A Vénusz felszínén, ahol a nappali hőmérséklet eléri a 450 fokot, egy hagyományos robot nem bírná sokáig. Ezért Geoffrey Landis kutató elképzelése szerint a Vénusz-autó megerősített héja alatt csak a legszükségesebb elektronikai felszerelés lenne, vagyis a mozgatásához szükséges elektromotorok és áramkörök.
A felszíni robot irányítását és a képfeldolgozást végző rendszerek az 50 kilométer magasan szálló repülőgépen lennének, mondta Landis, aki a Spirit és Opportunity Mars-járók küldetéseiben is részt vett. A kutató ugyanakkor elismerte, a Vénusz-autó mozgatása a rádión érkező parancsok késése miatt nehézkessé válhat, írta a New Scientist.
Egymotoros a Vénusz felett
Az ötlet alapján a repülőgépet egy szondáról bocsátanák a légkörbe, ahol az kihajtogatná napelemeit. Kihasználva a földinél 90-szer sűrűbb légkör felhajtóerejét és a 117 földi napig tartó vénuszi napok hosszát, a gép állandóan a bolygó napos oldalán maradhatna.
Landis és kutatócsoportja szerint a repülőgép a bolygó körül keringő szondák képeinél tízszer nagyobb felbontású fotókat készíthetne a Vénuszról. A fénygyűjtő panelekkel borított repülő méréseiből végre arra is fény derülhetne, mitől forog a bolygó egyik felhősávja hatvanszor gyorsabban, mint maga a Vénusz.
Egyelőre kérdéses, hogy a NASA új vezetése támogatja-e a vénuszi repülőgép ötletét. Colin Wilson, az Európai Űrkutatási Hivatal (ESA) szakértője üdvözölte az ötletet. Wilson szerint, bár az ősszel indítandó Venus Express szonda - az ESA Mars Express ikerpárja - képes lesz infravörös műszereivel a bolygó atmoszférájába látni, arra nem adhat választ, mi történik a felhők belsejében.