Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Internet-evolúció négy lépcsőben

2001.04.17. 16:19
Nyugat-Európa után hazánkban is megkezdte Internet-evolúció nevű kampányát a Cisco Systems. A hálózati eszközöket gyártó cég itthon a Matávnettel és a Laurel Kft.-vel közösen próbálja rábírni a kis- és középvállalatokat az internet értékesítési csatornaként való használatára. A tíz héten át tartó, hetven millió forintos összköltségű hirdetési kampány azokat a cégeket célozza meg, melyek ismerik az internet előnyeit, azonban még nem rendelkeznek saját weboldallal vagy elektronikus áruházzal.
A külföldön öt lépcsőből álló kampány idehaza egyelőre négy lépcsővel - e-mail, weboldal, e-commerce, e-business - indul, az ötödik, Németországban EcoSystem néven ismert lépcsőt várhatóan az év második felében, egy újabb kampánnyal vezetik be. A három cég közös marketingnyomulása a 10-50 alkalmazottat foglalkoztató kis cégeket és az 50-300 fős vállalatokat célozza meg. Hazánkban mintegy harmincezer kis- és 5400 közepes vállalkozás működik, melyeknek 25 százaléka rendelkezik saját weboldallal. A cégek internetpenetrációja ennél jóval nagyobb, a TNS Modus felmérése szerint a kisvállalkozások 58, a közepesek 68 százaléka fér hozzá az internethez. Még jobban fókuszált célközönséget jelent a Matávnet mintegy 27 ezer céges ügyfele, bár ezek egy része feltehetően egy-két fős, családi vállalkozás.

A négy lépcsőből álló Internetevolúció program elemeit a cégek egyenként, fokozatosan is megrendelhetik, a különböző elemek pedig a cég igényei szerint személyre szabhatók. A programban a Cisco hálózati eszközöket, a Laurel elektronikus kereskedelmi megoldásokat, a Matávnet pedig internet-hozzáférést kínál.

Az első szint a cégek internethozzáférését biztosítja, a Matáv IrodaNET nevű csomagjában 64 vagy 128 kilobites ISDN-hozzáférés, céges e-mailcímek találhatók, és 10 illetve 20 MB tárhely a weboldalnak. A csomag igénybevételéhez telefonvonal vagy ISDN-vonal szükséges, továbbá a Matávnet által karbantartott céges domainnév, amelynek bejegyzési költsége nettó hétezer forint. A két csomag ára nettó 12 500 illetve 17 500 forint havonta. Amennyiben Cisco routert is igényel a megrendelő, akkor a havi díj 15 illetve 20 ezerre emelkedik, telepítéskor pedig 181 ezer forintot kell fizetni egyszeri díjként. Részletfizetés is igényelhető, magasabb havidíjjal.

A második lépcső a céges weboldal létrehozása és üzemeltetése. A Matávnet Adatparkjába az ügyfelek feltölthetik saját készítésű weboldalaikat, havi nettó 10 ezer forintért 40 MB tárhellyel, 16 ezerért pedig 100 MB tárhellyel gazdálkodhatnak. További 15-37 ezer forintért a Matávnet vállalja a céges weboldal elkészítését is, a legolcsóbb változat csak magyar nyelvű és a kezdőoldal mellett legfeljebb 5 aloldalat tartalmazhat, a legdrágább pedig három nyelvű, és legfeljebb 30 aloldala lehet. Szintén a második szinten kínálja a Matávnet a bérelt vonali hozzáférést, a legolcsóbb, 64 kbites kapcsolat ára havi 30 ezer forint + forgalmi díj, vagy 80 ezer forintos átalány, a legdrágább, 1088-1920 kbites kapcsolat ára 105 ezer forint és forgalmi díj, vagy egyedi átalánydíj. Bérelt vonalhoz persze router is szükséges, ezt a Ciscótól vehet az ügyfél.

A harmadik lépcső az internetes áruházat jelenti, melyet szintén a Matávnet Adatparkjában üzelmeltethet az ügyfél. A Laurel Store Wizard technológiájával az ügyfelek egyszerűen felépíthetk internetes boltjukat, amelyet a könnyen kezelhető menürendszer segítségével testre szabhatnak, illetve feltölthetnek áruval. Ezeket az egyszerűbb boltokat kisebb vállalkozásoknak szánják, megfizethető, 10-20 ezer forintos havidíjjal.

A nagyobb cégek számára készült a negyedik lépcső, mely "a cég teljes tevékenységét és a vállalati folyamatokat az internet alapjaira helyezi". Itt léphet be a vállalat a Marketline adatbázisába, ahol nagyvállalatok üzleti partnerévé válhat, illetve automatizálhatja ügyviteli folyamatait. Kiépítheti saját WebEDI rendszerét, mely webes felületen teszi lehetővé az előfizetők számára előre rögzített formátumú üzleti okmányok küldését és fogadását. A biztonságos adatforgalom lebonyolításához az előfizetési és belépési díjon felül minden egyes üzenet után 90-200 forintot fizethet a vállalat.

Kusza oldaltérkép
Az Internetevolúció weboldala a meghirdetett célokkal ellentétben elég zavaros szerkezetű. Ha valaki mind a négy lépcsőt meg akarja rendelni, kénytelen négy különböző online megrendelőlapot kitölteni. Az árak kiderítése sem egyszerű feladat, a második lépcsőnél például csak a kinyomtatható megrendelőn szerepelnek árak, a weboldalon nem. A routerek kinyomtatható megrendelőlapján nem szerepel a kért berendezés típusa, azt az ügyfélnek kell kitöltenie. A 801-es, 805-ös és 1720-as router leírását a második lépcsőnél, a 805-ös, 1720, 2610 és 3620-as routerek leírását pedig a harmadik lépcsőnél találja az ügyfél, az eszközök árlistáját azonban nem sikerült megtalálnunk az oldalon.