
További Tudomány cikkek
-
Legalább két állást vállalnak a Z generációsok, ha nem akarnak éhen halni
- Izgalmas felfedezést tettek spanyol régészek, fény derülhet egy középkori titokra
- Az eddig ismert legrégebbi hangyafajt fedezték fel Brazíliában
- Addig toljuk a fűnyírót, amíg mind bele nem halunk
- Egyre menőbb kereszténynek lenni a Z generációsok körében
![]() |
A jövő újsága |
Egy húszkötetes enciklopédia forgatása helyett egyetlen kötet lapjain megjeleníthető minden cikkely, sőt a magyarázatokat rövid videobejátszások kísérhetik. A szakértők ezen kívül a kedvező árú e-papír felhasználásával újszerű monitorok, gépjármű-műszerek és útbaigazító táblák kifejlesztését ígérik.
Az e-papír 3-4 év múlva piacérett
Ezek a mondatok nem Jules Verne víziói a jövőről, hanem az e-papír lehetséges használatának néhány gyakorlati példája. Az első késztermékek már megcsodálhatóak az USA-ban. A felhasználás egyelőre bevásárlóközpontok, repülőterek és vasútállomások gyakran cserélt kijelzőire korlátozódik. Ezen a területen az ultravékony e-papír az LCD-alapú kijelzőkkel versenyez, amelyek egyébként nem csak drágábbak, de érzékenyebbek is.
Az elektronikus könyvek és újságok legkésőbb 3-4 év múlva piacérettek lehetnek. A kutatók azt ígérik, 5-10 év múlva már magas felbontású színes kijelzőket fognak gyártani, amelyeket poszterként a falra lehet akasztani, vagy felcsavarva tárolni és szállítani.
![]() |
Az Egyesült Államokban már láthatunk néha e-papirt használó hirdetőtáblákat |
Ezidőtájt az e-papír kifejlesztésében fej-fej mellett versenyez az IBM, a Xerox és a Lucent. Ez utóbbi egy kis új céggel, az erre a területre specializálódott E-Ink nevű kis céggel működik együtt. A Xerox már legyártatta az első tekercs e-papírt a 3M-mel, de ez még egy megfizethetetlenül drága prototípus volt. Természetesen a Távol-Keleten is dolgoznak ezen a technikán. A japán Matsushita Electric konszern komoly fejlesztésekbe fogott, de ottani késztermékről még nem érkezett hír.
Az E-Ink már egy lépéssel tovább jutott, és "Immedia" márkanéven árulja a termékét. Az új technika igen népszerűvé tette az első felhasználási helyeket: a J. C. Penney drogériákban az első időkben az emberek körülállták a kijelző táblákat.
Az üzlethálózat számára rendkívül előnyös, hogy a költséges plakátok kinyomtatása helyett az akciós termékekről szóló tájékoztatót egy központi számítógépről azonnal eljuttathatják minden üzletbe. Külön előny, hogy plakátok energia felhasználása nélkül megtartják az új tartalmat.
Az alapok
![]() |
Vajon meddig marad fenn a könyv? |
A kutatások arra irányulnak, hogy a megjelenített tartalmat olyan könnyen lehessen olvasni, mintha valódi papíron lenne. Jelenleg ezzel az eljárással 100dpi-s felbontás érhető el (100 képpont egy hüvelyknyi szakaszon), ami éppen megfelel egy üzletben kifüggesztett táblán, de még kevés a kényelmesen olvasható újságoldalhoz. Összehasonlításképp: egy átlagos lézernyomtató 600 képpontot, a fotóminőségű nyomtatók pedig akár 1500 képpontot is képesek megjeleníteni.
Valódi e-book
A hirdetőtáblák mellett az e-papírből rövidesen újszerű elektronikus könyveket "fűzhetnek". E-book-ot már tavaly is lehetett kapni, de ezek a készülékek inkább hasonlítanak egy kéziszámítógépre, mint egy könyvre. Az olvasás nehézkes a szürke különböző árnyalataival operáló képernyőn, és gombnyomásra kell görgetni a szöveget.
Ehelyett a típusok helyett valódi e-book generációk születhetnek, amelyek megtévesztésig hasonlítanak majd a valódi könyvekre. Az olvasó a megszokott módon lapozgathat bennük, és egy kis gyűrődés sem árt a lapoknak. Az E-Ink már dolgozik az e-book ilyen változatán, és egy éven belül be akarják mutatni a prototípust. Öt év múlva szerintük a készterméket piacra lehet dobni, és smart cardokon árusíthatják hozzá a megjelenítendő tartalmat.
