Az NPD Group nevű amerikai elemzőcég minden évben kiadja a videojáték-iparra vonatkozó elemzéseit és becsléseit. A cég a napokban tette közzé a tavaly decemberi és a 2010-es összesített számokat, amik azt mutatják, hogy a játékipar forgalma tavaly enyhe mértékben csökkent az Egyesült Államokban.
Az NPD korábbi adataiból az tűnik ki, hogy az elmúlt évtized nagy részében meredeken nőtt a videojáték-ipar forgalma, és még a gazdasági válság kezdetekor is úgy tűnt, hogy az ágazat immúnis a recesszióra – 2008-ban is nőtt a játékipar bevétele Amerikában, a korábbi évhez képest 19 százalékkal. 2009-ben azonban már csökkent a forgalom, és mint most kiderült, 2010-ben is.
Az amerikai üzletekben decemberben 9 százalékkal csökkent az ágazat bevétele a 2009-es év hasonló időszakához képest: 2010 utolsó hónapjában 5,01 milliárd dollár volt a forgalom, míg egy évvel korábban 5,55 milliárd. A teljes 2010-es forgalom 18,58 milliárd volt, vagyis majdnem 6 százalékkal csökkent a 2009-ben regisztrált 19,7 milliárd dolláros bevételhez képest. Ezek az adatok nem foglalják magukba a pc-s játékpiac – Amerikában a teljes forgalomhoz képest már elenyésző – forgalmát, sem az online értékesített játékokat, a mobiljátékokat és a közösségi oldalak játékait.
A csökkenést főleg a hardverek hozták össze: tavaly decemberben 16 százalékkal kevesebb dollárt (1,84 milliárdot) költöttek játékkonzolokra Amerikában, mint 2009 utolsó hónapjában, egész évre vetítve pedig 13 százalékos ez a csökkenés (6,29 milliárd dollár). A három fő játékkonzol közül elsősorban a Wii eladásai csökkentek: decemberben 38 százalékkal csökkent a játékgép forgalma az egy évvel korábbi számokhoz képest – ez 2,36 millió eladott Wii-t jelent. A PlayStation 3 eladásai ugyanebben az időszakban 11 százalékkal csökkentek (1,2 millió eladott konzol), az Xbox 360 eladásai viszont 42 százalékkal nőttek (1,87 millió eladott gép), valószínűleg azért, mert sokan vásárolták meg a konzolhoz megjelent mozgásérzékelős rendszerrel, a Kinecttel.
A játékeladások is csökkentek decemberben, 8 százalékkal, 2,37 milliárd dollárra. Ez többek között a speciális kiegészítői miatt drágább zenei ritmusjátékok visszaesésével magyarázható: e műfaj 225 millió dolláros bevételt termelt 2009 decemberében, de tavaly decemberben már csak 70 milliót.
Az újabb csökkenés ellenére az elemzők bizakodók, úgy vélik, többek között a Kinectnek és a Sony Move nevű kontrollerének hála a 2011 megint a növekedés éve lehet a játékiparban.