További Net cikkek
Blogvilág
A splogok rohamos terjedése a webes naplók növekvő népszerűségével magyarázható. Szinte a semmiből bukkantak elő, megtévesztenek, drámai módon csökkentik a keresőmotorok, különösen a blogok után kutakodók hatékonyságát.
A BlogPulse áprilisban huszonhatmillió blogot azonosított. A felmérést megelőző huszonnégy órában nyolcvanhétezer új webes naplót indítottak útra, 828890 üzenetet, bejegyzést írtak. A Technorati szerint azonban még ennél is nagyobb a blogszféra: ők harmincötmillió naplót és 1,2 millió üzenetet (azaz óránkénti átlag ötvenezret) mértek. Az új blogok mintegy kilenc százaléka spam. A Maryland Egyetem decemberi adatai alapján az internetre csatlakozó gépek bekapcsolt állapotát vizsgáló hálózatmenedzselő segédprogramok, pingek által küldött üzeneteknek pedig körülbelül a hetvenöt százaléka spam ping, sping. ["A ping (Packet INternet Group) egy rövid üzenetet küld a keresett gépre, amelyre az automatikusan válaszol" - írja a 2005-ös Internet Kisszótár. "A válaszból megtudható, hogy van-e a két gép közt kapcsolat, és ha igen, mennyire gyors az adatátvitel."] A Technorati felmérésében a pingek hatvan százaléka ismert spammer-ektől érkezik. Például a Weblogs.com szerverére "pingelő" blogoknak több mint a fele spam. És még egy adat: minden öt új blog-bejegyzésből egy kamu.
Speciális keresők
A splogok elleni küzdelem nagyjából ugyanolyan nehéz, mint a spamek kiszorítása az elektronikuslevél-forgalomból. Egyre több van belőlük, mind elkeseredettebb a közeli véggel minimálisan sem kecsegtető harc. A blogokra tervezett speciális keresőmotorok (mint a BlogPulse és a Technorati) nehezen boldogulnak a dzsungelben, ám azért egyre eredményesebben szűrik ki a digitális hulladékot. A problémát bonyolítja, hogy a blogkutatás gyerekcipőben jár még, és az ezzel foglalkozó cégek egyáltalán nem hasonlíthatók az olyan óriásokhoz, mint a Google, vagy a Yahoo! A keresők eleve másként működnek, mint a webesek: utóbbiak relevancia alapján rangsorolják a találatokat, így az áloldalak aligha kerülnek az élbolyba. A blogoknál azonban a frissesség a legfőbb szempont, és ha egy adott témakört éppen splogok tömkelegével bombáznak, a kamunaplók igen előkelő helyre futnak be.
Ne áltassuk magunkat: splogok ugyanúgy mindig lesznek, mint spam-ek. Az ellenük vívott harc célja főként az, hogy ne keserítsék meg online tevékenységünket.
Digitális légszennyezés
"Nem túl nehéz a spam-ek azonosítása" - nyilatkozta Natalie Glance, a BlogPulse-t működtető Nielsen BuzzMetrics kutatója. A splog-készítőknek, illetve a splog-készítő programok íróinak aligha áll szándékában, hogy tényleg elolvassuk üzeneteiket. Semmire nem mennénk velük, mert általában rosszul fogalmazott, vagy teljesen értelmetlen szövegek. Hatalmas linkgyűjteményt hoznak létre, a legkülönbözőbb honlapokra mutató hivatkozásokkal. Többek között online kaszinókat, pornót, Viagrát, és hasonlókat promótálnak. A hivatkozásokra klikkelve az adott oldalak PageRank-jét növeljük. [A PageRank a Google szabadalmaztatott értékelési technológiája: "a találati listában azok az oldalak kerülnek előre, amelyek nagyobb PageRank-értékkel (0 és 10 között) bírnak, azaz minél több hivatkozás történik az oldalra." (Angol-magyar informatikai értelmező szótár, 2004.)]
A splog-készítők jól bevált módszereket is alkalmaznak: kamunaplóikon hirdetéseket jelentetnek meg, amelyekre kattintva bizonyos összeghez jutnak. Egyik legújabb trükkjük, hogy más online forrásoktól tulajdonítanak el anyagokat, majd általános (összegző, záró, stb.) mondatot biggyesztenek a szöveghez. A mondat természetesen a reklámozandó oldalra mutat. Ezeket a "blogokat" nemhogy a programok, de az ember is igen nehezen (alkalmasint egy-két percnyi gondolkodás után) különbözteti meg az igaziaktól.
Baglyok
Tim Finin, a Maryland Egyetem számítástudomány-professzora érdekes esetről számol be: ismertetőt írt az OWL programozói nyelvről. Írását egy blogon látta viszont. Csakhogy ugyanazon az oldalon más történetekre mutató linkeket szintén talált - az volt a közös bennük, hogy valamennyi kapcsolatban állt az "owl" (bagoly) szóval: a madárról, a Temple Egyetem kosárlabdacsapatáról, Baltimore-i bárról, Houston-i utcáról, stb. szóltak. A "blog" készítője ezt tette más kulcsszavakkal is.
"Splog farm" - vonta le a következtetést a professzor, arra utalva, hogy hiába tűnik hitelesnek az oldal, valójában hirdetések és a cél-honlapokra kalauzoló linkek gyűjteménye.