Miklós
-7 °C
2 °C

Andersen újra mesél

2005.02.20. 13:52
Szülővárosának, Odense-nek róla elnevezett múzeumában a látogatók tizenöt percig cseveghetnek Andersennel. Magáról beszél, tündérmeséket olvas fel. Megválaszolja kérdéseinket. A virtuális mesemondó annyira jól sikerült, hogy a fejlesztők ajtaján máris több játékgyártó cég kopogtat.

Oktatnak, szórakoztatnak

Andersen az IST (Information Society Technologies) keretében futó NICE projekt terméke. (NICE, azaz Natural Interactive Communication for Edutainment: Természetes interaktív kommunikáció az oktatás-szórakoztatásért - az edutainment az education 'oktatás' és az entertainment 'szórakoztatás' szavak összevonása.)

Az európai uniós munkákban a Dél-dániai Egyetem Természetes Interaktív Rendszerek Laboratóriuma (Odense), a svéd TeliaSonera (Farsta) és Liquid Media AB (Stockholm), a német ScanSoft Beszéd- és Nyelvtechnológiák, valamint a francia CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique, a Tudományos Kutatás Nemzeti Központjának) Informatikai Laboratóriuma (Orsay) vesznek részt.

A 2002. március elsején indult hároméves projekt célja, hogy természetes, szórakoztató és gazdag kommunikáció alakuljon ki az emberek - főként gyerekek és fiatalok - és az animált történelmi/irodalmi karakterek között. Két rendszer-prototípus készült el eddig: az egyikben Andersennel folytatunk beszéd- és gesztusalapú társalgást, a másikban beszédre épülő számítógépes játék keretében érintkezhetünk az Esetlen János (Cloddy Hans) gúnynevet viselő mesefigurával.

Mit gondolt Andersen a mobiltelefonról és a computerről?

Míg a legtöbb beszédalapú rendszer elektronikus leveleket, menetrendeket olvas fel, azaz feladatorientált, addig a virtuális Andersen és mesealakjai a tárgykör-orientáltság kritériumainak tesznek eleget - állítja a projektet koordináló Niels Ole Bernsen: "érzékenyebbek, az emberi beszédmódot, interakciót utánozzák." A felhasználók multiszenzorális interakcióba merülnek alá.

A NICE rendszer viszonylag élethűen "teremtette újra" Hans Christian Andersen (1805-1875) személyiségét. Elbeszélget, hihetően reagál a verbális és nem-verbális inputokra. A látogatók svédül, vagy angolul (a tervek szerint a későbbiekben más nyelveken is) feltett kérdéseire akár gesztusokkal és arcmimikával választ ad. Érzékeli a sértő, irreleváns, vagy megértő megjegyzéseket. Még a be- és kimenő hibáknak sincs jelentőségük... "Valamennyi dialógus-rendszernek hasonló kezelőmodulra lenne szüksége" - nyilatkozta elégedetten Bernsen.

Beszédfelismerő rendszere harminc nemzethez tartozó gyerek svédül és angolul elhangzó csevelyéből összeválogatott (márciustól hozzáférhető, a későbbiekben esetleg kereskedelmi forgalomba kerülő) akusztikus adatbázison alapul. Viszonylag ritkán téved, ráadásul a mesemondó korában ugyancsak furcsán hangzó, például mobiltelefonra, számítógépre vonatkozó kérdésekre is válaszol. "Andersen imádta a technológiát, ráadásul karaktereinket úgy programoztuk, hogy arra reagáljanak, amit mondanak nekik."

Időutazás

Andersen és alakjai (a herceg, a herceglány, a szegény lány, stb.) a nagy dán által teremtett világokban mozognak. A tündérmese-környezet 2003 végére, a végleges beszédszintézis 2004. szeptemberre készült el. A rendszer a beszélgetést 2D-s input gesztusokkal kapcsolja össze a 3D-s (dinamikus grafikával kidolgozott) virtuális világban. A karakterek hitelesebb válaszokat adnak, mint a PC-játékok szereplői. Morgan Freeman (Liquid Media) szerint azért, mert ismeretkörükön kívül eső témákról is faggathatjuk őket. Alkalmasint arról, mit gondolnak az autókról. Ilyenkor egy speciális modul a világhálóról gyűjti be a válaszhoz szükséges információt. "Minél több információt integrálunk a rendszerbe, minél többet tanul látogatóitól, annál természetesebb lesz a beszélgetés" - magyarázza Bernsen.

A platformot más történelmi személyekre például Isaac Newtonra is szeretnék adaptálni. Webre integrált Andersent szintén terveznek: tanulna látogatóitól, látná őket. Olyan érzés venne erőt rajtunk, hogy visszamentünk a múltba, és tényleg Odense nagy szülöttével csevegünk.

A játékgyártók gyorsan felfigyeltek a rendszerre. Érdeklődésüket a természetesnyelv-felismerés mellett a szavakkal, gesztusokkal történő sikeres kommunikáció keltette fel.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.