További Tudomány cikkek
Orvosi műszerből űrrepülő-alkatrész
Ma, több mint 20 évvel később, a hordozórakéták tesztelésénél még mindig ezeket a chipeket használják, melyekhez azonban egyre nehezebb hozzájutni. A NASA egyébként egy húszmillió dollár értékű automata ellenőrző rendszer kifejlesztésén dolgozik, teljesen új hardverrel és szoftverrel. A közbeeső időszakban az űrhivatal készleteket halmoz fel a 8086-okból, nehogy egy hibás darab miatt fenekeljen meg az amerikai űrprogram.
Katalógusáruház helyett netről
Korábban a NASA szakembereinek régi katalógusokat kellett böngészniük, és forgalmazókat kellett egymás után hívniuk, hogy alkatrészeket tudjanak vásárolni. Mostanra a helyzet egyszerűsödött: az internetes keresés, és az aukciós oldalak segítségével viszonylag könnyebben jutnak hozzá ezekhez.
A régi alkatrészek, melyek után a NASA kutat, szerencsére leggyakrabban nem magukban az űrhajókban kerülnek felhasználásra, hanem inkább a karbantartó- és kisegítő eszközökben. Jeff Carr, a houstoni központ munkatársa elmondta, hogy amikor az amerikai kormány például vadászgépeket vásárol, a szerződésekben általában van olyan kitétel, mely a szállítókat folyamatos alkatrész-utánpótlásra kötelezi. Az űrhajók esetében, melyek egyébként egy évtizedes élettartamra lettek tervezve, nem volt a szerződésekben ilyen "beépített" biztosítás.
Leszálló ágban?
Antik gépek
Ma a NASA egyre inkább saját sikerének áldozata. Az elektronikai ipar - részben neki is köszönhetően - rendkívül gyorsan fejlődik, és az űrrepülők ehhez képest már annyira elöregedtek, hogy a hivatal egyre inkább ki van szolgáltatva az eredetiket helyettesíteni képes, vagy az interneten esetleg fellehető alkatrészeknek.
Az űrsiklókat eredetileg 2012-ben akarták kivonni a forgalomból, de a NASA keresi annak a lehetőségét, hogy akár 2020-ig üzemben maradhassanak. Azonban bármeddig maradjanak is használatban, az alkatrészvadászoknak ez mindenképpen hosszú menet lesz.