Mária
-6 °C
-2 °C

3D fénykard, ami üt

2000.06.13. 15:18
Kapcsolódó cikkek (1)
Andrew Wu programozó, illetve még csak tanul az illinois-i egyetemen, de talán megkapja a diplomáját azért a fejlesztéséért, amit nemrégiben mutatott be. Andrew olyan programot írt, amelyben kezünkben szorongatott barkácsolt fénykardunk mozgásával mozgathatjuk a képernyőn karakterünket (és fénykardunkat). A dolog nem új keletű, addig azonban, míg idáig minimum három kamerára volt szükség, Andrew a háromdimenziós megjelenítést egyetlen kamerával oldotta meg. A játékos kezével együtt animálható eszköz (esetünkben ez a ,,fénykard") techniológiája szintén önálló fejlesztés.
A játékos kezével együtt mozog a "fénykard"
Obi-Wan Kenobi forog a nem létező sírjában, ilyet még ő sem látott. Pedig Andrew által készített játékprogram látszólag rendkívül egyszerű és a dologban semmi új sincs, számtalan gyilkolászós játékot ismerünk, ahol kézzel, lábbal, karddal vagy bármilyen más maradandó sérülést okozó tárggyal kell ellenfelünkben komolyabb károkat okozni. Ez idáig azonban csak a billentyűzet, vagy egyéb eszköz (joystick, gamepad) permanens szétverésével tudtuk elérni célunkat.

Andrew unalmában dobta össze a programot
Nem új keletű dolog, hogy a felhasználó egy webkamerán keresztül kommunikál a számítógéppel, sőt már az alany mozgásának háromdimenziós megjelenítése is megoldott. Az érdekesség, hogy mindehhez idáig minimum három kamerára volt szükség, Andrew azonban mindezt egyetlen kamerával oldotta meg, a költségeket kímélendő. És ezzel nem csak a költségeket kímélte, hiszen megoldását nyugodtan nevezhetjük áttörésnek is.

Andrew bevallása szerint unalmában dobta össze a programot, csak egy jót akart játszani, de sikerült olyan technikai bravúrt végrehajtania, amivel eddig mások csak kísérleteztek. Persze a dolog lényegét ő sem akarja elárulni, egyelőre titok, mint mondta, szeretne diploma után majd egy játékokat gyártó cégnél elhelyezkedni és kamatoztatni tudását.

A gép a kard árnyalat-változásából számolja ki térbeli helyzetét

A hasonló kamerás dolgokban az ember egy blue-boxban, vagy legalábbis valami hasonlóban helyezkedik el, egy kamera figyeli szemből, egy oldalról, egy felülről. Ekkor gyakorlatilag minden egyes mozdulat lemodellezhető számítógéppel, ugorhatunk, rúghatunk, egyebek. Eszközt persze nem használhat az alany, illetve ha teheti, az néhány napi programozásába fog kerülni.

Futnak még

A computer vision technika interaktív felhasználásának ötlete nem új keletű dolog, már születtek hasonló agyament játékok, amikkel az unatkozó brókerek üthetik el idejüket két konferencia között. Reality Fusion nevű cég már több ilyen programot kiadott, ahol a játékosok buborékokat pukkaszthatnak ki az ujjukkal, pingpongozhatnak, sőt újabban már ketten kosarazhatnak is. A játékok nem újak, és ha Andrew szemszögéből nézzük, akkor korszerűtlenek is, hiszen csak és kizárólag 2D-ben gondolkodnak. Egyetlen szimpla mozdulat, a kéz egy suhintása a kosárba tereli a labdát, szétpukkaszt egy szappanbuborékot, vagy éppen visszaüti a pingponglabdát. Azért érdemes odafigyelnünk a cégre, mert ez a technológia tőlük származik, és állítólag ők is valami 3D-s dolgon törik a fejüket, persze ügyesen titokban tartva a dolgot, hogy aztán nagyobbat durranhasson.

Az Andrew által kidolgozott módszer jóval egyszerűbb, egyetlen kamera figyeli a játékost, ez esetben a kétdimenziós kép adva van, a kard helyzetét két pontból meghatározhatja a gép. A trükk abban áll, hogy a gép figyeli a kard színét is (a tesztüzem műanyag példánya esetében ez egy ocsmány neonzöld), amelynek árnyalata Andrew elmondása szerint a távolság függvényében változik, és a gép rövid számolgatás után meg tudja határozni a kard pontos térbeli helyzetét. Mindezt összeveti a képernyőn látható ellenfél, illetve az ellenfél kardjának helyzetével, és ez alapján határozza meg az aktuális sérüléseket, védéseket.

A program még lassú, hiszen a kamera adatfeldolgozása késik egy kicsit, de a fejlesztés nem várat sokat magára. Igaz, Andrew mindezt úgy éri el, hogy az órákat rendszeresen ellógja. Mindenesetre a program nagy siker, a szokásos diákbemutatón első díjat is nyert, a tanárok és az érdeklődő fiatalok is szívesen beszálltak egy kis párbajra, sőt az egyik fiatal játékos olyannyira beleélte magát a szerepbe, hogy egy ügyetlen mozdulattal fejbe vágta a karddal ott óvatlankodó büszke szerzőt.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.