További Net cikkek
Bár a YouTube - a Yahoo és a MySpace mögött - a világ harmadik leglátogatottabb webszájtja, a Forrester Research elemzője, Josh Bernoff nemrégiben azt nyilatkozta, hogy a videómegosztó könnyen a Napster sorsára juthat, hiszen a felhasználók rengeteg szerzőjogot sértő tartalmat töltenek fel, s ez szerzőjogi persorozatokhoz fog vezetni. Úgy tűnik, tévedett.
A Wall Street Journal - megerősítve a korábbi pletykákat - már néhány napja arról írt, hogy a Google a YouTube felvásárlására készül. Ugyanezt állította a New York Times cikke is, a tárgyalásokhoz közel álló névtelen forrásra hivatkozva.
A YouTube kifehérítése
E két értesülést követte a YouTube hétfői bejelentése, miszerint tartalmi megállapodást kötöttek a CBS-szel, a Universal Music-kal és a Sony BMG-vel. Míg a CBS tévécsatorna saját gyártású műsorait népszerűsíti majd a videómegosztón, a Universal saját zenei videoklip archívumát teszi elérhetővé, sőt, a YouTube felhasználói több ezer universalos dalt használhatnak majd fel legálisan saját videóik elkészítéséhez.
A nap híre mégis a lehetséges YouTube-akvizíció volt. Ugyancsak hétfőn a New York Times online kiadása írta meg, hogy tudomásuk szerint a tárgyaló felek már meg is állapodtak egymással, és a részletek tisztázását követően még aznap bejelentést tesznek. A hír hatására a Google részvényei 2,2 százalékkal, 429,87 dollárra nőttek.
Rekordösszeg webkettesért
Ekkor már majdnem mindenki biztosra vehette, hogy lesz megállapodást. Márcsak azért is, mert egyik tárgyaló fél sajtószóvivője sem kívánt nyilatkozni "a tőzsde zárásáig". Néhány órával később pedig nyilvánossá vált: a Google megtette a történelmi lépést és 1,6 milliárd dollárért (kb. 350 milliárd forintért) megvette a videómegosztót. A TechCrunch értesülései szerint a YouTube felvásárlásáért folytatott küzdelemben a legutolsó pillanatig versenyben volt a Yahoo is, ám végül a rivális Google-nak ért a legtöbbet a videómegosztó szájt.
Egyes értesülések szerint a YouTube három alapítója - Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim - egyenként 100-200 millió dollárt kaphat a mindössze tavaly februárban alapított videómegosztóért. Ám az üzlet nagyobb nyertese a Sequoia befektető cég, mely korábban 11,5 millió dollárral szállt be a YouTube-ba, és most, a felvásárlást követően állítólag 480 millióval szállhat ki az üzletből.
A bejelentést követően a két fél prominensei közös videókonferencia-beszélgetést tartottak újságírókkal. Chad Hurley, a YouTube vezérigazgatója azt hangsúlyozta, hogy a Google hirdetési platformja kiválóan fog integrálódi a YouTube-ba. A Google részéről azt hangsúlyozták, hogy a Google keresője fontos fejlesztés lesz a YouTube-on, valamint azt is nyomatékosították, hogy az akvizíció nem jelenti a Google Video, vagyis a Google saját videómegosztó szolgáltatásának végét.
A megállapodás több szempontból is rekordnak számít. A Google eddigi legnagyobb dobása a Time Warnerben vásárolt 5 százalékos részesedés volt, melynek értéke azonban "mindössze" egymilliárd dollár körüli. De rekord a mostani bevásárlás az úgynevezett webkettes, új közösségi szájtok felvásárlásának történetében is. Az eddigi csúcstartó a MySpace volt, melyet tavaly a News Corp 580 millió dollárért vásárolt meg. A News Corp vezetője, Rupert Murdoch korábban azt nyilatkozta, hogy a MySpace-t jóval alacsonyabb áron kínálták előttük a Google-nak, ám nekik akkor nem kellett a legdinamikusabban növekvő kapcsolatépítő szájt, így végül a News Corp került helyzetbe.
Éleződhet a MySpace-YouTube rivalizálás
A MySpace és a YouTube tulajdonosi hátterének alakulása azért is fontos, mert a két szolgáltatás erős szimbiózisban él a weben. A News Corp állítása szerint a YouTube forgalmának több mint fele a MySpace-en keresztül érkezik a szájtra. Ez úgy lehetséges, hogy a felhasználók saját MySpace-oldalaikra nagy mennyiségben ágyaznak be YouTube-videókat.
Többször felmerült már, hogy a MySpace egyszerűen blokkolni fogja a YouTube-videókat, de ezt mind a mai napig nem merték meglépni. A MySpace ellenségeskedését valamennyire magyarázza, hogy saját videómegosztó szolgáltatása a MySpace Vids messze nem tudott olyan sikereket elérni, mint a YouTube.
A két cég közti viszonynak pikáns vetülete, hogy nemrégiben a MySpace éppen a Google-lal kötött megállapodást, melynek értelmében a Google keresője üzemelhet majd a százmilliós látogatottsággal rendelkező közösségi szájton. A Google így mára elmondhatja magáról, hogy a világ három legnépszerűbb szájtja közül kettőnek ő szállítja a keresőmotort és a szövegalapú online hirdetéseket.