További Üzlet cikkek
Egyre lustábbak volnának?
A termelékenységi paradoxont sokféleképpen próbálták már magyarázni. Az a teória talán kizárható, hogy az emberek egyre lustábbak. Ésszerűbbnek látszik az a vélekedés, amely szerint a hagyományos gazdasági modellek nem képesek a mindent elborító technológiai lehetőségek és az azokból fakadó alternatívák kezelésére. Az internetes gazdaság rövid története is jól mutatja, hogy a fejlett technológia hiába kínálja a termelékenység növelésének lehetőségét, a mélyben zajló üzleti folyamatok megváltoztatása nélkül ez nem képes.
Együttműködés a kulcsszó
A termelékenység felpörgetésében, a redundáns folyamatok felszámolásában, az üzletmenet anakronizmusainak megszüntetésében kulcsszerepet játszik az emberek közötti interakció és együttműködés fejlesztése. Minderre az új "csodaszer", a c-commerce (collaborative commerce - együttműködő kereskedelem) kínál megoldást. A c-commerce igen nehezen megfogható, mivel nem szoftverek együttese, nem is valamilyen tudományág, hanem "üzleti stílus, vagy még inkább valamilyen művészet, vagy vallás" - mondja Kristian Steenstrup, a Gartner tanácsadója. A c-commerce megfoghatatlanságának része, hogy - a valláshoz hasonlóan - önmaga nem, csak másokra gyakorolt hatása mérhető.
Fontos a bizalom
A c-commerce annak a felismerésnek a terméke, hogy az üzlet nem csak a tranzakciókról szól. Legalább ilyen fontos szerepe van a kapcsolatoknak, az egymás iránti bizalomnak, a hosszú távon is maradandó értékeknek. Azok a vállalatok, amelyek az internetet választották a tranzakcióik és kommunikációjuk alapjául, az e-mail és az intranet után tovább akarnak lépni. A logikus lépés az együttműködés-központú vállalat.
A Gartner Group sokszor idézett felmérése szerint a vállalatoknál a használható tudás 80 százaléka strukturálatlan adatok formájában az e-mailekben, az asztali számítógépek háttértárolóin, belső dokumentumokban, illetve a különböző számítógépes rendszerek (SAP, Oracle, Siebel stb.) által generált jelentésekben található. A hagyományos vállalati tudásmenedzsment-eszközökkel ezekhez hozzáférni nem tudnak, ezért a fennmaradó 20 százalék optimalizálásával és kezelésével foglalkoznak. Az új kollaboratív eszközök viszont az "elérhetetlen" 80 százalékra koncentrálnak.
|
A vállalaton belüli tudás hasznosítása kétségkívül rendkívül fontos, a c-commerce lehetőségei azonban korántsem érnek itt véget. Az együttműködés kiterjesztése a partnerekre és az ellátási és a terjesztési csatornákra alapvetően átalakítja az üzletről korábban alkotott fogalmakat.
forras: dotkom internet consulting