Judit
3 °C
6 °C

Robotok harca

2002.04.29. 15:17
Kapcsolódó cikkek (1)
Az informatika világában hagyománya van az olyan versenyeknek, ahol adott idő alatt kell egy meghatározott feladatot megoldani. Ritkaság azonban a 24 órás programozói verseny, hiszen ez már inkább az extrém kihívások körébe tartozik: itt nem csak a tudás és a tehetség számít, hanem az is, hogy mennyire bírják a versenyzők a fokozott fizikai és szellemi igénybevételt.
A verseny szombat reggel indult, így vasárnap délelőtt a BME informatikai épületének előcsarnokában meglehetősen nyúzott ifjú programozók fogadták az Index tudósítóját, kávétól és különböző energiaitaloktól remegő kezükben legóautókkal. Mint kiderült, ezek maguk a robotok voltak, melyeket a 24 óra során különböző feladatokra kellett beprogramozni.

Téglafalak közt tévelygő robotok

A robotoknak a egy ismeretlen labirintust kellett feltérképezniük, abban navigálniuk, tárgyakat mozgatniuk, és különféle feladatokat végrehajtaniuk
A robotoknak a verseny végén egy ismeretlen labirintust kellett feltérképezniük, abban navigálniuk, tárgyakat mozgatniuk, és különféle feladatokat végrehajtaniuk. A tesztpálya falai téglából voltak kirakva (több raklap tégla fogyott a hétvégén), a robotok navigálását az aljzatra ragasztott fekete és fehér szigetelőszalag-csíkok segítették.

A verseny szombat reggel fél tízkor kezdődött, a csapatok ekkor tudták meg a feladatot, és ekkor kapták kezükbe a csomag legót is. Pontosabban a LEGO új, Mindstorms termékcsaládjához tartozó Robotics Invention System 2.0 készletét, ami nagyjából a Technics-ből ismert elemeket tartalmazza, valamint egy miniszámítógépet. Ez egy Hitachi H8 típusú mikrokontroller, amire három érzékelőt (fény- és nyomásszenzorokat), és három motort lehet kötni.

Önálló és távirányítású navigáció

Ahhoz, hogy a robotok az előírt feladatsort elvégezzék, a versenyzőknek egy programrendszert kellett kifejleszteniük. (Bár a csomaghoz természetesen tartozik egy kezelőszoftver, de annak a grafikus felülete inkább gyerekeknek való.) A programrendszer egy része az asztali számítógépen fut, egy része pedig a robot miniszámítógépén. Így elérhető, hogy a robot önállóan is navigáljon, de bonyolultabb és számításigényesebb feladatokat az asztali számítógéppel infravörös csatolón át kommunikálva oldjon meg.

A kontrollerben 8 (más források szerint 16) K ROM, és 32 K RAM van, ez utóbbiban a saját kezelőprogramok betöltődése után körülbelül 6 K szabad memória marad a felhasználó szoftverének. A robotok infravörös porton kapcsolódnak a számítógéphez, ezzel elvileg egymással is tudnak kommunikálni.

Elkobozták a mobilokat

A versenyen 40 háromfős csapat indult. A legtöbb jelentkező az ország szakirányú egyetemeiről és főiskoláiról jött, de több csapatban profi informatikusok is rajthoz álltak. A versenyzőknek a világtól elzárva kellett megoldaniuk a feladatot - ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy nem hagyhatták el az épületet, nem fogadhattak látogatót, nem kapcsolódhattak az internetre, a mobiltelefonokat pedig beszedték a szervezők. A számítógépeket a csapatok maguk hozták, voltak, akik három notebookkal érkeztek, de volt olyan csapat is, amelyik kilenc géppel jött, biztos, ami biztos.

Marvin tolja a sört

A robotok dizájnja meglehetősen változatosra sikerült, bár a készletben található kis szárnyacskákat a legtöbben valamilyen módon elhelyezték a járművön. Sokan nem készültek el a feladattal, ők végül nem indították kedvencüket a labirintusban. Marvin, a megállíthatatlan például csak egyetlen dologra volt képes: el tudott tolni tárgyakat, majd visszatolta azokat eredeti helyükre. Ezt a feladatot viszont meglehetős vehemenciával végezte: egy liter sör megmozgatása például igen szép teljesítmény egy tizenöt centis legóautótól.

A labirintusban megoldandó feladatokat végül is csak néhány csapat robotja tudta hibátlanul abszolválni. Ennek ellenére a Terminátorban vagy a Mátrixban felvázolt jövőkép (ti. az intelligens robotok lázadása) talán mégsem annyira távoli lehetőség. Az Index tudósítója a tanúja volt, amint az egyik robot a kijelölt pályát minden látható ok nélkül elhagyta, és nekirontott az egyik közelben tartózkodó társának.

A nyertes csapat, a byteam tagjai, Szabó Lőrinc, Margetin István és Elek Róbert a LEGO új, Mindstorms termékcsaládjához tartozó Robotics Invention System 2.0 készletét vihették haza főnyereményként.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.