Orsolya
7 °C
19 °C

Leleplezzük a 4K piszkos titkait

2013.09.07. 19:24

A lenyűgöző 4K tévék egyelőre nem túl hasznosak, és ennek ugyanaz az oka, mint ami az elmúlt években 3D és a full hd bevezetését lassította: kevés a tartalom. A profi 4K kamerák drágák, és ezen a területen nem számítunk gyors előrelépésre, mert a tévécsatornák egy része még a 16:9 képarányú és full hd felbontású adásra sem állt át.

Sajnos a gond sokkal nagyobb, mint azt eleinte gondoltuk. Azt hallottuk, hogy a Sony a túlmelegedéstől tartva nem tett 4K kamerát az egyébként kiváló, 20 megapixeles fényképezővel felszerelt Xperia Z1 okostelefonba. Ez nagyon kíváncsivá tett minket, az Acer ugyanis nem volt ilyen szívbajos, és a Liquid S2 telefonba 4K kamerát épített. Ezt ki is próbáltuk, és most már értjük, hogy miért korai a 4K bevezetése.

A Liquid S2-nek elég komoly a hardvere, a négymagos és 2,2 gigahertzes Qualcomm Snapdragon az egyik legjobb processzor, amit ma mobilba lehet építeni. Melegedést nem éreztünk, de amikor a kamerát átállítottuk 4K felbontásra, felvétel közben a kijelzőn megjelenő kép rettenetesen szaggatott. Ez egy dolog, ettől még a felvétel lehetne akár jó is, de van itt még valami. Nem egészen egy percen át forgattunk, amivel egy 610 megabájtos videófájl jött létre.

A Sony valószínűleg attól (is) tartott, hogy túl gyorsan megtelik az Xperia Z1 tárhelye, amivel nyilvánvalóvá válik a vevők számára, hogy a beépített 16 gigabájt kevés egy ilyen menő telefonnak. Persze memóriakártyával is lehet bővíteni a készülékek tárhelyét, de amikor olyan brutális másodpercenkénti adatforgalomról van szó, mint amire 4K-rögzítés esetében kell számítani, akkor a kevésbé hozzáértő vevők már könnyen beleszaladnak egy pofonba. Olcsón megveszik a nagy kapacitású, lassú vezérlővel ellátott kártyákat, aztán meg csodálkoznak, hogy pocsék felvételek készülnek.

Rögtön múzeumba kerül a 4K

Találtunk olyan területeket is, ahol a 4K óriási előrelépést jelent, és ehhez nem is kell óriási videófájlokat tárolni. Alapvetően azért mentünk a Panasonic standjához, hogy megnézzük a húszhüvelykes Toughpad 4K UT-MB5 tabletet, de nem a hardver kötötte le a figyelmünket, hanem a rajta bemutatott demók.

Az egyikben egy női arcon néhány gombnyomással tudtuk átállítani a rúzs, az alapozó és a szemfesték színét. Ha a rendszer az emberek frissen elkészült portréján is képes lesz ilyen műveletek elvégzésére, akkor a 4K nagy segítséget nyújthat a szépségápolási cikkek online eladásában.

A 4K-demókon főleg a futball és a mozifilmek kerülnek szóba, pedig ezek a kijelzők a kultúra népszerűsítésében is jók lennének. A második demó egyszerűen hátborzongató volt: festményeket fényképeztek le őrült nagy felbontásban, és minden egyes ecsetvonás pont úgy nézett ki, mintha az eredeti festményt szemléltük volna.

Csak végig kell fotózni a világ nagy galériáit, és megtölteni egy kamiont 4K tabletekkel, hogy az ország bármeny eldugott pontjára eljussanak a világ legszebb művei. Ezzel a módszerrel azok is részletesen megismernék az alkotásokat, akik soha életükben nem fognak eljutni Argentína, New York vagy akár Madrid múzeumaiba, és 4K tévére sincs pénzük.

Most is fent vannak a neten a híresebb festmények, de a közepes minőségű fotókon pont a legérdekesebb részletek nem látszanak. Az iPad 4 pedig, amely szintén közel 4K felbontású, viszonylag kis mérete miatt nem adja ugyanazt az élményt, mint a dohányzóasztal méretű tablet.