Judit
3 °C
6 °C

Az interneten él a robottanár

2005.02.04. 11:47
Szokatlan küllemű tanárnő várja diákjait: vörösesszőke, húszas éveinek közepén jár, az interneten él. 3D-s animált karakter. Elsősorban az Auckland Egyetem statisztika-szakos diákjait okítja, de webalapú marketing, vagy vevőszolgálati munkákba szintén besegít. Elképzelhető, hogy virtuális számítógépmúzeumot mutat be egyszer.

Maria és testvérei

Nincs egyedül: teremtője, Shahin Magshoudi korábban is fejlesztett chatbotokat. Jelenlegi "kollégái" az egyetem egyik mesterségesintelligencia-projektjét bemutató Angela, a Weber testvérek cirkuszánál segédkező Ayla, az új-zélandi tévé harmadik csatornáján üzleti híreket bemondó Sarah Bradley, valamint Dr. Rich, az ALICE AI számítástudomány-szakértője. Scully, a helyi Egészségügyi Minisztérium dohányzásellenes propagandistája és a könyvtáros Theo a napokban - február ötödikén - állnak munkába.

#alt# Maria jól tud angolul: kétszázháromezres szókészletet, százhatezer nyelvtani, száztizennyolcezer logikai következtetésszabályt programoztak az agyába. Emberi hangon beszél, a szöveget begépelve, vagy mikrofonba mondva kommunikálhatunk vele. Szája az elmondottakkal szinkronban mozog. Arcjátékával érzelmeket fejez ki: boldogságot, szomorúságot, félénkséget, dühöt, nyugalmat, büszkeséget, alázatot, és természetesen mindezeket különböző mértékben keverve.

Két évig dolgoztak rajta a helyi tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Csoportjában.

Logikai következtetések, hétköznapi ismeretek

Magshoudi korábbi tanulmányai során kezdett el virtuális robotok fejlesztésével foglalkozni. Emberekkel történő kétoldalú kommunikációjukat egyrészt programozói kihívásnak, másrészt szórakoztató munkának tartja.

#alt# "Emberi interakcióink során egy hatalmas közös ismerettár kölcsönös megértésére támaszkodunk, amihez az agyunkban tárolt személyes adatbázisunkat adjuk hozzá" - magyarázza az iráni származású mérnök. "Ahhoz, hogy az interakció természetes legyen, a robotokba is hasonló jellegű adatbázist kell programozni."

PhD-stúdiumai keretében Magshoudi a hétköznapi (common sense) ismereteken alapuló következtetést szintén tanulmányozza, és arra törekszik, hogy a későbbiekben robotjai is így "gondolkozzanak." Jelenleg - szemben az emberi agy óriási információ-adatbázisán alapuló automatikus common sense döntésekkel - logikai következtetéseket vonnak le. Úgy lettek programozva_ A váltáshoz a hatalmas mennyiségű információt - a "madarak repülnek, a sziklák nem repülnek" jellegű állításokként - összegyűjtő programra lenne szükség. Ha sikerül, elképesztő távlatok nyílhatnak meg. A kivitelezéshez - és (kisebb volumenű célkitűzésként) a robottanárok más témakörökben való magas szintű elmélyedéséhez - az Arizona Egyetem Villamosmérnöki Kara nyújt segítséget. Magshoudi velük kezdett el dolgozni. Virtuális asszisztense, Maria újabb - ezúttal feketehajú - inkarnációja mérnöki stúdiumokat hallgató diákoknak segédkezik. (Ugyan még kezdetleges szinten, de permanensen fejlesztik.)

Illúzió és valóság

Az "igazi" Maria létrehozásában az Auckland Egyetem Üzleti Iskoláján inferenciális (következtetéseken alapuló, deduktív) statisztikát, statisztikai módszereket tanító Tiru Arthanari is közreműködött. Lelki szemei előtt egy állandóan elérhető, a diákoknak szimultán (beszélgetés formájában) válaszoló virtuális asszisztens képe lebegett. Ő szolgáltatta a speciális ismereteket ahhoz, hogy Maria jó tanár legyen: egyrészt kifejlesztette a komoly szakértői ismeretet, hozzáférési helyeket, stb. tartalmazó adatbázist, másrészt a hatékony oktatásra vonatkozó anyagokkal szintén felvértezte a "hölgyet". Az adatbázis egy részét pedig kifejezetten - a "tanárral" folytatott kommunikáció, valamint az első beszélgetést megelőzően kitöltendő formulán alapuló - hallgatói profilokhoz igazította.

#alt#

"Illúziót teremtünk" - nyilatkozta. "Minél gondosabban választjuk ki a szavakat, annál eredményesebb az interakció. Mivel a diákokat könnyen eltántorítja a nyers, durva modor, udvarias robotot kellett fejlesztenünk. Nagyon fontos, hogy kialakuljon a kölcsönös bizalom. Tényleges sikerről akkor beszélhetünk, ha a hallgatók úgy érzik, a tárgyi tudáson kívül őket is ismerő, igazi tanárral kommunikálnak."