Nándor
6 °C
22 °C

A letöltés és megosztás az igazi web 2.0

2008.03.14. 10:52
A McKinsey and Company menedzsment tanácsadó cég 2007-es, globális vizsgálatában megkérdezett vállalatvezetők több mint háromnegyede mondta, hogy cége technológiai újításai között biztosan szerepelni fog valamilyen felhasználói együttműködéssel kialakított rendszer, például peer-to-peer hálózat, közösségi oldal, vagy a fentiekhez kötődő webes szolgáltatás. Az Index korábbi felméréséből kiderült, hogy az Index-olvasók hardcore internetezők: alig olvasnak nyomtatott sajtót, és tévézés helyett is interneteznek, valamint hogy négyötödük olvas, egyötödük ír blogot. Legújabb felmérésünkben a webkettesnek nevezett alkalmazások, online lehetőségek használatának gyakoriságát mértük fel, valamint azt is, mit gondolnak aktívan internetező olvasóink, mi is az a web 2.0.

Felmérésünk nem tekinthető reprezentatívnak a magyar lakosságra nézve, de még a magyar internetezők szempontjából sem. A kérdőívet kitöltő 15208 ember fiatalabb, iskolázottabb és sokkal inkább férfi, mint nő. A válaszadók között csupán 14 százalék a nő, 30 év az átlagéletkor, 56 százaléknak felsőfokú, 40 százaléknak középfokú végzettsége van, negyedük tanuló vagy egyetemi hallgató, ötven százalékuk alkalmazott, 11-11 százalékuk szellemi foglalkozású vagy tulajdonos/vállalkozó, öt százalékuk inaktív.

Nyereményjátékunk nyertese

A kérdőívhez kötődő nyereményjátékunkban felajánlott 24 colos Samsung 2493HM monitor nyertese Németh Dávid. Gratulálunk, emailben értesítjük.

Eredményeink szerint a közösségi internetezés legnagyszerűbb vívmánya, hogy ingyenesen lehet filmeket, zenéket nézni és letölteni a világhálóról. Legtöbben a videómegosztókat használják, 43 százalékuk naponta néz, tölt fel és le mozgóképeket, az ezután következő legnépszerűbb webes lehetőségként olvasóink a torrentoldalakat jelölték meg: 34 százalékuk naponta, 19 százalékuk hetente él vele. Az online szociális hálózatok is népszerűek, válaszadóink harmada naponta kattint valamelyikre, a használók között szignifikánsan több a nő és a diák. Az Rss-feedeket inkább a vállalkozó, tulajdonos férfiak és az alkalmazottak használják, a torrentoldalakra leginkább a diák férfiak látogatnak, a mashupok pedig a szellemi szabadfoglalkozásúakat érdeklik.

A konkrét alkalmazásokra, szolgáltatásokra vonatkozó kérdéseinknél is a fentiekhez hasonló tendencia mutatkozott. A felsoroltak közül legtöbben az Msn Messanger azonnali üzenetküldő programot, a Youtube videómegosztó oldalt és az iWiW online közösségi hálózatot használják. Ezek mögött a Skype webtelefon és a Wikipédia a legnépszerűbb, olvasóink harmada legalább hetente kattint rá. A fotómegosztók és a Google térképeszközeinek használata ritkább, de szintén rendszeres: olvasóink tizenöt százaléka legalább hetente használja a képszolgáltatásokat, valamivel kevesebb mint egyharmaduk a Google Earth-t, valamivel több mint egyharmaduk pedig a Google Mapset nézegeti.

Legkevesebben a webes kalendáriumokra és az online világokra kíváncsiak (Second Life, World of Warcraft), akiket viszont utóbbi valamennyire érdekel, rögtön nagyon rá is kattan. Szinte az összes használó naponta játszik vele.

Ezek tehát a szolgáltatások, amelyeket a web 2.0 kifejezéssel övezett trend részeinek szokás tekinteni. De hogy mi az a web 2.0? Erre is rákérdeztünk, különböző definíciók alapján érdeklődünk olvasóinktól arról, mennyire értenek egyet a web 2.0-t leíró, ám különböző véleményekkel.

Ahogy a kördiagramon is látható, legtöbben azzal értenek nagyon egyet, hogy a webkettő a közösségi tartalomgyártásra vonatkozik, legkevesebben pedig azzal értenek egyet, hogy ez a dolog újszerű és forradalmi. Eszerint az Index-olvasók a létező technológiák újraértelmezését látják a web 2.0 kifejezés mögött. Tim O'Reilly, az ingyenes szoftverek, és a nyílt forráskód apostolának definíciójával csupán 9,9 százalék ért nagyon egyet.