További Szoftver cikkek
Az eddiginél könnyebben leleplezhetők a hamis grafikák és festmények a Dartmouthi Egyetem három kutatója által nemrégiben bejelentett digitális eljárás segítségével. A tudósok a PNAS-ban, az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia hivatalos lapjában tették közzé eredményeiket.
Bár művészettörténészekre valószínűleg a jövőben is szükség lesz, ha műalkotások eredetvizsgálatára kerül sor, a Siwei Lyu, Daniel Rockmore és Hany Farid által nemrégiben publikált módszer a kísérletek során hatékony fegyvernek bizonyult a képhamisítók elleni küzdelemben. A kutatók tizenhárom, az idősebb Pieter Bruegel stílusában készült rajzot elemeztek, a rendszer pedig minden különösebb erőlködés nélkül elkülönítette az öt hamis rajzot a nyolc eredetitől.
A gömbön belül eredeti, azon kívül hamisA szoftvernek mindehhez persze megbízható alapokra volt szüksége: a módszer lényege, hogy egy-egy festő bizonyítottan valódi képeit beszkennelik, majd apró részletekre - pixelekre, vagy azok együttesére - bontják. A dekompozíció után nemcsak a képpontok térbeli elhelyezkedését, hanem azok orientációját és méretét is rögzítik. Az így begyűjtött információ, amely utal a művész egyedi technikájára, például ecsetkezelésére, segít a kutatóknak abban, hogy kialakítsák az illető művész "statisztikai modelljét", amihez azután a kérdéses eredetű képeket hasonlítják, egybeesések és különbségek után kutatva. A begyűjtött vektorokból és mátrixokból kialakítható - és egyszerű vizuális eszközökkel megjeleníthető - egy olyan virtuális terület, amelyen belül a vizsgált kép eredetinek minősíthető (lásd az illusztrációt).
Madonna gyermekkel. Minimum négykezes?A módszer nemcsak arra alkalmas, hogy egy-egy festmény eredetiségét cáfolják vagy bizonyítsák vele, hanem megoldást jelenthet egy régi művészettörténeti dilemmára, a "sok kéz-problémá"-ra is. Az esztétáknak gyakran okoz nehézséget, hogy meghatározzák, hányan és kik dolgoztak egy-egy festményen - különösképp igaz ez az olyan középkori műhelyekben született képekre, ahol egy-egy mester irányítása alatt többen is dolgoztak ugyanazon a vásznon.
A dartmouthi csodaszoftver ezen a területen is ért el eredményt, bár azt nincs mihez viszonyítani. Az itáliai reneszánsz festő, Perugino "Madonna gyermekkel" című festményén látható hat alak közül mindössze háromról állította a szoftver, hogy ugyanaz a kéz festette őket, míg a másik hármat további három különböző mesternek tulajdonította.
Paletta, pixel, mátrix
A gömbön belül eredeti, azon kívül hamis
Lebuknak a kalákák
Madonna gyermekkel. Minimum négykezes?
Az eljárástól a kutatók azt várják, hogy nagyszerűen kiegészíti majd a technikai eszközöket alkalmazó hamisítványüldözők fegyvertárát, amelyben már eddig is szerepelt a röntgensugár (a festmény alatt rejtőző korábbi festmény feltárására) és az ólomizotóp-vizsgálat, amelynek segítségével az egyes képek korát lehet meghatározni.