
Nanoruha teszi az embert
További Szoftver cikkek
A videojátékok világában gyorsan telik az idő. A Crysis hiába nyert 2007-ben egy szakajtónyi díjat, hiába kelt el 3 millió példányban, ma a játékosok nagy része annyira emlékszik belőle, hogy egy dzsungelben kellett lövöldözni benne, az akkori játékokat megalázó módon lenyomta a grafikája, és bármilyen hardvert képes volt a padlóra küldeni. A folytatással láthatóan az volt a cél, hogy ennél mélyebb nyomot hagyjon a kollektív gémeremlékezetben, és a fejlesztők bankszámláján egyaránt, ennek megfelelően már nemcsak pécére, de konzolokra is elkészült, és igazi hollywoodi stílusú szuperprodukció lett belőle. Féltek is a hardcore rajongók, hogy az elcallofdutyzálódás útjára lép a játék, és kommersz, műanyag vacak lesz belőle. Nem lett.
A tökéletes katona
Már az első percekben kiderül, hogy az első rész trópusi dzsungelét városira cseréltük. New York volt látott már szebb napokat is, mint a játékban, romokban hever, egy rejtélyes vírus pusztítja a népet, plusz ott vannak az első részből ismert félmechanikus idegenek, meg hadiipari nagyvállalatok magánhadseregei, és mindenki vadul lő mindenkire.
Főleg ránk, akik egy Alcatraz hívójelű kommandóst alakítunk, akit eredetileg egy tudós kimentésére vetnek be, de az akció balul sül el, rajtunk kívül mindenki meghal, mi is majdnem, de a Crysis-specialitás nanoruha megmenti az életünket. Az ismert univerzum legtökösebb katonájaként aztán egymagunk visszük véghez a küldetést, zavarjuk haza az idegeneket, meg a nanoruhát megkaparintani próbáló, ránk vadászó kisebb hadseregeket. A sztori messze túlnő az első rész "megyünk, ölünk" sablonján, az ismert sci-fi író, Richard Morgan (leghíresebb regénye, az Altered Carbon magyarul is megjelent,
Valós halál címen) ügyesen kerüli ki a sablonokba fulladást.
Ahogy az első Crysis, úgy a folytatás játékmenete is a nanoruha köré épül. Ettől lesz a harc változatos, és egyben megmagyarázza, miért vagyunk akkora terminátorok, hogy hadseregeket lövünk halomra, a sérüléseink meg begyógyulnak maguktól. A páncélnak három üzemmódja van, az egyik emberfeletti erőt ad, autókat dobálhatunk, lepattannak rólunk a golyók; a másik szupersebességet, 20-30 méteres ugrásokkal, a harmadik korlátozott ideig
tartó láthatatlanságot. Magyarul bármelyik pillanatban válthatunk a klasszikus rambózás, a sunyi-lopakodós lesipuskás üzemmód, és a "rohanunk mint az állat, és mindenkit lelövünk, mire észrevenné, mi történt"-akrobatika között.
Kik szabadon éltek, haltak
A legnagyobb különbség a Crysis 2 és a mostanában menő, Call of Duty-Medal of Honor vonal játékai között a játékmenet szabadsága. Mostanában az akciójátékok között a filmszerű hatás a divat, amit általában azzal érnek el a fejlesztők, hogy a játékban mindig mindenre csak egy megoldás van, mindig csak egyfelé lehet menni, és tízpercenként öt percnyi előre felvett mozi viszi előre a játékot. Persze, megvan ennek a maga szépsége, de minél jobban erőltetik, minél jobban leszűkítik a játékos cselekvési szabadságát, annál inkább elvész játéknak lenni az egész.
A Crysis tudatosan az ellenkező irányba halad (kár, hogy csak az első 1-2 játékóra után domborodik ki ez igazán): bedobnak a rommá lőtt városba, aztán boldoguljunk, ahogy jólesik. És ez olyan következménnyel jár, amitől már alaposan elszoktunk az ilyen típusú játékokban: gondolkodnunk kell, új és új ötletekkel, taktikákkal próbálkozni, ha az előző nem jött be. Ahelyett, hogy hagynánk, hogy vigyen előre a játék, és engedelmesen követve a parancsainkat, lelőnénk, aki elénk kerül, itt a mi kezünkben van a döntés, hogy mikor merre megyünk, és hogyan gyűrjük le a túlerőt. Nem lesz egyszerű, mert nanoruha ide vagy oda, pár beszedett lövés után hamar felborul a szuperkatona, ha nem hagynak neki időt regenerálódni.
Mindezt jó 10-12 órában, vagyis a mostanában a műfajban megszokott játékidő 2-3-szorosában tehetjük meg, a játék második felében gyakorlatilag tízpercenként keveredve akkora csatákba, amik más játékokban a végső összecsapás katarzisát hivatottak
elhozni.
Az ilyen jellegű szabad játékmenettel jár, hogy a programozók nem spórolhatják el a mesterséges intelligencia megírását azzal, hogy simán csak letesznek a játékos útjába ellenfeleket, és megmondják nekik, merre lőjenek (elvégre előre tudható, hogy a játékos mikor és honnan fog érkezni). A Crysis 2 ellenfelei ha nem is kiemelkedően okosak, ritkán keveredünk illúzióromboló jelenetekbe, egymásba futó, körbe-körbe mászkáló, vagy egy magaslatra feljutni képtelen ellenségekkel. Végső esetben pedig a puszta létszámukkal jól kompenzálják a közepes mesterséges intelligenciát, egyszerűen nem érünk rá kiesni a
ritmusból pár buta ellenfél miatt, annyifelé kell figyelnünk. Különben sem triviális szimulálni az ufók reakcióját egy predátor-terminátor-robotzsaru hibrid katona ámokfutására.
A király új ruhája
A grafikáról, ami a Crysisnak (sőt, az elődjének számító Far Crynak is) hagyományosan a legnagyobb erőssége, nincs értelme sokat áradozni, tessék rákattintani bármelyik beágyazott videóra, felhúzni a felbontást hd-be, és elhinni, hogy a játék tényleg így néz ki. Sőt, általában még ígyebbül. Fura módon sok állítgatni valót nem kapunk a grafikai opciókban (illetve ehhez külön programot kell letöltenünk), a legnagyobb sebességre felesleges kapcsolni, mert a maximális grafikát úgysem viszi el semmilyen gép, de közepesen beállításon is eszement jól néz ki a játék, és szépen fut öregecskedő, 1-2 éves vasakon is. És az egész kivitelezésre a zene teszi fel a koronát, a hollywoodi legenda
Hans Zimmer írta, nagyzenekar, epikus hangzás, ami csak kell.
A pécés játékosok megnyugodhatnak, az, hogy a játék Xboxra és Playstationre is elkészült, kevés kompromisszummal járt, azok nem is annyira a grafikán, inkább játékmenetbeli apróságokon látszanak, mint a mentés hiánya (automatikusan menti el a játékállást a program előre meghatározott pontokon).
A változatos játékstílusokat lehetővé tevő nanoruha kicsit visszaüt a többszemélyes játékban, ahol szinte lehetetlen nagyjából azonos erejűre belőni az összes lehetséges harcmodort. Egy multiplayer játékban az első hetek mindig a káosz időszakai szoktak lenni, így van ez a Crysis 2 szerverein is (már amikor be lehet jutni, mert a többszemélyes játékot kezelő mycrycis.com egyelőre sokat betegeskedik), az ember kedvét
hamar elveszi, ha minden sarkon fejlövés várja egy láthatatlan mesterlövésztől.
New York, New York
A Crysis 2-re pár év múlva valószínűleg nemcsak a grafikája miatt fogunk emlékezni, mint most az első részre, hanem úgy, hogy volt egy játék, ami mert szembemenni a trenddel, és az egybites, a kis híján saját magukat a játékos helyett végigjátszó játékokkal.
Hogy mekkora sikerrel, az majd kiderül, az eladási rekordok biztonságban vannak, hiszen kisebb a megszólítható célközönség, mint a játékost kézen fogva vezető, a sikerélményt könnyen adó játékokkal. Persze itt nincs rekorddöntési kényszer, mivel a játék egyben a grafikát megmozgató Cryengine 3 motor első demója is, aminek a licencelése kompenzálhatja azt, hogy ebben a stílusban nem lehet évente új folytatással előállni, ahogyan Call of Dutyból.
Hol vannak a magyarok?
A Crysis első részének érdekessége volt, hogy több magyar grafikus és programozó is dolgozott rajta, sőt, a fejlesztő Crytek a megjelenés után nem sokkal budapesti stúdiót nyitott, ahol aztán a Warhead című kiegészítő lemez készült el. A Crysis 2 stáblistáján elvétve lehet csak magyar neveket találni, az egyszemélyes játékmódot a cég német stúdiója készítette, a többszemélyeset pedig a brit - ha tippelnünk kellene, azt mondanánk, a magyarok valószínűleg már javában dolgoznak a következő folytatáson.

Az oldalról ajánljuk
- Belföld
Több baleset történt az M0-s autóúton, torlódás alakult ki
Nagy a forgalom a főváros felé vezető utakon.
március 18., 07:35
- Futball
Hiába a Barcelona magyar kapusának bravúrjai, nem sikerült megtréfálni a favoritot
A mieink már biztosan nem juthatnak ki a romániai Európa-bajnokságra.
tegnap, 21:49
- Gazdaság
Továbbra is 400 forint alatt van az euró
Az euró és a dollár jegyzése is emelkedett.
március 18., 08:07
- Külföld
Gumibotot vetett be a rendőrség a tüntetők ellen az újvidéki városházánál
A tiltakozók blokád alá vették az épületet.
március 18., 08:00
- Belföld
Lázár János elmagyarázta, mit értett valójában az Európai Uniótól való függetlenedésen
A közlekedési miniszter szerint a brüsszeli elit ellen sok országban lázadnak fel.
március 18., 07:33
- Külföld
Kínai katonai erők közelítették meg Tajvant
Ilyen nagy számban repülőgépeket ritkán észlelnek egyszerre.
március 18., 07:38
- Belföld
Márki-Zay Péter: Miattam módosították az Alaptörvényt
A politikus kanadai állampolgársággal is rendelkezik.
március 18., 07:26
- Belföld
Hende Csaba módosító javaslatot nyújtott be, változhat a tüntetések bejelentése is
Alaposan résen kell lennie annak, aki a gyülekezési törvény változásai után demonstrációt jelent be.
március 18., 07:10
- Belföld
Eltűntként keres a rendőrség egy 16 éves lányt, aki nem ment be az iskolába
A hatóságok a lakosság segítségét kérik.
március 18., 08:39
- Vélemény
Mráz Ágoston Sámuel: Jogállam-e még Németország?
Ha mindez nálunk történne, hogyan vélekednének a magyar jogállamiságról?
március 18., 05:58
- Belföld
Más ellenzéki szereplőket is vár a Momentum a keddi tüntetésre
A Pride korlátozása miatt vonulnak utcára.
március 18., 08:46
- Külföld
A Fehér Ház megerősítette: Oroszország beleegyezett a korlátozott tűzszünetbe
március 18., 06:11
- Gazdaság
Magyar érdek is, hogy ne a Rubik-kocka maradjon örökre a hazai innováció Aranycsapata
Göröngyös a hazai startupszektor útja, pedig a magyar gazdaság egyik kitörési pontja lehetne.
március 18., 05:57
- Külföld
Tovább gyűrűzik a Huawei-gate: kínai kéz a brüsszeli zsebekben
Ajándékcsomagokért és futballmeccsekért lobbizhattak a képviselők a vállalatnak.
március 18., 07:00
- Kultúr
Közel negyven dolgozó távozott az egyik legnagyobb kulturális intézményből
Állítólag kellenek a változtatások.
március 18., 09:01
- Külföld
Politico: Magyarország amerikai nyomás miatt vonhatta vissza vétóját az oroszokat érintő szankciókkal kapcsolatban
Sajtóértesülések szerint Marco Rubio telefonon kérte Szijjártó Pétert a blokkolás eltörlésére.
március 18., 06:19
- Külföld
Feladta magát Donald Trump volt lelki tanácsadója gyermekek szexuális zaklatásának vádjával
A férfi akár 20 év börtönbüntetésre is számíthat.
március 18., 06:56
- Belföld
Több új dandártábornokot is kineveztek
A rendőrségnél pedig egy új vezérőrnagy is van.
március 18., 06:43
- Gazdaság
Ezért lett Orbán Viktor rémálma Ukrajna uniós csatlakozása
Drámai következményei lehetnek a keleti szomszédunk belépésének.
március 18., 06:53
- Külföld
Óriási támadás történt a Gázai övezetben, legalább 413-an meghaltak egy izraeli légicsapásban
A Hamász szerint a túszok sorsa így bizonytalanná vált.
március 18., 06:24
- Belföld
Hamarosan az OTP és az MBH Bank is leáll
Fontos időpontokra hívták fel ügyfeleik figyelmét.
március 18., 06:17
- Külföld
Ukrán területekről és atomerőművekről szólhat a Trump–Putyin-telefonbeszélgetés
Az amerikai elnök szerint jó esélyei vannak a háború megállítására.
március 18., 06:41
- Tech-Tudomány
Hazafelé tartanak a Starliner hátrahagyott űrhajósai
Kilenc napból kilenc hónap lett az űrben, és közben megfordult a világ.
március 18., 06:31
- Belföld
Markáns hidegfront vonul át felettünk, igazi sarkvidéki hideg lesz
Napközben 5 és 9 fok körüli idő valószínű.
március 18., 06:13
- Belföld
Meghibásodott gáztűzhely okozott halálos szén-monoxid-mérgezést Budapesten
A lakásban nem volt érzékelő.
március 18., 07:51
- Külföld
Halálbüntetést kaphat a több gyilkossággal gyanúsított magyar férfi Floridában
A 25 éves Zs. Zsolt illegálisan tartózkodik az Egyesült Államokban.
március 18., 07:19