Mária
-6 °C
-2 °C

Meghatszorozódik az e-kereskedelem volumene

2001.07.16. 11:05
Kapcsolódó cikkek (1)
A négy visegrádi ország (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia) teljes e-kereskedelmi forgalma a tavalyi 100 millió dollárról idén 650 millió dollár fölé ugrik az IDC legfrissebb jelentése szerint. A cégek által online rendelt késztermékek és szolgáltatások (B2B végfelhasználói e-kereskedelem) piaca nő a legkomolyabban, és az idei e-kereskedelem kétharmadát teszi majd ki. A beszerzési folyamat részeként működő internetes közbeszerzés (B2B beszállítói kereskedelem) a teljes forgalom ötödét jelenti, míg a maradék 100 millió dollárnyi forgalmat a magánszemélyek internetes vásárlásai teszik majd ki (B2C e-kereskedelem).
Az internethasználat is nő Közép-Európában. Tavaly év végén a népesség mintegy 8 százaléka havonta legalább egyszer bejelentkezett a netre. Az IDC becslése szerint ez a szám 2005 év végére 23 százalékra emelkedik.

A penetráció mértéke egyértelműen kisebb lesz a világ más, gazdaságilag fejlettebb területeinek internetpenetrációjánál. Ennek a különbségnek az oka a közép-európai otthoni internethasználat kis mértékében keresendő, amely kulturális tényezőkre, a fizetésekhez képest magas internet-hozzáférési árakra és a kevés otthoni számítógépre vezethető vissza.

Elektronikus közbeszerzési rendszerek

Középtávon az e-kereskedelemre egyre inkább a vállalatok közti üzletkötés lesz jellemző. Bár a végfelhasználói eladások területén is történnek előrelépések, így a nagy offline áruházak sorra indítják internetes áruházaikat, továbbra is számos tényező fogja vissza a keresletet, így az alacsony fizetések, a hagyományos vásárlói attitűdök és az adatvédelemmel és biztonsággal kapcsolatos aggályok.

A cégeknek online árult késztermékek és szolgáltatások (B2B végfelhasználói e-kereskedelem) piaca erősebb fejlődés elé néz, a vezető információtechnológiai gyártók máris próbálkoznak ilyesmivel. Azonban a beszerzési folyamat részeként működő internetes közbeszerzés (B2B beszállítói kereskedelem) áll a legfényesebb jövő előtt Közép-Európában. Az utóbbi időben a régióban befektetett tőke magas volumene lefektette az elektronikus közbeszerzési rendszerek alkalmazásának alapját a gyártóiparban, mindenekelőtt a Közép-Európában gyorsan fejlődő autó- és elektronikai szektorokban.

Magyarországon a legmagasabb az internetpenetráció

A tavalyi év végén közel egymillió havonta internetező felhasználóval büszkélkedő Magyarország a régió élén áll internetpenetráció tekintetében. Az oktatási szektor webhasználata a regionális átlaghoz képest magas, azonban az otthoni felhasználók aránya alacsony a Cseh Köztársasághoz és Lengyelországhoz képest, a telefonos hozzáférés magasabb költsége miatt.

Az e-kereskedelmi piac továbbra is kicsi Magyarországon, a piac mind a cégek, mind a magánszemélyek által késztermékek online vásárlására fordított összeg (B2C és B2B végfelhasználói e-kereskedelem) szempontjából egy évvel Csehország mögött jár. Ennek ellenére az IDC úgy véli, hogy a középtávú kilátások jók, különösen a B2B beszállítói kereskedelem, vagyis a gyártók által online rendelt nyersanyagok és komponensek piacán. 2005-re ez a szegmens teszi majd ki a magyarországi e-kereskedelem teljes forgalmának több mint felét.