Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

A CNET - Ziff-Davis házasság

2000.07.20. 17:47
A fiatalabb és kifejezetten újmédia-cég CNET megvásárolja az internet felé az elsők között nyitó, de a hagyományos médiához mindig is erősen kötődő Ziff-Davis médiacéget. Ezzel a CNET tulajdonába kerül őskonkurense, a szintén technológiai hírportálként üzemelő ZDNet is.
A CNET 1,6 milliárd dollár értékű részvényért veszi meg a Ziff-Davist
A CNET 1,6 milliárd dollár értékű részvényért veszi meg a Ziff-Davist és annak internetes vállalatát, a ZDNetet. A cég 0,3397 részvényét adja minden egyes Ziff-Davis és 0,5932 részvényét minden ZDNet papírért, utóbbi ugyanis külön cégként szerepel a tőzsdei kereskedelemben. Az árfolyam egyébként a piaci árhoz képes 50%-os prémiumot jelent a ZDNet-ért, viszont 4%-kal rosszabb a Ziff-Davis megítélésénél. Az új cég vezetője a CNET vezérigazgatója, Shelby Bonnie lesz, míg az elnöki posztot az eddigi Ziff-Davis vezér Dan Rosensweig kapja meg. A két vállalat együtt összesen 16,6 millió felhasználóra, vagyis az amerikai internetezők 22%ára számíthat, a Media Metrix májusi adatai szerint a nyolcadik legnagyobb internetes cég lesz, megelőzve az NBCi-t és az Amazon.comot. Ráadásul az üzlettel várhatóan nem egymás látogatóit fogják elvenni, mivel a ZDNet főleg Európában - Franciaországban, Németországban, Nagy-Britanniában - népszerű, mint technológiai portál, vagyis épp azokon a piacokon, ahová a CNET is terjeszkedni szeretne.

"Az új média győzelme?"

Az internetezőket ellátni a technológia legújabb vívmányairól szóló hírekkel, ez volt mindkét cég maga elé állított célja és küldetése, de a később induló CNET bizonyult a sikeresebb és dinamikusabb vállalkozásnak. Az új média diadala a régi felett? Tény, hogy a Ziff-Davis nem kifejezetten internetes hanem az offline világhoz sokkal inkább kötődő, és így internetes mércével némileg konzervatívabb technológiai médiacég volt. A PC Magazine és a MacWorld újságok tulajdonosaként viszont már 1985-ben megjelent a ZDNet ősével, egy interaktív olvasói szolgáltatással. Mire a CNET 1995-ben elindult, a ZDNet már az online hírpiac egyik meghatározó szereplője volt. A CNET azonban sokkal dinamikusabb, vérbeli internetes cég lett, és jobban ráéreztek a kor követelményeire és lehetőségeire. Amikor az amerikaiak elkezdték felfedezni az internetet megszereztek néhány egyszerű és önmagában is sokatmondó, és így sok látogatót vonzó domaint - pl. news.com, download.com, shareware.com -, és már 1996-ban tőzsdére vitték a céget. A befolyó pénzből aztán más internetes cégeket vettek meg, pl. tavaly 700 millió dollárért a MySimon.com nevű, a különféle internetes áruházak árait összehasonlító vásárlási tanácsadó szolgáltatást.

Mire a CNET 1995-ben elindult, a ZDNet már az online hírpiac egyik meghatározó szereplője volt
"Megérett az eladásra"

A Ziff-Davis többségi tulajdonosa, a japán Softbank befektetőcsoport már tavaly bejelentette, hogy el akarja adni a cég nem internetes érdekeltségeit, és a világ legnagyobb internetes befektetőcsoportja kíván lenni. Azóta szépen lassan a Ziff-Davishez tartozó összes céget eladták. A ZD Market Intelligence piackutató cég eladása nyitotta meg a sort, 101 millióért kelt el 1999 szeptemberében. Novemberben 172 millióért túladtak a ZD Education nevű internetes oktatási központon is, és 205 millióért kelt el a ZDTV kábeltelevíziós csatorna, amelynek 64%-os tulajdonosai voltak. Utóbbi vevője a Microsoft-alapító Paul Allenhez tartozó Vulcan Ventures lett. 780 millót adott tavaly decemberben a Willis Stein a magazinokért - amivel egyébként az USA hatodik legnagyobb magazinkiadója lettek -, idén márciusban pedig bejelentették, hogy augusztusban tőzsdére viszik a főleg a Comdex miatt értékes kiállítás-szervezői üzletágat is. Ami a mostani üzletre a Ziff-Davis név mögött maradt, az szinte csak a ZDNet, 2 újság, köztük a Computer Shopper, részesedés a Red Herring Communicationsben, és a SmartPlanet website.

"Problémák azért lesznek"

A két hasonló profilú cég egyesítése azért kétségeket is ébresztett. A legnagyobb bizonytalanságot az okozhatja, hogy vajon hajlandóak lesznek-e a reklámozók ugyanannak a cégnek fizetni két helyen való megjelenésért. A kérdés azért is különösen komoly, mert a CNET bevételeinek 2/3-a, a ZDNet-ének pedig ž-e a reklámozóktól származik. A 2 cég adatai szerint a 2 sitecsoport legnagyobb hirdetőinek csak negyede ugyanaz, így ez nem fog problémát okozni. Az első nyilatkozatok szerint mind a CNET, mint a ZDNet márkanevek megmaradnak, a site-ok mögött álló szerkesztőgárdák továbbra is függetlenek lesznek egymástól. Ugyanakkor a sok azonos szolgáltatás - pl. hírek, online játékok, termékismertetők, állásközvetítés - miatt megkérdőjelezhető, hogy hosszú távon is fenntarthatók-e a párhuzamosságok. Az esetleges egyesítés azonban nem menne könnyen, hisz a két site hangvétele, stílusa és így közönsége is különböző. Korábban a CNET kicsit épp a ZDNet ellenpontja kívánt lenni, hétköznapibb hangvételű cikkekkel inkább az átlag internetezőkhöz szóltak, míg a ZD inkább szakmai nyelvezetet ütött meg.

Külön probléma, hogy a Willis Stein által megvásárolt Ziff-Davis Mediához tartozó informatikai lapokkal 3 éves szerződést kötöttek, aminek az értelmében azok exkluzív anyagokat szállítanak a ZDNet számára. Ezért csak idén legalább 7 millió dollárra, az elkövetkező két évben pedig 9 és 11 millióra tarthatnak igényt. Egyelőre kérdéses, hogy ez a megállapodás kiterjeszthető-e a CNET-re is.

CNET részvényeinek árfolyama 8 %-ot esett
A piac első reakciója az üzlet hírére vegyes volt, a CNET részvényeinek árfolyama 8 %-ot esett, míg a Ziff-Davis papíroké 18%-ot, a ZDNet-é pedig 4%-ot emelkedett. Vagyis a piac szerint inkább az eladó csinált jó boltot. Az új vállalat vezetői azonban bizakodóak, cégeik szerintük most érték el azt a kritikus tömeget, amivel már nemcsak médiacégként, hanem üzleti szolgáltatóként is sikeresek lehetnek. Az elmúlt években mindkét cég nagy erőfeszítéseket tett B2B üzletágainak fejlesztésére, így várhatóan egyre nagyobb bevételeik fognak majd a más cégeknek nyújtott szolgáltatásokból származni. De azért most sem panaszkodhatnak, a Media Metrix szerint mindkét cég azon 16 internetes vállalkozás közé tartozik, amelyek profitot termeltek 1999-ben, és várhatóan 2000-ben is eredményes lesz a működésük.

Adatok
CNET Networks ZDNet
1999-es forgalom: 112,3 millió USD 104,2 millió USD
Növekedés előző évhez képest: 95% 85,7%
Dolgozók száma: 800 530
Látogatók száma (2000. május): 10,5 millió 10,1 millió

Források: The New York Times, Internetnews, Snap, ZDNet, CNET

  • Eladó házat keresel? Az Otthontérképen több ezer hirdetésből válogathatsz.
  • Az agglomeráció ingatlan árai tovább csökkentek, ha befektetnél vegyél lakást Budapesten!
  • Olcsóbban juthatunk ingatlanhoz az agglomerációban, érdemes megnézni az eladó házakat.