Árpád
-1 °C
9 °C

Nethack - minden idők legjobb játéka

2000.01.28. 18:08
A Nethack egy ASCII grafikán alapuló nyílt forrású ős-RPG.

1. Egy kis kerti ház kétszer három méteres konyhájában ülünk Bobbal. Sz. a hálószobában tesz-vesz, közben dörmög a tévéhíradó. A konyhaablak szúnyoghálóján át beszűrődik az eső zaja és a szúnyogok. Az asztalon hát aranyásó. 'Egy béka nem várhat túl sokat az élettől' - mondom. Nevetünk.

2. Wagner James azt mondja, hogy minden idők legjobb játéka a Nethack. Hogy miért az, az főként azért érdekes, mert akkor, amikor a PII, a 128 mega memória, és a 3D gyorsítókártya alapeset és poligon hegyek rajzolódnak másodpercenként a száz inches extralapos monitorra, nagyon is jogos a kérdés, hogy mitől tud legjobb lenni a Nethack, amelyhez még VGA monitorra sincs szükség, mivelhogy a játéknak nincs grafikája.

Illetve van, hogy ne lenne. A Nethack egy őskorből származó RPG (RolePlaying Game), amelynek fantasztikus újítása, hogy a kezelőfelületen nem szöveges leírások jelennek meg, hanem ASCII grafika. A főszereplőt például egy "@" jelőli, kiskutyája "d", és együtt bolyongnak a labirintusban, amíg szembe nem jön a "G", vagyis a gnómkirály. Egy ilyen szituációban leghelyesebb ha d fedezékbe vonul @ pedig egy )-t hajít G arcába, aki ettől sokkos állapotba kerül, majd megfelelő orvosi ellátás hiányában % lesz belőle.

Miért esküsznek egy ilyen félelmetesen primitív játékra a régi hackerek? Azért, mert nem lehet megunni. A pályák véletlenszerűen generálódnak, és a főhősnek még a ma legnépszerűbb játékokhoz képest is sokkal nagyobb tere van a cselekvésre. A legyőzött ellenfelet például ott hagyhatja, ahol van, viheti a hátán, megeheti, esetleg egy következő harc során az ellenfélhez vághatja. Ha a főhős rúg, akkor rúghat ajtóba, falba, bolti eladóba és levegőbe is - a mozgáskultúra egészen új dimenzióira csodálkozik rá az ember.

A másik ok amiért régi hackerek a Nethackre esküsznek az, hogy a játék nyílt forráskódú, ezért a hozzáértő játékosok folyamatosan fejleszthetik. A játék útmutatóját nem kisebb arc írta, mint Eric S. Raymond, a nyílt forráskód mozgalom központi ideológusainak egyike. (Raymond a Katedrális és a Bazár című esszéjében azt fejtette ki, hogy a közösségben fejlesztett szoftver eredendően jobb minődésű, mint az amely profitorientált fejlesztés eredménye. Az, hogy a Wall Streeten nagy hódításba kezdett a Linux, azt mutatja, hogy sokan hisznek ebben.)

A DevTeam fejlesztőcsapat 1999 végén tette közzé a Nethack 3.3.0-s verzióját. A játék a Berkeley egyetemen 1983-ban elkészült Rogues nevű korábbi játékon alapul. Izchak Miller, a Pennsylavaniai egyetem filozófiaprofesszora 1988-ban kezdte el megszervezni a DevTeamet, amely azóta is társadalmi munkában fejleszteti a játékot. (Azok, akik akkor nem vállalták a részvételt, ma minden reggel kisírt szemmel ébrednek.) Miller - akinek amúgy a husserli fenomenológia volt a szakterülete, és ott és akkor dolgozott a Xerox laboratóriumában, amikor a ma legalapvetőbb számítástechnkai eszközöket kifejlesztették - 1994-ben meghalt. A DevTeam emlékül egy Itzchak nevű boltost helyezett el a játékban.

Annak, aki úgy érzi megérdemli minden idők legjobb játékát, nem árt egy kis felkészülés fantasy tárgykörben. A játék történetének komponensei a dungeons&dragons (1973) mitológiából származnak. Ogrék, leprechaumok, gnómok, undort keltő állatok - patkány, pók, póniló - háromszoros nagyításban. Még szeretni sem kell, a Quake3 fél gigája helyett csak alig egy megát kell letölteni és kezdődhet az ASCII karakterek harca. A reklámszlogen azt mondja: a fantáziád a 3D gyorsítókártya! (Hogy? Micsoda?)

3. Közben a mainstream játékok világában is úgy alakulnak a dolgok, hogy hirtelen már nem csak a látvány számít. Wu-Tang Clan, Fatboy Slim, Metallica, David Bowie, és a Chemical Brother mind Trent Reznor után erednek, és számítógépes játékok zenéit vállalják be. Úgy tűnik véget ér az ember hallóidegein gitározgató vendéglátós hangzású midik korszaka.

A profi zenészekhez persze fel kellett nőnie a játékszoftver biznisznek. Tavaly a játékszoftverekből és a velük kapcsolatos hardverekből 7.2 milliárd dollár értékben forgalmaztak - a moziszakma bevétele ugyanebben az időszakban 7.4 milliárd dollár volt (a különbség relative minimális). 2000-ben először pályázhatnak Grammy-díjra a játékok zenéi a "Legjobb Kisérőzene", "Legjobb szerzemény", "Legjobb Dal" címekre "Mozgókép, televízió, és más vizuális média" kategóriában.

1999-ben az Omikronhoz Dawid Bowie, a Homeworldhöz a Yes írt zenét, a Wu-Tang Clan pedig a Mario Brothersen dolgozik (hahaha). Pozitív példaként lebeghet előttük, hogy a Final Fantasy VII. zenéje a harmadik helyig vitte a japán pop-slágerlistán. A szakma régi rókái szerint pár éven belül, a játék-szoftverek zenéi egyértelműen bedolgozzák magukat a legtöbbet eladott hanghordozók közé. A fentebb található előadók névsorát olvasva, ez tutira így lesz.

4. A Nethack játék végén a progi egy formaverset ír ki a vesztes játékos tulajdonságairól. Jó szórakozást.

Voluntary challenges:
You went without food.
You were an atheist.
You never hit with a wielded weapon.
You were a pacifist.
You were illiterate.
You never genocided any monsters.
You never polymorphed an object.
You never changed form.
You used no wishes.

  • Házat keresel? Találd meg az Otthontérkép eladó ingatlanai között.
  • Keress Budapesten albérletet az Otthontérképes keresővel
  • Térképen a Budapesti eladó ingatlanok. Itt megtalálod Te is amit keresel.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!