Magyarországon a megjelenése után két évvel mindössze nyolc százalék a Windows Vista részesedése az operációs rendszerek piacán – legalábbis ez derül ki a Gemius SA weboldal-analitikai módszerrel készített statisztikáiból. Ez az érték nemzetközi összehasonlításban is rendkívül alacsony, a hasonló módszertannal dolgozó globális mérések 21 százalék körüli Vista-penetrációt regisztrálnak, írta meg az IT.café.
A módszertan
A hazai statisztikákat a Gemius a gemiusTraffic weboldalforgalom-elemző szolgáltatásával magyar oldalakon gyűjtött adatok alapján készíti. A piackutató közlése szerint ezt az eszközt ma „több mint száz” hazai weboldal használja, melyek közt van bank honlapja és népszerű hírportál egyaránt. A múlt héten több mint egymilliárd lapletöltés volt az alapja a mérésnek.
Pedig itthon a Microsoftnak gyakorlatilag nincs regisztrálható ellenfele az operációs rendszerek piacán: az internetezők 98,9 százaléka valamilyen Windowst használ. A nemzetközi statisztikákban legalább a Mac OS-nek sikerült néhány százalékot kisajátítania magának a tortából, Magyarországon azonban az Apple rendszere a Linuxszal holtversenyben 0,5 százalékkal szerepel a futottak még kategóriában.
Ami a Windowsok megoszlását illeti a magyar internetezők számítógépein és hordozható eszközein: a Windows XP magasan a legnépszerűbb (89,8 százalék), ezt követi a Vista (8,0 százalék), a Windows 2000 (0,5 százalék), a Windows 98 (0,3 százalék), a Windows 2003 (0,2 százalék) és a Windows NT (0,1 százalék).
A régebbi Windowsok egyikének sem sikerült elérnie a statisztikába bekerüléshez szükséges 0,1 százalékos küszöböt. Ezek az egyéb alternatív rendszerekkel (Symbian, Solaris, FreeBSD, OpenBSD, QNX, PalmOS, OS/2, NetBSD, BeOS stb.) együtt a piac mindössze 0,1 százalékát teszik ki.