Olga, Liliána
13 °C
24 °C

Növekvő közép- és kelet-európai PC-piac

2001.04.25. 12:10
A tavalyi év során mérsékelt növekedést mutatott a közép- és kelet-európai személyiszámítógép-piac, írja az IDC legújabb elemzése. Az előző évhez képest 12,5 százalékkal emelkedett az eladott egységek száma, ami közel 3,6 millió számítógépet jelent. A Compaq a régióban és Magyarországon is piacvezető volt tavaly, a régióban eladott gépek 7,5 százaléka Compaq gép volt, 4,2 százaléka pedig IBM.
A tavalyi év során mérsékelt növekedést mutatott a közép- és kelet-európai személyiszámítógép-piac, az előző évhez képest 12,5 százalékkal emelkedett az eladott egységek száma, ami közel 3,6 millió számítógépet jelent. Az év végére a végfelhasználói bevételt tekintve 3,83 millió dollárra emelkedett a piac értéke. A régióban Oroszország rendelkezik a legnagyobb piaccal, 39 százalékos részesedése 1,4 millió eladott gépet jelent. A régió második legnagyobb piacaként szereplő Lengyelországban 781,572 számítógépet adtak el 908,41 millió dollár értékben. Csehország és Magyarország a harmadik és negyedik helyre került, 296,443 egységgel (386,31 millió dollár), illetve 213,150 egységgel (275,28 millió dollár). A négy vezető ország forgalma együttesen a régió éves PC-forgalmának közel 75 százalékát tette ki.

A kis- és középvállalkozások piaca (10-500 alkalmazottat foglalkoztató kis- és közepes vállalatok) élénkítette az egész régió forgalmát (az eladások az előző évhez képest közel 14 százalékot emelkedtek), továbbá ez tette ki a piac legnagyobb, mintegy 43 százalékos szeletét. Ezzel ellentétben az állami megrendelésekben és a nagyvállalati szegmensben (500-1000 alkalmazott) lassulás mutatkozott. Míg a közszféra vásárlásai évente 2 százalékot csökkentek a régióban, a nagyvállalati szektor mindössze 1,8 százalékos növekedést mutatott az eladott gépek számát tekintve. Az IDC szerint az ezekben a szektorokban megjelenő alacsonyabb kereslet oka a közszféra költségeinek általános visszafogása, továbbá az, hogy tavaly nem voltak Y2K-projektek, melyek jelentősen növelték az előző évi számítógép-vásárlást.

A Compaq eladott gépek és árbevétel szempontjából is piacvezető volt tavaly, az eladott gépek 7,5 százaléka Compaq gép volt, 4,2 százaléka pedig IBM. Az öt piacvezető cég közé a Hewlett-Packard is bekerült 4,1 százalékos részesedésével, továbbá a Dell 2,8 százalékkal és a Toshiba 2,1 százalékkal. A regionális forgalom több mint 26 százalékát a külföldi, márkás gépek gyártói bonyolították. Ugyanakkor a helyi összeszerelők továbbra is piacvezetők maradtak, tradicionális megrendelőikre, a fejlődő kis- és középvállalati piacra támaszkodva. "Ezek a kereskedők tavaly is megtartották vezető szerepüket, mivel képesek voltak kielégíteni a költségérzékeny kis- és közepes vállalkozások kifizethető hardver iránti növekvő igényeit" - mondta Anna Orrnert, az IDC közép-európai fejlődő piacokkal foglalkozó csoportjának elemzője. "Ugyanakkor a helyi összeszerelők növekvő versenyre számíthatnak, mivel a külföldi, márkás gépek gyártói kezdik a kis- és középvállalkozások piacára irányítani termékfejlesztési és marketingstratégiáikat." A nem márkás, import gépek forgalma továbbra is minimális maradt a régió piacán.

Az eladott gépek száma több mint 7 százalékot nőtt Magyarországon, így elérte a 213,150 egységet, melynek értéke 275,28 millió dollár. Az IDC szerint ezt a növekedést egyaránt táplálta az állami informatikai befektetések növekedése és a fejlődő kis- és közepes vállalati piac komoly kereslete. Ugyanakkor az eladások csökkenő átlagértéke korlátozta a piaci érték éves növekedését. A Compaq megtartotta piacvezető helyét a magyar piacon, a második és harmadik helyen az IBM és a Hewlett-Packard áll. Továbbra is a márkás gépek forgalma tette ki a magyar PC-piac legnagyobb részét, az eladott gépek több mint 56 százaléka márkás számítógép volt. A helyi összeszerelők térvesztése folytatódott, noha hagyományos területeiken, vagyis a SoHo (small office - home office, otthoni és kisvállalkozások) és a kisvállalati piacokon megőrizték piacvezető szerepüket.