Viszik a kínai utasszállító repülőt, mint a cukrot
Kína újabb lépést tett afelé, hogy komoly piaci szereplővé váljon a repülőgépgyártó-piacon. Két évvel azután, hogy a COMAC nyilvánosságra hozta első nagyobb, kereskedelmi társaságoknak szánt utasszállítójának terveit, négy kínai légitársaság, valamint a General Electric (GE) repülőgéplízingre szakosodott ága összesen 100 utasszállítót rendelt a C919 típusból. A repülőgép motorjait is a GE szállítja a francia Safrannal együttműködésben.
Az első próbarepülés 2014-ben, míg a kereskedelmi forgalomba szánt példányok leszállítása 2016-ban történhet meg. A társaság nem hozta nyilvánosságra az üzletek összértékét, piaci elemzők azonban úgy nyilatkoztak, egy hasonló szerződés végösszege az amerikai, illetve európai konkurenseknél elérné a 7 milliárd dollárt.
Az új típus sikere nagyban függ attól, hogy a nemzetközi közösség bizalmába fogadja-e a kínai repülőgépeket. A most aláírt szerződés a legnagyobb előrelépés a C919 történetében azóta, hogy bemutatták a típus terveit. A GE közreműködése még az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hatóságot (FAA) is meggyőzheti, hogy típusengedélyt adjon a COMAC gyártmányának. A legtöbb nemzetközi légitársaság vélhetően megvárja megrendeléseivel az első tapasztalatokat a repülőgép üzemszerű működéséről.
A C919 a keskeny testű repülőgépek piacán kíván helytállni, amelyen a Boeing becslései szerint az elkövetkezendő 20 évben több mint 21 ezer repülőt adhatnak el 1,7 ezer milliárd dollár értékben. Az amerikai vállalat szerint Kínában a repülőgépek száma ezalatt megháromszorozódhat, és ezzel az Egyesült Államok után a világ második legnagyobb felvevőpiacává válhat. A Boeing úgy számol, összesen 480 milliárd dollárért, 4330 új repülőgépet adhatnak el Kínában a következő húsz évben. A Goldman Sachs számításai szerint a kínai utasszám 2022-re elérheti az 1 milliárd főt.