A több milliárd eurós európai navigációs rendszer, a Galileo első műholdjának tervezett fellövése előtt néhány nappal hibát fedeztek fel a hordozórakétán, közölte az ESA. A kazahsztáni Bajkonur űrközpontban álló Szojuz-Fregat rendszereinek ellenőrzése közben szivárgást észleltek.
A műhold rakétára szerelése előtt nem sokkal francia szakértők bukkantak az egyik hajtómű hibás héliumszelepére. A probléma elhárítását azonnal megkezdték.
Készül a szerződés
A GIOVE-A tesztműhold fellövését európai idő szerint december 26. reggelére tervezték. A két napos halasztás nyomán a startra december 28-án, európai idő szerint reggel 6.19-kor kerül sor.
A hét végén vált ismertté, hogy az ESA és a gyártást végző Galileo Industries konzorcium megállapodott az első négy műhold kifejlesztéséről, fellövéséről és teszteléséről. A szerződést december 22-én, Berlinben írják alá.
Az amerikai GPS navigációs rendszer alternatívájának szánt Galileo rendszer 2008-as teljes kiépítettsége után 30 műholtból áll majd, ebből hármat tartaléknak szánnak. A rendszer a kereskedelmi és a magánfelhasználók számára rendkívül pontos helymeghatározásról gondoskodik majd.
Centiméteres pontosság
A 9-9 műholdat három különböző keringési pályára állítják be. A műholdak száma és elrendezése biztosítja, hogy a világ minden pontján, minden időpontban legalább négy műhold jeleit lehessen fogni. A Galileo műholdak kereken 14 óra alatt kerülik majd meg a Földet.
Az európai rendszer méter, sőt gyakran centiméter pontosságú helymeghatározást tesz majd lehetővé, idézte az APA hírügynökség Stephan Mayer, a német légi- és űrközlekedési ügynökség (ALR) munkatársának szavait.
Ezzel a Galileo pontosabb lesz, mint az amerikai GPS. A Galileo kifejlesztéséhez a fő motiváció mégis az volt, hogy a GPS katonai ellenőrzés alatt áll, és krízishelyzetben a jelét zavarják, sőt rövid időre ki is kapcsolhatják.
Próbálják összehangolni
A Galileo vezetése ezzel szemben tisztán civil kézben van. A kereskedelmi szolgáltatások felhasználói számára garantálják is a rendszer pontosságát és hozzáférhetőségét.
A nyitott rendszer mellett, amelyet a GPS-hez hasonlóan bárki igénybe vehet, a rendszerhez tartozik kritikus biztonsági (légiközlekedés), kereskedelmi (járműflották) és zavarásbiztos közrendvédelmi (rendőrségi) szolgáltatás. Ezeken kívül tervben van kereső- és mentőszolgáltatás indítása is.
Jelenleg kísérletek folynak a létező illetve tervezett műholdas navigációs rendszerek (az amerikai GPS, az orosz Glonass és az európai Galileo) kompatibilissé tételére. Sőt a ENSZ űrirodája részéről határozott óhaj, hogy mindhárom rendszer egy készülékkel fogható legyen.