Vilma
-8 °C
3 °C

Figyel a virtuális ember

2004.12.05. 12:24
Egyre több emberformájú számítógépes interfész népesíti be virtuális tereinket. Jeremiah-t, a bohókás arcot eredetileg megfigyelőrendszernek szánta tervezője. A Surrey Egyetemen előadó Richard Bowden egyelőre még nem tartja intelligensnek teremtményét. Felettébb gyerekes, csak a képi ingerekre reagál. Már készül a fejlettebb, interaktívabb változat.

Barátságos Big Brother

"Virtuális arc, cselekedetekre reagálva próbálja emulálni az embert" - jellemezte az avatárt a Surrey Egyetem Látás, Beszéd- és Jelfeldolgozó Központjának kutatója. Ingyen letölthető, számítógépünkre installálható. Eredetileg csak asztali computerre tervezték.

Több szimpózium vendége volt már, például egy performance során a húsvér és a virtuális előadó közötti interakció tanulmányozására használták. Amikor az élő színész mozdulatlanná vált, Jeremiah érdeklődése hamar a közönség felé irányult. Legutoljára - egyrészt a számítógépes látást, másrészt a "virtuális embereket" demonstrálandó - a londoni Tudomány Múzeum Jövőarc kiállításán mutatták be. Robert Belo, a BBC szakírója "barátságos Nagy Testvérként" jellemezte.

Nem beszél, nem hall, csak lát, majd a látottakra reagál. Megfigyelőrendszer minőségében pedig bármely környezetben képes az emberi és gépi mozgás monitorozására és lokalizálására.

Az avatár érzelemváltozásai

#alt#

Két alrendszeren alapul: a grafikusból áll össze a fej, míg a másik a látást biztosítja. A vizuális hatásokra különböző arckifejezésekkel válaszoló (egyszerű) érzelmi modullal szintén felvértezték. Négy főbb érzelmet hoz tudtunkra. "Ha futó, nevető, feléje integető gyerekeket lát, rájuk mosolyog" - magyarázza Bowden. "Dühös lesz, ha nem veszünk róla tudomást. Elszomorodik, ha elhagyjuk a helyiséget. De akár még meg is lephetjük." Annál boldogabb, minél több mozgást észlel. Ha nincs mozgás, úgy érzi, senki nem törődik vele, és búbánatos lesz. Szereti a társaságot, viszont nem kedveli a meglepetéseket. Ám még a jóból is megárt a sok, és nagyon elege lesz, ha kiadós dózist kap bármelyik meghatározott ingerből.

Képi tanulás

Az érzelmi modul a látómezőben található objektumokból kivonatolt (0-tól 1-ig terjedő) paraméterek alapján valószínűsíti Jeremiah mindenkori emocionális állapotát. Ha elég komplex a környezet, az egyszerű szabálysor kaotikus, emergens viselkedést eredményezhet.

Talán ezért gondolják sokan intelligensnek az avatárt. Igaz, csak négy érzelmet ismer, viselkedése mégis a környezet mélyebb, árnyaltabb megértését sugallja. A gyerekekre emlékeztet, hozzájuk hasonlóan figyel, tanul, és válaszol a világra. A vizuális rendszer véletlenszerű elemei biztosítják, hogy ugyanarra az ingerre mindig másként reagál.

#alt#

Ha egy tárgy, például egy szék a 180 fokig bővíthető látómező előterében található, mindaddig érdeklődik iránta, amíg rá nem jön, hogy statikus. Mihelyst rájött, a tárgy a háttér-modellbe (illetve Jeremiah világmodelljébe) kerül. Emlékezni fog, milyen volt a szék megjelenése előtti környezet. Amikor a figyelme több objektumra irányul, előbb-utóbb a legméretesebb, legdinamikusabb dominál. Abba az irányba néz. Nem téveszti meg a fényviszonyok változása, az árnyakat nem hiszi új, ismeretlen tárgyaknak.

Saul és Finn, az utódok

Bowden jelenleg Jeremiah két újabb változatán - utódain - dolgozik. Ö csak a kezdet, sokkal intuitívabb, kognitívabb interfész a cél. Pozitívak az eddigi tapasztalatok: a publikum az avatárt intuitívnek, a vele folytatott interakciót természetesnek találta.

Saul ajakmozgásához (ahhoz szinkronizált) beszédet társítanak, és hangfelismerő rendszert is fejlesztenek hozzá. A későbbiekben pedig - a személyre szabott élményért - biometrikus felismerőt és azonosítót. Bowden tervei között szerepel a jelbeszéd és a gesztusok felismerése is, így Saul a siketnémákkal is tudna kommunikálni. Hogy teljes legyen a munka - és elkészüljön az első "tökéletesen interaktív virtuális ember" -, a kutató megfelelő testet kíván a fej alá "építeni".

#alt#

A BBC-nek adott interjúban a legújabb változatról, Finnről, a halról beszélt. Vízalatti lény helyettesítené az emberfőt. Sokkal interaktívabb lenne.

Vigyori testvérkék

"Az interakció érdekel" - mondta Bowden. "A rendszert el kell látni azzal a képességgel, hogy figyelje, mi történik, és arra alapozva hozza meg a döntéseit." Például - ha már egyszer megfigyel - tanulmányozza a viselkedésünket, tanuljon belőle, és a tanultaknak megfelelően cselekedjen. Talán nem is félünk majd tőle, nem érezzük magunkat egy orwelli világban. Különösen akkor nem, ha Jeremiah, Saul, vagy éppen Finn vigyorog ránk.