Vencel
8 °C
24 °C

Nethack - minden idők legjobb játéka

2000.01.28. 18:08
A Nethack egy ASCII grafikán alapuló nyílt forrású ős-RPG.

1. Egy kis kerti ház kétszer három méteres konyhájában ülünk Bobbal. Sz. a hálószobában tesz-vesz, közben dörmög a tévéhíradó. A konyhaablak szúnyoghálóján át beszűrődik az eső zaja és a szúnyogok. Az asztalon hát aranyásó. 'Egy béka nem várhat túl sokat az élettől' - mondom. Nevetünk.

2. Wagner James azt mondja, hogy minden idők legjobb játéka a Nethack. Hogy miért az, az főként azért érdekes, mert akkor, amikor a PII, a 128 mega memória, és a 3D gyorsítókártya alapeset és poligon hegyek rajzolódnak másodpercenként a száz inches extralapos monitorra, nagyon is jogos a kérdés, hogy mitől tud legjobb lenni a Nethack, amelyhez még VGA monitorra sincs szükség, mivelhogy a játéknak nincs grafikája.

Illetve van, hogy ne lenne. A Nethack egy őskorből származó RPG (RolePlaying Game), amelynek fantasztikus újítása, hogy a kezelőfelületen nem szöveges leírások jelennek meg, hanem ASCII grafika. A főszereplőt például egy "@" jelőli, kiskutyája "d", és együtt bolyongnak a labirintusban, amíg szembe nem jön a "G", vagyis a gnómkirály. Egy ilyen szituációban leghelyesebb ha d fedezékbe vonul @ pedig egy )-t hajít G arcába, aki ettől sokkos állapotba kerül, majd megfelelő orvosi ellátás hiányában % lesz belőle.

Miért esküsznek egy ilyen félelmetesen primitív játékra a régi hackerek? Azért, mert nem lehet megunni. A pályák véletlenszerűen generálódnak, és a főhősnek még a ma legnépszerűbb játékokhoz képest is sokkal nagyobb tere van a cselekvésre. A legyőzött ellenfelet például ott hagyhatja, ahol van, viheti a hátán, megeheti, esetleg egy következő harc során az ellenfélhez vághatja. Ha a főhős rúg, akkor rúghat ajtóba, falba, bolti eladóba és levegőbe is - a mozgáskultúra egészen új dimenzióira csodálkozik rá az ember.

A másik ok amiért régi hackerek a Nethackre esküsznek az, hogy a játék nyílt forráskódú, ezért a hozzáértő játékosok folyamatosan fejleszthetik. A játék útmutatóját nem kisebb arc írta, mint Eric S. Raymond, a nyílt forráskód mozgalom központi ideológusainak egyike. (Raymond a Katedrális és a Bazár című esszéjében azt fejtette ki, hogy a közösségben fejlesztett szoftver eredendően jobb minődésű, mint az amely profitorientált fejlesztés eredménye. Az, hogy a Wall Streeten nagy hódításba kezdett a Linux, azt mutatja, hogy sokan hisznek ebben.)

A DevTeam fejlesztőcsapat 1999 végén tette közzé a Nethack 3.3.0-s verzióját. A játék a Berkeley egyetemen 1983-ban elkészült Rogues nevű korábbi játékon alapul. Izchak Miller, a Pennsylavaniai egyetem filozófiaprofesszora 1988-ban kezdte el megszervezni a DevTeamet, amely azóta is társadalmi munkában fejleszteti a játékot. (Azok, akik akkor nem vállalták a részvételt, ma minden reggel kisírt szemmel ébrednek.) Miller - akinek amúgy a husserli fenomenológia volt a szakterülete, és ott és akkor dolgozott a Xerox laboratóriumában, amikor a ma legalapvetőbb számítástechnkai eszközöket kifejlesztették - 1994-ben meghalt. A DevTeam emlékül egy Itzchak nevű boltost helyezett el a játékban.

Annak, aki úgy érzi megérdemli minden idők legjobb játékát, nem árt egy kis felkészülés fantasy tárgykörben. A játék történetének komponensei a dungeons&dragons (1973) mitológiából származnak. Ogrék, leprechaumok, gnómok, undort keltő állatok - patkány, pók, póniló - háromszoros nagyításban. Még szeretni sem kell, a Quake3 fél gigája helyett csak alig egy megát kell letölteni és kezdődhet az ASCII karakterek harca. A reklámszlogen azt mondja: a fantáziád a 3D gyorsítókártya! (Hogy? Micsoda?)

3. Közben a mainstream játékok világában is úgy alakulnak a dolgok, hogy hirtelen már nem csak a látvány számít. Wu-Tang Clan, Fatboy Slim, Metallica, David Bowie, és a Chemical Brother mind Trent Reznor után erednek, és számítógépes játékok zenéit vállalják be. Úgy tűnik véget ér az ember hallóidegein gitározgató vendéglátós hangzású midik korszaka.

A profi zenészekhez persze fel kellett nőnie a játékszoftver biznisznek. Tavaly a játékszoftverekből és a velük kapcsolatos hardverekből 7.2 milliárd dollár értékben forgalmaztak - a moziszakma bevétele ugyanebben az időszakban 7.4 milliárd dollár volt (a különbség relative minimális). 2000-ben először pályázhatnak Grammy-díjra a játékok zenéi a "Legjobb Kisérőzene", "Legjobb szerzemény", "Legjobb Dal" címekre "Mozgókép, televízió, és más vizuális média" kategóriában.

1999-ben az Omikronhoz Dawid Bowie, a Homeworldhöz a Yes írt zenét, a Wu-Tang Clan pedig a Mario Brothersen dolgozik (hahaha). Pozitív példaként lebeghet előttük, hogy a Final Fantasy VII. zenéje a harmadik helyig vitte a japán pop-slágerlistán. A szakma régi rókái szerint pár éven belül, a játék-szoftverek zenéi egyértelműen bedolgozzák magukat a legtöbbet eladott hanghordozók közé. A fentebb található előadók névsorát olvasva, ez tutira így lesz.

4. A Nethack játék végén a progi egy formaverset ír ki a vesztes játékos tulajdonságairól. Jó szórakozást.

Voluntary challenges:
You went without food.
You were an atheist.
You never hit with a wielded weapon.
You were a pacifist.
You were illiterate.
You never genocided any monsters.
You never polymorphed an object.
You never changed form.
You used no wishes.

  • Házat keresel? Találd meg az Otthontérkép eladó ingatlanai között.
  • Keress Budapesten albérletet az Otthontérképes keresővel
  • Térképen a Budapesti eladó ingatlanok. Itt megtalálod Te is amit keresel.