
Budapesten fejlesztik a jövő autóit
További Tudomány cikkek
-
Csak a véletlenen múlt, hogy rátaláltak, de aztán a tudósok szája is tátva maradt
- Megjelentek a helikopterszülők, egy pillanatra sem pihennek
- Természetvédelmi sikertörténet, feltámad egy tengeri faj
- Gyerekzsenik hoztak tudományos megoldásokat a legégetőbb mezőgazdasági klímaproblémákra
- Így mosnak a magyarok, megvan, mit rontunk el
Nem is olyan rossz ez az alternatív meghajtás, jut eszembe, miközben a kormányt markolva próbálok bevenni egy kanyart a BME kísérleti járművével. Az elektromos motor halkan zúg mögöttem, nem egy V8-as, de legalább van hangja, a kondenzátorok meg olyan lendületesen gyorsítják a háromkerekűt, hogy fékeznem kell.
Bevétel kell
A budapesti Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpont fejlesztései közül ez csak az egyik, a négy egyetemi tanszéket és négy külső iparvállalati tagot (például az évente 50 milliárd dolláros bevételű ThyssenKruppot) tömörítő konzorcium minden erejével a megerősödésért küzd. Még két és fél év van hátra, akkor telik le az a négy év, amire másfélmilliárd forintot adott az állam, pontosabban az NKTH, a Pázmány Péter program keretében. Ha addig sikerül maradandót, eladhatót alkotni, a konzorcium képes lesz fenntartani önmagát, ha nem, szétesik a tudásközpont.
Összesen 19 projekt fut párhuzamosan, ezek erősen kapcsolódnak valamilyen járműipari problémához.
Ezzel kapcsolatban Dr. Stukovszky Zsolt, a tudásközpont igazgatója gyorsan eloszlat egy tévhitet: egy autónak jó, ha a felét fejleszti a gyártó, ez is főleg a karosszériára meg a motorra korlátozódik, a többi a beszállítók dolga. A gyár leadja a rendelést, elmondja, hogy milyen fékrendszerre van szüksége, és mennyit fizet érte, ha a beszállító nem képes teljesíteni az előírtakat, a gyár mást keres. A beszállítónak viszont gyakran nincsenek saját fejlesztői, ekkor fordulnak a budapestihez hasonló tudásközpontokhoz.
Az egész iparágat a költségcsökkentés tartja mozgásban, a gyáraknál az autó értékének alig negyede marad, és autónként alig pár százalékos a hasznuk (tehát egy kétmilliós autó haszonnal együtt félmillióba van a gyárnak), erre a problémára azonban nem a tudásközpontban keresnek megoldást. Az itt dolgozó mérnököknek az a feladatuk, hogy bebizonyítsák, egy-egy elképzelés a gyakorlatban is működik. Aztán hogy ezt olcsón, hatékonyan, kisméretben is lehessen gyártani, az már főleg a konzorcium többi szereplőjének a dolga.
Megkerülni a szabadalmat
Úgy néz ki, sikerült megoldást találniuk például a turbólyukra; arra a jelenségre, ami alacsony fordulatszámon jelentkezik, amikor még nem pörögnek fel a turbinák, nem adnak pluszteljesítményt a motornak. Léteznek már alternatívák, de ezeket csak személyautókban lehet használni, a tudásközpont viszont tehergépjárművekbe talált ki olcsó és hatékony megoldást. Ennél többet viszont nem árult el az igazgató, szakmai titok, és egyébként is, még folyik a szabadalmi eljárás.
Gyakran keresik meg a központot olyan problémával, amire már született megoldás, de szabadalom védi. Ilyenkor más utat kell találni, ami izzasztó feladat, hiszen az összes szóba jöhető evidenciát levédik a szabadalmakban, olyan ötletre van tehát szükség, ami nem magától értetődő.
Meg persze vannak olyan fejlesztések is, amik már a jelenben hasznot hoznak a központnak. Flottamenedzsmenttel is foglalkoznak, nem részegységeket gyártanak, hanem komplett rendszereket állítanak össze. Ezek segítségével a flotta tulajdonosa nemcsak azt tudja pontosan, hogy mikor, merre jártak a járművei, hanem azt is, hogy mennyi terhet szállítanak a kamionnal, mennyi tüzelőanyag van a tankban, mikor lépte át a sofőr a sebességkorlátozást, de a potyautasok kiszűrésére mérhető akár a rakomány CO2 szintje is.
És emellett alternatív hajtású járműveken is dolgoznak.
Szent Grál
Pontosabban alternatív hajtáson, a járműre csak azért van szükség, hogy eladhatóbb legyen a nagyközönségnek a fejlesztés.
"Ön sem lenne itt, ha csak az asztalon működne a rendszer, ha nem építünk köré egy autót, nem visszük el a versenyre Győrbe, és nem nyerjük azt meg. Az ilyen show-elemekre manapság szükség van" - világít rá az összefüggésekre Dr. Stukovszky.
Az ötlet a kondenzátor, vagyis annak használata egy hatékony rendszerben. Persze más is próbálkozik hasonlóval, de az igazgató szerint a tudásközpont nincs lemaradásban, és van rá esély, hogy először Budapesten találnak jó megoldást a hibridmeghajtású járművek problémájára.
A gond a fékezéssel van. Meg az akkumulátorokkal. A Toyota Prius az egyik legismertebb hibridhajtású jármű, van benne benzinüzemű motor, generátor, akkumulátorok és villanymotor, de az egész nem igazán hatékony, nem annyira, mint lehetne.
Az akkumulátorok átlagosan 10 ampert tudnak felvenni, míg fékezéskor ennek a többszöröse is felszabadul; kárba, vagyis hőbe vész az energia. A probléma induláskor is jelentkezik, az akkumulátorok nem tudnak megfelelő áramerősséget biztosítani, így gyorsítás helyett legfeljebb csak vánszorognának az autók, ha nem lenne bennük dugattyúsmotor.
A kondenzátor viszont megoldhatja ezt a problémát, hiszen akár 750 ampert is tud fogadni, és 450 ampert leadni, így a fékezéskor megnyert energiától megfelelő tempóban tud megszabadulni gyorsuláskor.
Trolik, pókháló nélkül
Dr. Stukovszky Zsolt szerint a kondenzátorral megtámogatott hibridautókból ki lehetne hagyni a szokásos akkumulátormennyiség felét, ami komoly súlymegtakarítást, és jóval alacsonyabb fogyasztást jelent, nem is beszélve a fékezés során megnyert energiáról. A tudásközpontban azon dolgoznak, hogy a komplett rendszer tökéletesen, energiaoptimumon működjön, úgy, hogy a vezető ne is tudja, épp honnan jön az energia: akkumulátorból, kondenzátorból, vagy benzinből.
Őszre, legkésőbb télre elkészül a prototípus, most úgy néz ki, hogy egy Smartban rakják össze a rendszert (épp az van raktáron), persze ez még változhat.
De van egy másik terület is, ahol profitálni lehet a kondenzátorokból: a belváros, ahol a trolik pókhálója összerondítja a műemlék jellegű utcákat. A kondenzátorokkal meg lehetne szüntetni ezt a hálózatot, hiszen a troli megállóról megállóra haladva folyton feltölthetné magát. Annyi áramot az utasok le és felszállása közben fel tud szívni a kondenzátor, amennyi a következő megállóig elég, úgyhogy jöhetnek a rendezettebb belvárosok.
Addig meg itt a versenyjárgány. Két kört mentem vele a központ épülete körül, nagyjából le is "merítettem" a kondenzátorokat. Ha a kereskedelmi változat is így gyorsul majd, nem fog érdekelni, hogy egy benzinzabáló szörnyeteg helyett egy csöndes elektromos motor mozgatja az autót.
Kettőt kérek.

Az oldalról ajánljuk
- Bajnokok Ligája
Londoni álomrajt után fél lábbal már BL-döntős a Paris Saint-Germain
Az Arsenal az első fél óra után ébredt, szabályosan nem bírt kifogni ezután sem Donnarummán.
tegnap, 22:54
- Belföld
Klasszikus tornádó csaphatott le Soltvadkertre
Jelenős károkat okozott, fákat tört ki és házakat rongált meg.
április 25., 08:32
- Külföld
Romlott Jair Bolsonaro egészségi állapota, repülővel vitték kórházba
A volt brazil elnök hasi műtéten esett át egy 2018-as késes támadás miatt.
április 25., 07:33
- Gazdaság
Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint itt az ideje kivezetni az árrésstopot
A további veszteségek elkerülése érdekében van erre szükség.
április 25., 07:29
- Futball
Megvan az AC Milan ellenfele az Olasz Kupa döntőjére
Igazán komoly kérdés már csütörtökön sem volt...
április 25., 07:43
- Futball
Amikor Ferenc pápát kivágták a San Lorenzo öltözőjéből, mint a huszonegyet
Alfio Basile, az újonnan beiktatott edző nem volt szívbajos.
április 25., 08:18
- Belföld
Takács Péter: Biztos, hogy idén is lesznek leálló klímák a kórházakban
Az egészségügyi államtitkár szerint félretettek pénzt az ilyen jellegű problémák elhárítására.
április 25., 08:48
- Külföld
Minden kifizetést jogállamisághoz kötne az EU szerdán elfogadott jelentése
Szerintük csak feltételekhez kötött költségvetéssel lehet válaszolni a kontinens előtt álló kihívásokra.
április 25., 08:47
- Belföld
Orbán Viktor Kollár Kingáról: Mikrofont el nem bíró szavakat kellene használnom ennek minősítésére
A miniszterelnök Ferenc pápa örökségéről és Ukrajna uniós tagságáról is beszélt.
április 25., 07:40
- Futball
Másfél napon múlt, hogy az Üllői út ünnepelt csillaga nem váltott klubot a télen
Menedzsere őszintén mesélt.
április 25., 08:52
- Belföld
Elfogyott a Momentum kitartása, hiába várták a tüntetőket a rendőrök az MTVA-székháznál
Rendőrsorfal várta Orbán Viktort a Kunigunda útján, de tüntetőket nem láttunk.
április 25., 09:08
- Belföld
Navracsics Tibor: Én elképzelhetetlennek tartottam ekkora földcsuszamlást
Tizenöt éves az első kétharmad.
április 25., 07:19
- Kultúr
Elárvult, függő lett, tizenévesen a drogok rabja, ma mégis milliók imádják
85 éves a színészlegenda, Al Pacino.
április 25., 05:56
- 120 yard
Egy centi nem a világ – nem bukott milliárdokat a 21 éves fiatalember
Elképesztő mozgás után derült ki, hogy az évezred biológiai csodája hol köt ki.
április 25., 05:44
- Futball
Megpecsételődött Nikitscher Tamásék sorsa a spanyol élvonalban
A magyar válogatott középpályás nem segíthetett.
április 25., 07:24
- Belföld
Negyvenezer pulykát kellett leölni Szarvason a madárinfluenza miatt
Rusvai Miklós szerint a fő veszélyt az jelenti, hogy az emberek is fogékonyak a vírusra.
április 25., 08:59
- Belföld
Végső esetben akár zebragondozóként is ledolgozná a kapott bírságot egy Szabadság hídnál tüntető egyetemista
Szeretné megmutatni, hogy nem kell megijedni és feltétlen elfogadni a kapott büntetést.
április 25., 07:29
- Gazdaság
Itt az újabb fordulat az MNB-botrányban: hűtlen kezelés miatt büntetőfeljelentést tesz az új vezetés
A Pallas Athéné Alapítvány pedig 400 millió forint vagyonjuttatásban részesül.
április 25., 05:53
- FOMO
Nem kis elvárásai lesznek Jennifer Lopeznek, amikor Budapesten koncertezik
Sztárséfjeink már a menün agyalnak.
április 25., 09:27
- Külföld
Fordulat Kijevben: Zelenszkij nyitott területi kérdések megvitatására Moszkvával, elismerte, hogy a Krím nem lehet Ukrajna része
április 25., 05:59
- Belföld
Ferenc pápa különleges üzeneteket fogalmazott meg magyar nyelven
Kétszer is járt Magyarországon a szentatya.
április 25., 05:58
- Külföld
Évenkénti műszaki vizsgára kötelezné a régi autókat az Európai Bizottság
A bizottság radikális reformot javasol az autók és motorok műszaki vizsgáztatásában.
április 25., 06:14
- Belföld
Ittasan, jogosítvány nélkül balesetezett a berettyóújfalui kórház orvosa, amikor locsolkodni indult
Legutóbbi büntetése 2017-ben járt le, de utánképzésre azóta sem ment el.
április 25., 06:32
- Belföld
Megjelent a törvénycsomag, így változott az Alaptörvény a tizenötödik módosítással
A változások több kulcsfontosságú területet érintenek.
április 25., 07:12
- Belföld
Folytatódik az ítéletidő, felhőszakadás és jégeső várható
Az ország nagy részére kiadták a figyelmeztetést.
április 25., 06:05
- Kosárlabda
Lementek a Mariana-árokba, de onnan is élve jöttek fel a felszínre
Innen senki sem tudott felállni 1946 óta.
április 25., 07:16
- Bajnokok Ligája
Egy lépésre a trón: Szoboszlai Dominik olyat tehet, ami még egyetlen magyarnak sem sikerült
A középpályás elárulta, miért különösen nagy öröm számára Mohamed Szalah maradása.
április 25., 06:35
- FOMO
Dalaikkal gyógyítanak a magyar zenészek, akik hiszik, a felhők felett mindig süt a nap
„Akik a szürkeségben világítani tudnak, és erőt adnak a kitartáshoz” – zenés kampányt indított a Bátor Tábor.
április 25., 05:57
- Külföld
Kivégeztek egy férfit az Egyesült Államokban, maga kérte a halálbüntetést
Vele 14-re emelkedett az év eleje óta végrehajtott kivégzések száma az országban.
április 25., 08:43