Árpád
-2 °C
9 °C

Gépi barkochba

2006.05.13. 21:21
Gondoljon egy tárgyra, és a mesterséges intelligencia egyszerű kérdésekkel megpróbálja kitalálni, mi az. Olyan tárgyra, amit a legtöbb ember ismerhet, de soha ne egy meghatározott személyre, helyre vagy dologra. Ezekkel az útmutatásokkal indul a húsz kérdésből álló játék. Fejlesztője szerint hamarosan űrhajósoknak nyújt segítséget.

Húsz kérdés

Állati, növényi, ásványi, vagy egyéb? - hangzik az első kérdés. Örömet szerez az embernek? - így a potenciális folytatás. Válaszlehetőségeink bővülnek: igen, nem, ismeretlen, lényegtelen, néha, talán, valószínűleg, attól függ, ritkán, részben. A 20Q (20 questions, húsz kérdés) "széles skálán dolgozó egyszerű algoritmus", legalábbis a régi játékot számítógépes környezetbe hosszú évekkel ezelőtt átültető Robin Burgener, a 20Q.net Inc. agytrösztje és vezetője szerint.

A lehetséges válaszok száma kérdésről kérdésre csökken, a program súlyozza az adatbázisában fellelhető feleleteket, majd az eredmény függvényében kitörli az irrelevánsokat; ha például a kitalálandó akármi kisebb a fűzfalevélnél, az összes fűzfalevélnél kisebb tárgyat. A sakkszoftverekhez hasonlóan utánanéz más játszmák kimenetének, és azokból tanulva folytatja. Az adatok egyre csak gyűlnek, a végén elegendő információval rendelkezik ahhoz, hogy konkrétan rákérdezzen a szóban forgó valamire. A statisztikák szerint húsz kérdésnél nyolcvan, huszonötnél kilencvennyolc százalékban kitalálja, mire gondoltunk.

Állandóan tanul

Burgener kezdetben nagyon egyszerű programban gondolkozott. Aztán 1998-ban létrehozott egyet, amely nemcsak értelmes kérdéseket tesz fel, hanem tanul is a válaszokból. Még akkor is, ha a játékos hazudik, vagy ködösít. Honlapja egyre népszerűbb lett, a kézi-számítógépre írt változatot sokmillió példányban értékesítették. 2004-ben az év játéka lett; mobiltelefonos verziója letölthető a világhálóról. Minél többen játsszák online, annál több adatot gyűjt össze, annál többet tanul.

Tizennégy nyelven (magyarul is) barkohbázhatunk vele; a közeljövőben újabbak várhatók. Amerikai, kanadai, brit angol változatban egyaránt játsszák, így a nyelv és a jelentés alapján a kulturális különbségeket szintén észreveszi. Könnyen adaptálható, méretezhető, moduláris, szinte bármilyen rendszerbe beépíthető, minden platformra konfigurálható, legyen kézi, vagy szuper-számítógép. Neurális hálózatok, az online tízmillió, a kézi kétszázötvenezer szinaptikus kapcsolódással.

Nem hal a delfin

Első lépésként a rendszer adatbázisát válaszokkal kell feltölteni. Az algoritmus múltbeli tapasztalaton és az adatbázisban található kérdéseken, feleleteken alapuló valószínűségek szerint súlyoz, osztályoz.

Ugyanazt a játékot többféleképpen űzhetjük: 20Q más sorrendben, más kérdéseket tesz fel. Neurális hálója több igen-nem kapuk egyszerű sorozatánál...

Adatbázisa alapján természetesen vét hibákat, ám ezek a hibák mi, emberek tévedéseit, kulturális hiányosságainkat tükrözik. Például sokáig azt hitte, hogy a delfin hal, s nem emlős. Azért "gondolta" így, mert sokan követjük el ezt a hibát, és a kérdés-felelet játékok során így tanulta meg. Tőlünk.

De az algoritmus és a neurális hálózat hiányos adatokból is képes levonni messzemenő következtetéseket, például rendszerhibák előrejelzését, szenzorok meghibásodását, és így tovább.

Irány a világűr

Burgener a játékokon túlra, kevésbé egyértelmű terepekre tekint: a 20Q-t hamarosan kockázatos anyagok azonosítására szeretné alkalmazni. Húsz kérdés alapján a rendszer valószínűleg sikerrel abszolválja az ilyen típusú feladatokat is. Talán nem azonnal, de annyi mindenképpen elvárható tőle, hogy megállapítsa, veszélyes-e az adott matéria, s ha igen, mit tegyünk. Tanácsot ad.

A technikai segélyközpontokban szintén munkára fogható: kiderítené, és esetleg megoldaná az ügyfél problémáit. Talán türelmesebben a jelenlegi - az unalmas rutinkérdésekbe belefásult - humán erőforrásnál. A programnak nem lesz elege, ezredszer is ugyanúgy faggatózik, mint először.

Burgener egészségügyi alkalmazásokat is tervez: neurális hálózatát bevezetné a gyógyászatba.

Legambiciózusabb terve az űrhajózás. Hamarosan a NASA Goddard Központjában (Maryland állam) tart előadást. Bízik benne, hogy barkohbája az asztronauták hasznára válik.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!