja az adott árucikket, amiben nagy segítségére lehetnek a különböző (ilyen jellegű) honlapokat listázó, figyelő, árakat összehasonlító programok, vagy az árlistákat tartalmazó "közvetítő" site-ok. Az összevetés, valamint a felhasználó szempontjait maximálisan figyelembevevő döntéshozás automatizálásában egyre nagyobb az igény az "intelligens közvetítőkre" (smart intermediary).
Az ágenstechnológiát felhasználva kiépíthető egy, az érintett honlapokat felkutató, monitorozó rendszer. Kulcsszavak alapján kutatna, s hasonlítaná össze a látottakat az e célra létrehozott, megbízható kliensek/partnerek közös adatbázisával. Könnyen kiderítené, mivel foglalkozik az adott site, és jelezné, ha gyanús aktivitást tapasztal.
Online árverések
Márpedig az elektronikus kereskedelem térhódításával tágabb lehetőség nyílik a "gyanús aktivitásokra", például az online aukciók során is. Ágenseink nyomon követhetik, tehetnek érte, hogy az árverés ne átverés legyen.
A hagyományos és az internetes árverések között számos különbség tapasztalható, míg az előbbi pár perc alatt véget ér, utóbbi napokig, sőt, akár hetekig eltarthat. Az internetes árverések megszüntetik az eladó és a vevő közti fizikai távolságot, ugyanakkor a licitáló lemaradhat az óhajtott árucikkről, mert az utolsó pillanatokban nincs online [ezt megakadályozandó hozták létre az automatikusan aktiválódó proxy bidding funkciót: a rendszert megbízzuk, hogy - mindig a legalacsonyabb áron maradva egy megadott (maximális) összegig licitáljon]. Az IP-cím beazonosításával könnyebben leleplezhető az online aukció árfelhajtó licitálója.
A leghíresebb elektronikus árverőház a kisvállalkozásból óriássá lett eBay, de a Yahoo!, vagy a Coca Cola aukciós oldalai szintén ismertek. Az utóbbi időben a hirdetési piacot is elérte az online aukció, amit manapság akár mobiltelefonon lebonyolíthatunk.
Kétfajta aukciós honlapot különböztetünk meg: magánszemélyek közötti árumozgást célzó (eBay), illetve a viszonteladóknak bennragadt készleteik értékesítésére lehetőséget adó oldalakat.
Optimalizáló algoritmusok
Tuomas Sandholm |
Egy, novemberi interjúban Sandholm elmondta, hogy a hatékonyságot optimalizáló elektronikus piactereket építenek, ahol a vevők az általuk előre kiválasztott cikkekre tehetnek árajánlatot. Speciális algoritmusok segítenek eldönteni, melyikük ajánlata a legideálisabb.
"Egy licitáló száz dollárt ajánl A-ért, B-ért és C-ért. Egy másik ötvenet C-ért. Egy harmadik hetvenet B-ért" - szemléltet Sandholm. "Viszonylag könnyen látható, hogy az árverezőnek az utóbbi kettőt kell elfogadnia, mert így tesz szert a lehető legtöbb bevételre, százhúsz dollárra." Viszont a fejszámolás már nem segít, ha tízen, húszan, százan, vagy ezren licitálnak. Ráadásul esetleg nem három, hanem sokkal több árucikkre. Ilyen esetekben nélkülözhetetlenek az MI-technikákkal dolgozó, az optimumot gyorsan kijelölő algoritmusok.