További Tudomány cikkek
2007, a lemerülés éve
Eddig jól elvoltunk olyan elem vagy akkumulátor nélkül, ami elég kicsi, és elég hosszú ideig bírja szusszal. Nos, 2007-ben is kénytelenek leszünk ellenni. A méretekkel nincs gond: az év legszexibb telefonjaiba akkora aksit dugtak, mint egy levélbélyeg. Cserébe az év legszexibb telefonjai egy napig se bírják lemerülés nélkül. A már elviselhető súlyú, 1 kg körüli laptopok akkumulátorai még az optimista gyári adatok szerint is meghalnak 3-4 óra alatt, az élettartamuk meg egy év alatt sokszor a harmadára csökken. Ha csak fel nem találja gyorsan valaki a fúziós zseberőművet, semmi esély rá, hogy 2007-ben megoldódjon az elemprobléma: ez az év is a lítiumion, vagyis a nagy lemerülés éve lesz. Majd kibekkeljük.
Az iPod lassú halála
Merész jóslat, de megkockáztatjuk: 2007 elhozza az iPod végét, vagy legalábbis az iPod végének a kezdetét. Úgy érezzük, hogy az Apple hallatlanul sikeres lejátszója nem bírja tovább a versenyt a klónokkal, amelyek jövőre a sok lúd disznót győz elv alapján nekiesnek az iPodnak, és a kevésbé dizájnos, de olcsóbb és nagyobb tudású másolatok lassan leszorítják a királyt a trónról. A minimerevlemezek és a flashmemória árzuhanása folytatódik, miközben a trendszetter geekek körében lassan ciki lesz a hófehér fülhallgató, és hiába áll elő az Apple gesztenyebarna Nanóval, az iPod család fokozatosan elveszíti egyeduralmát. Hogy ki lesz az új király? A Microsoft Zune-ja biztosan nem. Az is csak egy klón.
Konvergencia helyett divergencia
Képzeljék, az év üzleti mobiltelefonjának választott készülékben nincsen se wifi, se 3G, se minibillentyűzet! A gyártók a felhasználókkal együtt lassan rájönnek, hogy a techvilág megmondóemberei által hosszú évek óta mantraként mormolt konvergenciának semmi értelme. Egy emberi tenyér méretű biszbaszba igenis bele lehet zsúfolni mindent a videokamerától a rakétasilóig, de semmi értelme, amíg a felhasználói fül, száj, ujj és agy mérete konstans. Jóslatunk tehát, hogy 2007-ben a személyes használatra szánt technikai eszközök divergálni kezdenek ahelyett, hogy összeolvadnának, és lesz rendes, kézbe fogható fényképezőgép, emberi méretű ujjakkal nyomkodható billentyűk, szemmel látható kijelzők, füllel hallható hangszórók. 2007-et tehát ünnepélyesen a divergencia évének nyilvánítjuk.
A közösségek éve
A nagy és sikeres webes fejlesztések 2007-ben is elsősorban a Web 2.0, vagyis a közösségi, újwebes alkalmazások területén jelennek majd meg. Folytatódik, és egyben csúcsra ér a social networking, vagyis a közösségépítő alkalmazások piaca. Közülük a legsikeresebb, a MySpace már új területeken próbálja ki magát: egyrészt más piacokra is bekukkant (például Ázsiában), másrészt erőteljesebben integrálja szolgáltatásába a videómegosztást, hogy kifogja a szelet a YouTube vitorlájából. A nagy videómegosztó szájtok, főként a YouTube, jövőre folytatják, amit idén elkezdtek: keresik a megállapodás lehetőségét a nagy zeneipari cégekkel és tévécsatornákkal, hogy gazdagabbá tegyék a legális tartalmat, másrészt megkezdődik a hirdetési megoldások erőteljesebb bevezetése is.
Élet a Marson
Miután 2006-ban már a sokadik jelét találták annak, hogy víz van a Marson, ideje lenne kis zöld izékre bukkanni a Vörös Bolygón. Jóllehet a Mars Global Surveyor elnémult, három további szonda kering a Mars körül, és a NASA 2007-ben indítja útnak a Phoenix programot, amelynek kifejezetten a marsi víz vizsgálata lesz a célja. Ahol víz van, ott pedig sokak szerint élet is lesz. Úgy véljük, erről már jövőre megbizonyosodunk – legalábbis mi nagyon szeretnénk hinni abban, hogy Anikón túl is van élet.
Tovább menetel a Google
Az online hirdetések fontos változásokon esnek át 2007-ben: a Google sikersztorija folytatódik a szöveges "okos" hirdetések területén. Az AdWords és az AdSense menetelésébe várhatóan nem szól bele jelentősen a Yahoo Panama projektje (ami kísértetiesen hasonlít az AdWordsre), de a kialakuló verseny nyilván tovább pörgeti majd az online hirdetési piacnak ezt a szegmesét. A Google bemutatja az Audio Ads-féle hirdetéseket, és várhatóan a tulajdonában lévő YouTube-bal is tovább kísérletezik: akár a videohirdetések dömpingszerű megjelenése sem elképzelhetetlen jövőre. A szokásos bannerhirdetések még megmaradnak, de az igazán sikeres webes szolgáltatások már ezekkel az újfajta hirdetési megoldásokkal kísérleteznek 2007-ben.
A Microsoft beszáll a kézikonzol-iparba
Kizártnak tartjuk, hogy a Microsoft sokáig nézné tétlenül, hogy a Nintendo DS és a Sony PSP uralják kézi konzolok piacát. A kvarcjátékok utódai tudásban már verik a korai konzolokat (2007-ben jön a hivatalos PSX-emulátor PSP-re), népszerűségük pedig az Egyesült Államokban is meggyőző – minden adott ahhoz, hogy felkeltse a Microsoft étvágyát. Bár a redmondi óriás előbb az iPod egyre ingatagabb királyságát támadja a tőle megszokott vehemenciával, szerintünk a következő évben lesz ideje arra is, hogy csápot növesszen a kézikonzol-iparba is. Legalább egy zsebben elférő Xbox bejelentését várjuk Bill Gatestől.
Még több felhasználói tartalom
Jövőre a hagyományos újság- és tévétartalmak mellett (technikai okokból elsősorban a hírszájtokon és a tévékben) egyre fontosabb szerepet kapnak a felhasználók által létrehozott tartalmak. A blogokban megjelenő hírek és híresztelések, a netezők által feltöltött videó- és hanganyagok egyre inkább integrálódnak a hivatalos médiába. A vezető amerikai napilapok online kiadásai már ma is szemlézik a cikkeikhez kapcsolódó blogbejegyzéseket, míg a Yahoo, a Reuters éa a BBC egyre nagyobb teret ad a civil újságírásnak: a civilek híranyagainak, információinak, képeinek és videóinak. Ez a tendencia 2007-ben tovább erősödik.
Webes iroda
Fontos előrelépések várhatók az Office 2.0, vagyis a webalapú irodai alkalmazások területén. Itt is elsősorban a Google hozza a változásokat. Meglévő webes szövegszerkesztője, táblázatkezelője és mailszolgáltatása további alkalmazásokkal egészülhet ki. A Microsoft várhatóan Office Live csomagjával ezután is a kis- és középvállalkozásokra koncentrál, de nem elképzelhetetlen, hogy megjelenik egy végfelhasználói verzióval is.
Megroggyan a Sony
Két olyan dobása volt a Sonynak 2006-ban, hogy még külön-külön is bármelyik csődbe vinne egy kisebb kelet-közép-európai nemzetgazdaságot, mondjuk a miénket. Nemhogy a kettő együtt. Meggyőződésünk, hogy 2007-ben a Sony új optikai adattároló formátuma, a blu-ray ugyanúgy elbukik a Toshiba-féle hd dvd-vel szemben, mint ahogy annak idején a Betamax elbukott a VHS-sel folytatott harcban. Memory stick, anyone? A Sonynak valahogy nem megy ez a szabványdolog. Arról nem is beszélve, hogy a cég konzoljátéka, a PS3 csak ráfizetéssel gyártható, egy évet késett a rivális Xboxhoz képest, és hiába akar mindent tudni, mégsem akkora poén, mint a Nintendo szerény, de intuitív Wii-je. Az valószínűtlen, hogy jövőre tönkremegy a Sony, de biztos, hogy a buktákat más üzletágak profitjából kell majd kompenzálnia.
A katasztrófák éve
Az utóbbi fél évezred legmelegebb telét éljük, a nyár egyre döglesztőbb, tavasz évek óta nem volt. A globális felmelegedésről már nem csupán távoli jégsapkák olvadásáról szóló hírekben hallunk, és ennek a légkondigyártókon kívül senki nem örül. 2007-re a klímaváltozás minden eddiginél durvább hatásait jósoljuk: árvizeket, soha nem tapasztalt erősségű hurrikánokat, langyos sört. Akik mindebből kimaradnak, tovább parázhatnak a régóta ígérgetett halálos influenzavírus-mutáció miatt, de a WHO szerint gyógyszerrezisztens tbc-től is félhetünk. 2007, a meg- és torokszorítás éve lesz.
A Time-évembere: a számítógép
Idén a befolyásos amerikai hetilap Önt, vagyis a felhasználót választotta az év emberének, jelezvén, hogy a klasszikus sztárok kora lejárt, az internet révén mindenki saját kezébe veheti saját sorsát, és a közösség részeként vehet részt jövőjének alakításában. Ezt felülmúlni csak egyféleképpen lehet: ha a Time 2007-ben - huszonöt év után ismét - a számítógépet nevezi ki az év emberének, és ezzel mutat fityiszt a titokban reménykedő többi kandidátusnak, George Bushnak, Michael Jacksonnak és Szekeres Imrének. Már csak az a kérdés, hogy pc vagy Mac.