Jusztina
6 °C
20 °C

A webes animáció királya

2000.06.16. 10:50
Mindenki ismeri, mindenki használja, de legalábbis látott már Flash animációt, amitől leszakadt a dereka. A Shockwave és a Flash programok felett bábáskodó Macromedia alattomosan megvárta, mig minden böngészőben ott figyel a lejátszója, csak azután fogott hozzá Hollywood leigázásához. Amerika kultrendezői közül David Lynch és Tim Burton hamarosan néhány perces rémálmával fogja gazdagítani a Shockwave oldalát, de mellettük helyet kap a South Park, Stan Lee képregényisten és néhány klasszikus Monty Python jelenet is.
Amíg az internetes videoműsorok a RealNetworks és az egyre nyomuló Windows Media divízió reményei ellenére továbbra is pixelizált, akadozó, VHS-t megszégyenítő minőségben jelennek meg a legtöbb felhasználó monitorján, a Flash-animációk egy modemes kapcsolattal is tökéletes képminőséggel élvezhetőek.

Macromedia alattomosan megvárta, mig minden böngészőben ott figyel a lejátszója
A multimédiás fejlesztőszoftvereivel uralkodó Macromedia elég hamar felfedezte az internetnet grafikai megjelenítésében rejlő lehetőségeket. A weben ugyan a szöveges információ, azaz a könnyen és gyorsan fogyasztható tartalom a király, a cég felismerte, hogy a televízión szocializált embereknek időnként szükségük van arra, hogy színes ábrák ugráljanak a szemük előtt. A még évekig szűkös sávszélesség sem jelent akadályt, akár már 10-20 kilobyte-ból ki lehet hozni egy látványosan animált menüt egy honlapon.

A túlélésért küzdő Silicon Graphics továbbra is magasan pozicionált Alias/Wavefront szoftvergyárának 3D-laborjában edződött Rob Burgess biztos kézzel navigálja vállalatát. A Macromedia a multimédiás CD-k halványodó népszerűségével képes volt rövid időn belül webre kapcsolni, teljes termékskáláját az új médium igényeihez igazította.

A webanimációs alapokat Shockwave lejátszójával teremtette meg a cég. A továbbgondolt Flash, felhasználóbarát szerkesztőprogramjával 1999-ra szabvánnyá vált az internetes animáció világában, olyannyira, hogy igazi konkurenciájának még csak csírája sincs. Az ingyenesen letölthető, kis méretű lejátszószoftverek mellett a Macromedia az Apple, az AOL, a Microsoft és a Netscape segítségével is technológiája terjesztésén fáradozik.

Felhasználóbarát szerkesztőprogram
Több mint 40 millió Flash- és Shockwave lejátszó letöltése után a Macromedia tavaly létrehozta Shockwave.com portálját, ahol elkezdte összegyűjteni és díjazni a leglátványosabb oldalakat és a legötletesebb animációkat.

A végső lökést azonban 99 decembere hozta meg a Shockwave-nek, amikor az addigra ipari méreteket öltő bizniszt és rajongótábort kitermelő ultrabrutál abszurd rajzfilmsorozat, a South Park alkotói leszerződtek az oldallal. Matt Stone és Trey Parker bevállalt 39 darab, egyenként 2-5 perces vidáman gonosz epizódot, amiér cserébe meghatározatlan, de feltehetőleg busás pénzösszeget és shockwave.com részvényt vihettek haza.

Interaktív brutalitás

Az igazi nyertes természetesen a Shockwave.com volt, hiszen egycsapásra offline körökben is komoly céggé nőtte ki a magát.

A felmérések szerint az átlaginternetező 15 percet tölt el a Shockwave portálon, de ez a folyamatosan bővülő tartalom hatására csak nőni fog. A South Park-szerződés után a portál megszerezte magának a rebellis amerikai rendezők közül Tim Burtont (Álmosvölgy legendája, Batman) és David Lynchet (Twin Peaks, The Straight Story), akik teljesen új etűdökkel fogják a sötét lelkületű látogatók idegeit borzolni. Burton Osztriga fiú szomorú halála című képeskönyvéből emel ki és mozgat meg néhány jellegzetes karaktert StainBoy sorozatában, míg Lynch Dumb Land címen készít ,,kifinomultan durva" háromperces animációkat.

A Shoackwave-csatasor első vonalához csatlakozott még James L. Brooks, aki a Simpsons rajzfilmsorozat producereként szerzett hírnevet, és 300 percnyi, egyelőre titokban tartott témájú animációval fogja megörvendeztetni az oldal látogatóit. A pókemberért és az X-Men képregényekért felelős Stan Lee a 7th Portal nevű sorzatban menti át szuperhőseit a 21. századba. A kakukktojás Joe Shields, akit a sérült lelkületű internetezők csak Joe Cartoon néven ismernek, ha másért nem, hát klasszikus FrogBender (békadaráló) és Micro-Gerbil (pocokpuffasztó) interaktív brutalitásáért. Tényleg csak hab a tortán, de az éhező Monty Python csoport is eladta néhány klasszikus jelenetét a portálnak néhány döglött papagáért cserébe.

"Hab a tortán"
De ez még mind semmi. A Shockwave.com napokban felturbózott oldala már régóta termeli az animált képeslapokat, mostanra a klasszikus számítógépes játékokból is tiszteletreméltó gyűjteményt halmozott fel. A site azokra is gondolt, akik C64-es kedvenceiket hiába próbálják futtani Windows 2000 DOS-emulációjában. Egy rakat olyan játék, mint a világörökséget gazdagító Frogger, Pac Man vagy a Centipede Flash-formában éli túl készítőit.

A Shockwave.com működésének első félévében 10 millió dollárt termelt, ami nem kevés, de még nem is igazán sok. A bannerhirdetések árfolyama 20 dollár/1000 darabról indult, de azóta valószinűleg duplázhatott, hiszen naponta több mint 90 ezren regisztálják magukat az oldalon. A webanimációs trend egyszemélyes katalizátoraként megállíthatatlannak tűnő vállalat tervei szerint még idén tőzsdére megy.

2016 legjobb fürdője

A Miskolctapolcai barlangfürdőt 200 magyarországi fürdő közül választották az év legjobb fürdőjének.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.