További Szoftver cikkek
Mindhalálig zene
Az Indiana Egyetem docense egész eddigi életét – zenészként és kutatóként egyaránt – a muzsikának szentelte. Már tizenhét évesen oboaszólistaként játszott egy Santa Cruzi (Kalifornia) szimfonikus zenekarban, majd konzervatóriumban pallérozta tudását. Közben matematikai és számítástudományi stúdiumokba kezdett, s egyre ritkábban, ám a korai lelkesedést megőrizve lépett fel. Idővel a mesterségesintelligencia-elméletek muzsikára történő alkalmazása iránt kezdett érdeklődni, s az érdeklődét hosszú – máig tartó – kutatómunka és fejlesztések követték. A Brown Egyetemen diplomázott, majd beszédfelismerés tanulmányokkal folytatta.
Tanulmányai mellett olyan praktikus problémákkal foglalkozott, mint a hangjegyek és a felvétel közötti valósidejű kapcsolat megteremtése. Hogyan lehet úgy követni a kottát, hogy közben a zene is szóljon? A Stanford Egyetem Akusztikai és Zenei Kutatóközpontjában projektet indított a témában. Máig dolgozik rajta; saját bevallása szerint soha nem fogja abbahagyni. De a Music Plus One már a mostani állapotában hasznos segédeszköz törekvő előadóknak.
A program reagál a szólista tempóváltásaira, játékára. Tanul a korábbi hangversenyekből, fellépésekből, gyakorlásból, beépíti, és az elsajátított „anyagot” a mindenkori előadó opus-interpretációjához igazítja. Az elhangzottakkal szinkronban lévő, árnyalt kíséret gazdagabbá teszi a szólista produkcióját.
Szimultán zenehallgatás és zenélés
Elidegeníti a művészetet, hideg számítógépekre bízza az alkotást – így a támadások. Raphael pont az ellenkezőjét vallja: a Music Plus One lehetőséget biztosít élő hangszeres kíséret nélküli gyakorlásra, a különben eléggé unalmas folyamatot kifinomult esztétikai érzékeket is kielégítő, izgalmas és hasznos kísérletté alakítja át.
Technikai szempontból két részre osztja a „kíséret” fogalmát: a szimultán nehezen kivitelezhető hallgatásra (listen) és előadásra (play). A számítógépen algoritmusgyűjtemény hajtja végre a feladatot. Egyszerre fut a két meghatározó – a digitális világban egymás mellett jól megférő, egymást nem zavaró – komponens, a Listen ás a Play.
Előbbi hallgatja a felcsendülő dallamokat, elemzi a digitalizált akusztikus jelekből álló inputot, s meghatározza mikor, milyen hangjegy csendült fel. A számítógép ismeri a kottát, rendelkezik egy arról készült sablonnal, amit folyamatosan összevet a szólista játékával.
A kíséret tényleges kidolgozása a másik komponens feladata. Egyrészt a Listen outputjából, másrészt a sablonból, harmadrészt (a muzsikusokhoz hasonlóan) a folyamatos ismétlések során elsajátított ismeretekből, például különböző ritmusinterpretációkból építkezik. Ha a statisztikai (valószínűségi) módszereket alkalmazó program többször meghallgat egy élő zenész által előadott kíséretet, Play el tudja dönteni, melyik „értelmezés” kapcsolható az adott szólistához, s melyik nem.
Ember-gép hegedűversenyek
A digitális kíséret MIDI (Musical Instrument Digital Interface) helyett audiófelvétel-hangmintákból szintetizált adatokkal dolgozik. Így sokkal gazdagabb és árnyaltabb a szonikus paletta – magyarázza Raphael. Polifonikus szóló-inputokat is használ, amik lehetővé teszik, hogy különböző hangszerek legyenek a szólisták.
A Music Plus One (a gyakorlás mellett) hangversenytermi előadás során is használható. Mimi Zweig, az Indiana Egyetem Jacobs Zenei Iskolájának tanára és diákjai hegedűversenyek kíséreteként alkalmazzák. Nagyon sokat segít a tanulásban – vélekedik Zweig.
„Alapvetően informatív kísérlet” – jelentette ki a programot többször kipróbáló egyik diák. „Nagyobb flexibilitást és pontosságot nyújt az előadónak.”