További Szoftver cikkek
Napjaink autói az átlagos asztali számítógépeknél „intelligensebb”, elektromos és elektronikus komponensek alkotta gépek. A pillanat törtrésze alatt hoznak alkalmasint a legkülönbözőbb mechanizmusokat beindító döntéseket.
Integrált biztonsági rendszerek
A mindenre alapos gondot fordító gépjármű-tervezés legújabb paradigmája, az integrált biztonsági rendszerek (Integrated Safety Systems, ISSs) lehetővé teszik, hogy a megbízható alkotóelemek (navigálásért, sebességért felelős szenzorok, aktuátorok, stb.) – hálózat részét képezve – minél több és változatosabb alkalmazás rendelkezésére álljanak. Az integráció egyrészt a fejlesztésre fordított időt, másrészt az új alkalmazások költségeit is csökkenti.
A 2007 végén lezárult európai uniós EASIS projektben a gépjárműbiztonsági iparnak fejlesztettek ilyen rendszert (ISS-t). Nem volt egyszerű vállalkozás...
„Az a probléma, hogy csomó egymástól függetlenül működő biztonsági rendszer létezik, melyeket a jövőben integrálni kell” – magyarázza Vera Lauer, az EASIS koordinátora. – „Össze kellett gyűjtenünk, közös nevezőre kellett hoznunk a szerteágazó alkalmazások követelményeit.”
Speciális architektúrák
Ezeket az elveket szem előtt tartva, a szoftvereket és szolgáltatásaikat az elvárásokhoz igazították, az irányító egység esetében költségtakarékos hardvermegoldásokban gondolkodtak, azonosították és pontosították a rendszer fejlesztéséhez elengedhetetlen folyamatokat, kidolgoztak két speciális (szoftver és hardver) architektúrát. Előbbinél az eltérő alkalmazásokhoz szükséges szabványosításra, utóbbinál a skálázhatóságra és a komponensek közötti fizikai kapcsolatot megteremtő, valamint a nem ritkán túlzott, felesleges komplexitást megszüntető hardver interface-ekre összpontosítottak.
Felvázoltak, majd komplex ISS-ekre „szabtak” egy modellalapú alkalmazásfejlesztési módszert (EASIS Engineering Process, EEP). Az EEP egyaránt érvényes a szoftver- és a hardvertervezésre. Olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyekre jövőbeli alkalmazások építhetők.
Sikeres bemutatók
Az eredményeket két bemutató során verifikálták. Első alkalommal telematikus rendszerek számára készített tűzfalat teszteltek. Tűzfalra a – wifi- és a GPS-használattal minden eddiginél nagyobb mennyiségű – kommunikáció miatt van szükség. Megszűri, ellehetetleníti a felesleges vagy negatív hatású interakciókat. A másik bemutatón hardver-szimulátort használtak, integrált hidraulikus fékkel. A rendszer elemeinek egymástól való függőségét demonstrálták.
Mindkét bemutatón bebizonyosodott az EASIS megközelítés hatékonysága. Az európai gépjárműipar és beszállítóik pozitívan viszonyulnak az új rendszerhez, ami – más biztonsági projektekkel (PReVENT, AIDE) való együttműködés mellett – működő ISS infrastruktúra kialakulását eredményezheti.