További Net cikkek
Ha egy veterán újonccal találkozik a Linden Lab virtuális univerzumában, a Second Life-ban, a leggyakrabban azt kérdezik tőle, hogy mire jó ez az egész, és hogy mit lehet itt csinálni. A válasz meg a legtöbbször az, hogy a Second Life egyszerűen háromdimenziós cset, esetleg térbeli böngésző, a legnépszerűbb tevékenységek pedig a szerencsejáték és a szex - nem feltétlenül ebben a sorrendben.
Az újoncoknak nehéz is lenne elmagyarázni, hogy a Second Life önálló politikai-gazdasági konstrukció, egy egész metaverzum hihetetlen méretű kapcsolati rendszerekkel, saját tőzsdével, bankokkal, vagyonokat fialó ingatlanbiznisszel és mértéktelen gazdagodási potenciállal. Aztán lehet, hogy az a virtuális világ, amelynek gazdaságáról hosszasan és alaposan cikkezett az Economist, a Financial Times és a BusinessWeek, a tömegek megtévesztésén alapuló egyszerű piramisjáték?
Lehet, hogy még annál is rosszabb.
Lúzermágnes?
Anshe Chung ingatlanmogul avatárja a Second Life-ban. Neki bejött
A pénzügyi tanácsadó, akinek való világbeli cége, a Risiko Solutions kockázati befektetésekkel foglalkozik, tavaly nyáron legalább tízezer amerikai dollárt áldozott Second Life-beli pénzügyi befektetésekre, és rájött, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem is olyan könnyű meggazdagodni a virtuáliában. Bár az SL magánbankjai hatalmas hozamokat ígérnek, sokszor nem tartják magukat a megállapodásokhoz, egyik napról a másikra eltűnnek a befektetők pénzével együtt, ha pedig számon kérik rajtuk, amit ígértek, a Second Life filozófiájára hivatkoznak és "állibertariánus netpolitikai fejtegetések" mögé bújnak, állítja Harrison.
Sam Palmisano IBM-vezér és avatárja a Second Life-ban. Neki már korábban bejött
Piramisjáték? Rosszabb.
Neki nem jött be
A poszthoz hozzászólók többsége nemhogy egyetért Harrisonnal, hanem még tovább megy: az egyik komment szerint a Second Life-ot egész egyszerűen a maffia irányítja.
Maffiafront
"Ha nem hisznek nekem, keressenek rá az SL-ben a különböző különleges kultúrákra és csoportokra" - írja egy név és emailcím nélküli hozzászóló. "Egész területeket szenteltek a nemierőszak-fantáziáknak, a kínzásnak és még durvább dolgoknak. Olyan kaszinókat üzemeltetnek, amelyek nem adóznak, és olyan bankokat, amelyek senkinek nem tartoznak elszámolással." A komment fellebbenti a fátylat a kiszolgáltatott szexrabszolgák életéről is - ők azzal kénytelenek kiberszexbe bonyolódni, akivel csak a munkáltatójuk akarja (gyakran ide tartozik maga a munkáltató is), ha pedig megtagadják a parancsot, kirúgják őket, nehogy rontsák a többiek munkamorálját.
Harrison írása nemcsak a Capitalism 2.0-n, hanem egyidejűleg a Valleywagen is megjelent - a szilícium-völgybeli techpletykákat posztoló blog azon kevés orgánum egyike, amelyek a mainstream média nagyjaival (Wired, Cnet, Popluar Science) ellentétben nem feküdtek fel a Second Life által keltett hullámokra, hanem folyamatosan ostorozzák a virtuális világot. Decemberben Clay Sharky szakíró dolgozatát közölték arról, hogy a Linden Lab eltúlozza a felhasználók számát, és hogy a Second Life nem is annyira játék, mint inkább a "próbálj ki" vírus egyik változata.
Nekik meg még bejöhet
A Second Life közben a vádakra fittyet hányva, töretlenül menetel, éppen a hárommilliós lélekszámot ostromolja (most 2 914 542 regisztrált felhasználója van, közülük egymillióan léptek be legalább egyszer az elmúlt két hónapban), és semmi nyoma annak, hogy a maffiával, a szexszel és az illegális szerencsejátékkal hírbe hozott világ alkotói kitaszítottnak éreznék magukat: éppen a davosi világgazdasági fórumon népszerűsítik a második világot, Gyurcsány Ferenc és Kóka János társaságában.