Mikor fogsz kattintani?
Két magyar kutatónak, Németh Bottyánnak és Laufer Lászlónak sikerült egy kísérletben az egérkattintást előre jelezni mesterséges neurális hálók segítségével, adta hírül technológiai blogjában a New Scientist és a Wired. A Budapesti Műszaki Egyetem két doktorandusz hallgatója már korábban is együtt dolgozott az Aitia-nál, ahol magyar nyelvű beszélgető-robotokat fejlesztettek. Ekkor keltette fel érdeklődésüket az Ember- Számítógép Interakció érzelmi vetülete: a csetelők érzelmeit próbálták detektálni a begépelt üzenetekből.
Legutóbbi kísérletükben más oldalról közelítették meg az érzelmek problematikáját. Arra kérték a kísérleti személyeket, hogy a YetiSports nevű egyszerű programmal játszanak, miközben mérték a bőrvezetésüket és más fiziológiai mutatóikat. A játék Jungle Swing epizódjában, egy Yetivel kell ágról-ágra ugrálni, miközben Yeti folyamatosan mozog. A játék során fontos, hogy a megfelelő pillanatban kattintson a júzer, egyébként lepottyan. A játékot bárki letöltheti a Yetisports.org oldalról.
Az adatokat később mesterséges neurális hálózatokkal elemezték. Ezzel a módszerrel képesek voltak detektálni a megelőző időszak jeleiből, hogy mikor fog ugrani a felhasználó két másodperccel a tényleges kattintás előtt. A két kutatónak több terve is van arra, hogy mire lehet használni az adataikat. "Első körben megpróbálunk neurális hálózatokkal különbséget tenni jó és rossz ugrások között", nyilatkozták az Agent Portálnak. A későbbiekben olyan biofeedback alkalmazást akarnak fejleszteni, ahol a júzerek a bőrvezetésükkel tudnának játszani. A jelenlegi eredmény igazi haszna olyan helyzetekben lesz kézzelfogható, amikor a felhasználónak nyomás alatt kell döntenie. Ha ilyenkor a rendszer ezt előre detektálja, képes lehet támogatást felajánlani a júzernek az adott döntés meghozatalában. Esetleg azt tanácsolhatja neki, hogy várjon egy kicsit, mert most valószínű, hogy hibázna.