További Üzlet cikkek
"Damon nagyszerű kommunikátor és vezető, és kitűnő frontembere lehet bármely vállalatnak" - írta beosztottjáról ajánlásában egy San Franciscó-i techcég, a Revision3 nevű webtévé igazgatója a LinkedInen. Aztán öt nappal később kirúgta. Az értékes munkatárs, Damon Berger így gyakorlatilag saját LinkedIn-profiljából értesült róla, hogy elveszítette az állását. A Revision3 hétfőn összesen tíz alkalmazottjától szabadult meg, ami első látásra nem tűnik soknak, de mivel a három éve alapított startupnál alig több mint harmincan dolgoztak, a leépítés 30 százalékos, mondhatni drámai.
Halálspirál
A Techcrunch folyamatosan frissített kirúgásfigyelője napról napra követi, melyik cég hány alkalmazottjától szabadul meg a gazdasági válság közepette. Azzal ugyanis a legtöbb szakértő egyetért, hogy a technológiában érdekelt cégek legfontosabb fegyvere ebben a helyzetben a költségcsökkentés, annak pedig legegyszerűbb módja, ha kirugdosnak mindenkit, akire nincs feltétlenül szükség. Mint azt a Sequoia Capital, ez egyik legismertebb kockázatitőke-befektető válságelemző grafikonja szemlélteti, azok a cégek, amelyek drasztikusan csökkentik költségeiket (zöld csík), lassan kilábalhatnak a bajból, míg azok, amelyek ragaszkodnak a növekedéshez (piros csík), egy ideig kihúzhatják, aztán menthetetlenül halálspirálba kerülnek.
A kirúgásokat a legváltozatosabb formában hajtják végre. Van, aki saját maga szivárogtatja ki a rossz híreket - így tett október elején Nick Denton, a Gawker-blogbirodalom tulajdonosa, aki a válságra hivatkozva 133 szerkesztőségi munkatársból 19-et rúgott ki. Egyes blogokat ez kevésbé, másokat súlyosabban érintett, a Valleywagtől például csak hárman távoztak, de mivel összesen öten voltak, a techpletykablog szerkesztősége a munkatársak 60 százalékát veszítette el. A visszafogások sokszor láncreakciót indítanak el: a Revision3 költségcsökkentései például oda vezettek, hogy addigi partnere, a videós tartalmat gyártó Smashface is kénytelen volt két producerétől és egy szerkesztőjétől megszabadulni.
Ez persze mind semmi ahhoz képest, ami a nagy cégeknél zajlik. Csak októberben a Micron csipgyártó 1500, a Qimonda 3000, a Yahoo és az E-bay 1500-1500 munkatársától szabadult meg. A kirúgottak számát tekintve a Dell vezet 8900 alkalmazottal, holtversenyben második a Xerox és a Qimonda 3000-rel, harmadik az eBay, a Micron és a Yahoo (mindegyikük 1500 emberét rúgta ki).
A legnagyobb vesztesek azok, akik végleg bezártak, alkalmazottaik 90-99 százalékát elbocsátották, és csak a portást hagyták hátra, hogy fogadja a felszámolókat: a Techcrunch listája szerint erre a sorsra jutott a MatchMine (42 alkalmazott), a ClayValet (3), az Entellium (100), az Eyespot (20) és a NeoMagic (90).
Vannak olyan cégek is, amelyeknek egyelőre semmi bajuk, de a borús válsághangulatot kihasználva ügyeskednek a terminusokkal. A Break.com például a múlt héten közölte, hogy "leépít" tizenegy embert, kirúgta őket. aztán ugyanazzal a lendülettel felvett tizenegy másikat. A már leépített Valleywag szerint ez nem "leépítés", hanem úgynevezett "tökön rúgás".