
A fejlett világ elért arra a szintre, ahol újabb utak építésével és járatok indításával már nem tehető hatékonyabbá a közlekedés. A közlekedési rendszerek kapacitása, biztonsága, rugalmassága terén az információtechnológia és az egyre fejlettebb kommunikációs rendszerek hozhatnak fejlődést – áll az IBM kutatóinak tanulmányában, amiben a közlekedésben várható változásokat, trendeket elemzik.
Súlyos helyzet földön és levegőben
A közlekedés helyzete ma iges siralmas képet fest: évente 34 milliárd liter üzemenyagot pazarolunk el közlekedési dugókban rostokolva; a közúti balesetek költsége világszinten százmilliárd dolláros nagyságrendű. A nagyvárosok olyan szinten be vannak építve, hogy képtelenség tovább bővíteni az úthálózatot.
A légiközlekedés is súlyos problémákkal néz szembe: száz átszállásból átlagosan három az utas csomagjainak elvesztésével jár (ez a légitársaságoknak és biztosítóknak évente 2,5 milliárd dollárját emészti fel), és mivel a várakozások szerint a légiutasok száma 12 év alatt megduplázódik és eléri az évi hétmilliárdot, ez egyre jobban fog fájni a közlekedés összes résztvevőjének.
Trendek
A forgalmi dugók elkerülésére megoldás lehet a közlekedési lámpákat intelligensen, a forgalmat valós időben követő vezérlő rendszerek kifejlesztése – ezek mindig az adott helyzetnek megfelelően szabályoznák a piros és zöld jelzések idejét. Hasonló módon szabályozhatják az intelligens forgalomirányító rendszerek a változtatható irányú sávokat is az utakon.
A balesetek megelőzésében az együttműködő közlekedést támogató érzékelő- és visszajelző rendszerek hozhatnak javulást. Az elképzelés szerint a járművek információt cserélnek egymással és az úthálózattal: a felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt, a követési távolságra, nehezebben forgatható kormány jelzi, ha veszélyesen közel kerülne egy másik járműhöz, sőt az autók akár maguk is automatikus korrekciót hajthatnak végre szükség esetén.
A tömegközlekedésben az utastájékoztatás hozhat információs forradalmat: Az utasok mobiltelefonjaikra kaphatnak folyamatos értesítést a vonatok és buszok érkezéséről, vagy késéséről. Ez a kommunikáció azonban kétirányú is lehet: a közlekedési vállalat az utasok tartózkodási helye alapján rugalmasan változtathatja a menetrendet, vagyis ha a rendszer érzékeli, hogy sokan várnak a buszra, beiktathat egy plusz járatot.
A reptereken az IBM szerint a kapuk, ki- és beléptetési pontok közötti terhelés elosztásában segíthetnek az informatikai rendszerek, illetve a csomagkezelés hibáinak kiszűrésében.
