Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Virtuális személyi asszisztensek

2003.12.01. 16:03
Virtuális segítőink szaporodnak, sokasodnak. Lassanként igazolják az elvárásokat, s valóban hétköznapjaink szerves részévé válnak. Újabb és újabb projektekről tudósít a média, így legutoljára a beszélgető ágens InCA-ról, valamint egy, a látáskárosultak életét könnyítő, a Királyi Televízió Társaság 2003-as technikai díját elnyerő tévékalauzról.
InCA

InCA PDA
Mohammed Waleed Kadous és Claude Sammut, az ausztráliai Új Dél-Wales Egyetem (Sydney) két tudósa - az Intelligens Internet Technológia Kooperatív Kutatóközponttal együttműködve -mintegy kilenc hónapja dolgoznak InCA-n (Internet Conversational Agent), a hálózati beszélgető ágensen. Az ember és a számítógép kommunikációját, a kommunikáció eddigieknél természetesebb módozatait tanulmányozzák.

A természetes nyelvet felismerő, kérdésekre válaszoló InCA egy zsebméretű PDA-n [Compaq iPaq H3870-en: StrongARM 206 MHz processzor, 32 MB Flash ROM, 64 MB RAM, 320x240, 65000 szín, belső mikrofon/hangszóró, Linux operációs rendszer alatt, 802.11b vezeték nélküli etherneten (WiFi)] fut, s egyik bizonyítéka annak a trendnek, hogy utóbbiak divattárgyakból hasznos eszközökké, tényleges asszisztensekké alakulnak át. Legfőbb újdonsága a mobil környezet, hiszen a beszélgető karaktereket általában asztali gépekre, vagy laptopokra tervezik. Limitáltabb a számítógépes kapacitás, korlátozottabb az input. Ezeket kiküszöbölendő, InCA a hálózati infrastruktúrát használja.

Amanda vagy Joshua?

A jelenlegi modell hírek, elektronikus levelek olvasására képes, időjárásra és valutaárfolyamokra vonatkozó információkkal szolgál, találkozókat szervez és listáz, angolból több európai nyelvre fordít. Utóbbit online szolgáltatásokat, mint az AltaVista Babel Fish-ét használva. Kadous szerint ezen a téren még jócskán kell dolgozniuk, mert például a spanyolja egyenesen csapnivaló. A megfelelő kiejtés-modullal azonban könnyen korrigálható az efféle hiányosság.

Amanda és Joshua
InCA nem erőlteti a nyelvi szabatosságot. Ha nehezebbet kérdezünk tőle, online keresi a választ. Szöveget beszéddé átalakító (text-to-speech) szoftver segíti; még akkor is, ha a felelet más nyelven hangzik el. A beszéd outputhoz egyelőre érzelmeket mellőző, viszont (gondolva a zajos környezetre is, hiszen "mindenki az ajkakról olvas") azzal szinkron szájmozgású arc-animáció társul. A hanghoz hasonlóan, két - Poser 5-el generált - fejtől: (a felhasználók többsége által jobban kedvelt) kerekded Amandától, illetve a kissé gótikus Joshuatól. A beszédszintézis módosításával többféle hang hozható létre. A karakterek viszonylag könnyen cserélhetők, ám a mobil platform miatt az arc számos problémát vet fel: a 3D eleve kizárt, és 2D-ben is ugyancsak korlátozottak a lehetőségek. A fejlesztőpáros képregényekből és rajzfilmekből merítette az ihletet. InCA azonban még távolról sem tökéletes, hiszen meglehetősen szűk skálán operatív.

A tervek között szerepel a gesztusok és az érzelmek tanulmányozása, alkalmazásuk, továbbá a multimodalitás, vagy a tulajdonos preferenciáinak betanulása. Azaz, Kadous és Sammut entitásnak tekinthető, komplex személyi asszisztenst szeretnének a jövőben.

De mennyire fontos, sőt, fontos-e egyáltalán az arc? Vizsgálják azt is, hogy esetleg az arc nélküli InCA ugyanannyira hatékony lehet, mint a mostani változat. Telefonos interfésszel, mert elképzelhető, hogy PDA helyett telefonvonalon bonyolódik majd az interakció.

Virtuális ember, valós tévéműsor

Vista TV segéd
A Vista konzorciumhoz tartozó Kelet-Anglia Egyetem (Norwich) és a szintén norwichi Televirtual cég közös, más felsőoktatási intézmények bevonásával kivitelezett fejlesztése a szilícium-völgyi Nuance Communications helyi laboratóriumában animált virtuális karakter köré épített, "figyelmesen hallgató és beszélő" program. Az animált figura látáskárosult és idős személyeknek segíti az óhajtott műsor kiválasztását. Elfecseg velük: mikor mi, hol és meddig látható, és így tovább. Mihelyst megszületett a döntés, az adott csatornára kapcsol.

A televízióhoz hangfelismerő, szintetikushang szoftvereket alkalmazó computer csatlakozik, felettébb barátságos virtuális emberünk arra támaszkodva cselekszik. A számítógép megérti a néző kérdéseit, megkeresi a választ, majd az avatár ajakmozgásával szinkronizált beszédszoftver válaszol. Hosszasan kísérleteztek vele, potenciális nézőkön tesztelték, miként reagál az illető hangjára, tévézési szokásaira. Az elektronikus műsorismertetőket tizennyolc hónapos munka eredményeként hangolták össze a szoftverekkel és az avatár-technológiával. (Stephen Cox, a Kelet-Anglia Egyetem kutatója a 2001 - Űrodisszeia HAL-jéhez hasonlítja a rendszert.)

A Televirtual kutatásait vezető Mark Wells szerint azért van szükség virtuális segítőkre, mert a hagyományosak, valamint a menürendszerek egyre bonyolultabbak, és számos félreértésre adnak okot, illetve mert mind nehezebb a többszáz csatorna közötti navigálás.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.