
Már megint magyar a jövő autója
További Tudomány cikkek
-
Mózes valóban kettéválasztotta a Vörös-tengert? A tudósok szerint nem csoda áll a háttérben
- Világszenzáció! Gyapjas egerekkel támasztanák fel a mamutokat
- Magyarok ezrei szenvednek a betegségben, ami elragadta a luxemburgi herceget
- Ez történik, mikor ott a nyelvünk hegyén egy szó, mégsem jut eszünkbe
- Huszonévesen vonulnak nyugdíjba a fiatalok, mert nem akarnak kiégni
Ez már itt a jövő, mutat a háta mögé Bednár András, mi viszont nem látjuk, hogy mit kéne nézni, mert kitakarja azt a sajtótájékoztatóra hozott elektromos autó. Tudjuk persze, hogy a német befektetőt képviselő ügyvéd szerint maga a jármű a jövő, de nehéz elképzelni, hogy a következő évtizedekben átveszik majd a hatalmat a pirosra festett golfautók. Talán, ha az egész világ egyetlen golfpálya lesz, és golfjátékos benne minden ember.
Hely van benne
A Millenáris parkba szervezett eseményre maga a közlekedési miniszter vezette be az autót, mellette Winkler Róbert kolléga ült, úgyhogy a méretpróbát kiállta a gép: egyikőjük sem apró, ha ők beleférnek, akkor az egész társadalom belefér az összes nyavalyájával, havi törlesztőrészletekkel, közüzemi díjakkal, globális felmelegedéssel. Merthogy a jövőben nem terhelik majd meg sem a környezetet, sem a pénztárcát a járművek, ez például 350 forintból tesz meg száz kilométert, miközben az ügyvéd szerint a Skoda Fabiának ugyanez csak 3500 forintból megy.
Mondjuk 12 literes átlagfogyasztást legfeljebb 160 kilométer per órás sebesség mellett hoz a cseh autó, ez viszont akkor sem megy gyorsabban százhúsznál, ha egy helikopterből dobják ki, hasára kötött tehenekkel. Becsapódás után viszont örvendetesen sok maradna a járműből, állítólag átment a törésteszteken, és négy csillagot kapott, ami valóban remek eredmény egy 800 kilós autótól, amiben 300 kiló csak az akkumulátor.
Az (egyelőre hívjuk így, mert neve még nincs) Újpuli hatótávolsága 80-100 kilométer, ami a napi munkába járáshoz elég, a fejlesztők viszont abban bíznak, hogy majd az autókereskedésben töltjük fel az akkumulátorokat. Kóka János szerint az Újpulit áruló boltoknak előírnák, hogy egy napelemmel összekötött töltőállomást működtessenek, így környezetbarát energiát passzírozhatnánk az autóba. Kár, hogy a francnak van kedve letenni a járművet öt-tíz-tizenöt kilométerre a munkahelyről, az autót pont azért találták ki, mert az emberek utálnak gyalogolni, de az ötletet biztosan a jó szándék vezérelte.
Nem lesz olcsó
Az elsőkerék-hajtású járművet most tízezer euróból lehet legyártani, a sorozatgyártás beindítása után párezerbe kerül majd az Újpuli Kóka szerint, amit Bednár gyorsan visszamódosított tízezerre. Közel hárommillióért viszont már Smartot lehet kapni, amit bár nem villanymotor hajt, de a fogyasztása annak sem túl magas, ráadásul a benzintank nyolcvan százalékos feltöltése nem tart 3,5 órán keresztül. Az Újpuli ára ráadásul a belézsúfolt extrákkal egyenesen arányosan növekszik, úgyhogy akinek kell az ABS, a szervo, meg a többi majomkodás, az jobb, ha elkezd spórolni a járműre. Aminek ugye még neve sincs, de rövidesen lesz egy pályázat, ott mindenki bepróbálkozhat, ha van egy jó ötlete.
A GKM mindenesetre bízik a projektben, Kóka János elmondta, hogy a kormánytól felhatalmazást kapott a tárgyalásra, és elképzelhető, hogy a magyar állam valamilyen formában támogatja majd a gyár hazai felépítését. A beruházásnak hála 250 munkahely jönne létre. Az Újpuli egyébként csak kisebb részt magyar, 10-15 hazai szakember foglalkozott másfél évtizeddel ezelőtt a fejlesztésen, és a hazai gyártás is csak most merült fel: a német tulajdonos korábban tárgyalt a csehekkel, a lengyelekkel, most Kínával marakodunk, majd kiderült, ki fut be. Évente párezer darabot terveznek eladni az Újpuliból, a jármű olyan hazai konkurensekkel lesz majd versenyben, mint az összeszerelhető-szétszedhető Solo-Duo, a krumplimeghajtású bicikli vagy a női mellekkel operáló, kék szőrrel bevont elektromos halott állat.
Az Újpulinak persze biztos megvan a piaca, csak jövőnek azért nehéz nevezni azt a technológiát, amit golfautókban, kis nyugati üzemekben már évek óta sikeresen használnak. Még kevésbé illik rá Bednár úr kijelentése, aki szerint az autó óriási lépés a világnak, mert egyrészt a világ nem tud óriásit lépni úgy, hogy száz kilométerenként töltőre kell dugni, másrészt amíg van kőolaj, a világ nem is nagyon akar ugrálni. Főleg nem ennyiért.
